001 2020 01 STYCZERŃ 20 Otwarcie trasy Bielikowo KobylankaNowa trasa ułatwi rowerowe podróże w okolicach jeziora Miedwie i tamtejszej torpedowni, a także umożliwi mieszkańcom Bielikowa dotarcie do Kobylanki, przez którą przebiega Trasa Pojezierzy Zachodnich. Ponad 1,1 km rowerowego szlaku w ciągu drogi wojewódzkiej 120 jest już otwarte.

 

- To niewielki odcinek drogi rowerowej, ale może być on zachętą do zjechania z głównego szlaku, z Trasy Pojezierzy Zachodnich. Tą zachętą jest oczywiście malownicze jezioro Miedwie, ale i znajdująca się na wschód od Bielikowa dawna torpedownia z czasów II wojny światowej, w której wykonywano próbne strzały. Do tej pory była to spora atrakcja głównie dla fanów nurkowania, teraz będzie bardziej dostępna również dla turystów rowerowych – powiedział wicemarszałek Tomasz Sobieraj.

Niespełna dwa miesiące zajęło wykonawcy, firmie PRD Nowogard, przebudowanie drogi wojewódzkiej nr 120 na odcinku Bielikowo – Kobylanka i stworzenie ponad 1,1 km ciągu pieszo rowerowego. Nowa trasa na całym odcinku ma 2,5 m szerokości i jest wyasfaltowana. Wartość realizowanej przez Zachodniopomorski Zarząd Dróg Wojewódzkich inwestycji wyniosła 980 tys. zł, z czego 80 tys. zł dołożyła gminy Kobylanka.

Zadanie wykonano w ramach poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (BRD). Rocznie na ten cel samorząd województwa zachodniopomorskiego przeznacza około 28 mln zł, co pozwala na realizowanie ok. 40 zadań na drogach, ich remonty, budowę chodników czy tworzenie tras rowerowych. W 2020 roku środki przeznaczone na zadania z zakresu przebudów dróg i BRD wyniosą 31,2 mln zł. W planach jest realizacja ok. 35 zadań, dzięki którym poprawie ulegnie ok. 30 km odcinków na drogach wojewódzkich.

Trasa Pojezierzy Zachodnich
Nowa ścieżka rowerowa z Bielikowa do Kobylanki, w tej drugiej miejscowości łączy się z „Trasą Pojezierzy Zachodnich”, jednym z czterech głównych szlaków „Tras Rowerowych Pomorza Zachodniego”. Docelowo będzie on miał ponad 420 km długości i przebiegnie przez malownicze obszary Pojezierzy Myśliborskiego, Choszczeńskiego, Ińskiego, Drawskiego i Szczecineckiego. Trasa ma dwie odnogi. Północna, prowadzi ze Szczecina właśnie przez Kobylankę do Stargardu, a dalej do Ińska i Białego Boru. Odnoga południowa, rozpoczyna się w pobliżu Siekierek i prowadzi przez Ińsko do Białego Boru.

Obecnie od mostu w Siekierkach można dojechać nową, liczącą 36 km trasą do Trzcińska Zdrój. Dalej, szlak wiedzie drogami gminnymi i leśnymi przez Dobropole, Góralice i Tchórzno do Myśliborza. Część trasy jest tu gotowa, część wymaga oznakowania, część jest projektowana. Trasę pojezierną na odcinku Myślibórz – Barlinek - Pełczyce – Choszczno, zaplanowano po nasypie dawnej linii kolejowej. Na fragmencie Sulimierz – Mostkowo przygotowywany jest teren pod inwestycję, w Barlinku oznakowane będzie 1,8 km wzdłuż ulic 31 stycznia, Jeziornej, Szpitalnej, Mickiewicza oraz Pełczyckiej. Pomiędzy Pełczycami a Płotnem niemal zakończono kładzenie asfaltu, a w części Płotno – Choszczno trwa przygotowywanie koryta drogi. Z Choszczna trasa biegnie przez Dobrzany i wieś Kozy do Ińska.

Z początkiem 2020 roku powinny ruszyć prace na fragmencie szlaku pomiędzy Kijewem a Jezierzycami (inwestorem jest miasto Szczecin). Dalej, w kierunku Stargardu i Marianowa trasa wymaga głównie oznakowania, a w projektowaniu jest ostatni fragment Marianowo – Kozy. Za Ińskiem, gdzie odnogi Trasy Pojezierzy Zachodnich łączą się w jeden nurt, powstaje fragment pomiędzy Storkowem a Wiewieckiem. Dalej szlak wiedzie po drogach gminnych i leśnych, przez Złocieniec, Borne Sulinowo, Szczecinek do Białego Boru. Trasa jest w znacznej części gotowa i wymaga głównie oznakowania.

Tworzona przez województwo zachodniopomorskie Sieć Tras Rowerowych Pomorza Zachodniego składa się z 4 głównych szlaków rowerowych o łącznej długości przekraczającej 1100 km. Tylko w ubiegłym roku województwo zachodniopomorskie realizowało odcinki szlaków rowerowych o łącznej długości przekraczającej 200 km.

Źródło: UMWZ

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.