bannerPrawidłowe działanie świateł pojazdu, a także ich właściwe ustawienie ma wpływ na bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu drogowego. Jeśli oświetlenie pojazdu jest wadliwe wzrasta prawdopodobieństwo wypadku drogowego.

 

Kampania „Twoje światła – Twoje bezpieczeństwo” została zainicjowana przez Biuro Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji wspólnie z Instytutem Transportu Samochodowego. Partnerami przedsięwzięcia są: Komenda Stołeczna Policji, Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, Polska Izba Stacji Kontroli Pojazdów, Przemysłowy Instytut Motoryzacji, a także Firma Neptis S.A. – operator znanego wśród kierowców komunikatora Yanosik.

Ważny jest stan wszystkich elementów oświetlenia pojazdu tj. żarówek, lamp oraz ustawienia świateł. Przypomnijmy kilka podstawowych zasad związanych ze światłami:

1. Lampy powinny być sprawne i czyste.
Należy je systematycznie przecierać lub po prostu umyć samochód. Łatwo się zorientować, kiedy światła są zabrudzone patrząc na szyby samochodu - jeśli są zabrudzone poza obszarem oczyszczanym wycieraczkami, to światła na pewno też.
2. Wszystkie żarówki powinny się świecić.
Najlepiej wymieniać żarówki parami, bowiem, gdy jedna się przepali, druga prawdopodobnie wkrótce też będzie niesprawna. Poza tym światła żarówki po długim okresie świecenia mogą słabnąć, więc w przypadku wymiany tylko jednej żarówki będą świecić z różnym natężeniem.
3. W samochodzie warto mieć komplet żarówek zapasowych.
Żarówki muszą być zgodne ze specyfikacją producenta samochodu i posiadać homologację. Użytkownik samochodu powinien zainteresować się jak można je wymienić za pomocą fabrycznego zestawu narzędzi samochodu. Potrzebna informacja zwykle jest zawarta w instrukcji obsługi pojazdu.
4. Zasięg widoczności w nocy może być znacznie ograniczony, dlatego zawsze należy dostosować prędkość do własnego postrzegania. Pamiętajmy, w warunkach ograniczonej widoczności, wyprzedzamy inny pojazd tylko wtedy, gdy widzimy drogę wystarczająco daleko.
5. Światła reflektorów powinny być prawidłowo ustawione.
Należy to sprawdzić w warsztacie samochodowym lub stacji kontroli pojazdów po każdej wymianie żarówki reflektora, a także po każdej naprawie mechanicznej mogącej mieć wpływ na ustawienie świateł (np. zawieszenia, naprawy blacharskiej po kolizjach) oraz sprawdzać okresowo. Jeżeli świateł nie można prawidłowo ustawić, bo uszkodzone są pokrętła regulacyjne, to usterkę trzeba naprawić.

Twoje światła 2018

Przypominamy, że w najbliższą sobotę tj. 15 grudnia 2018 roku w ramach kampanii „Twoje światła – Twoje bezpieczeństwo” kierowcy w całej Polsce będą mogli bezpłatnie skontrolować światła swojego pojazdu na stacjach kontroli pod patronatem Instytutu Transportu Samochodowego oraz zrzeszonych w Polskiej Izbie Stacji Kontroli Pojazdów (ponad 200 stacji).

Instytut Transportu Samochodowego na potrzeby działań udostępni, w wyżej wymienionych terminach, swoją nowocześnie wyposażoną stację diagnostyczną przy ul. Jagiellońskiej 80 w Warszawie, w godzinach 7.00 – 15.00. Natomiast, na stacji kontroli Przemysłowego Instytutu Motoryzacji w Warszawie przy ul. Jagiellońskiej 55, światła można sprawdzać w dni powszednie, tj. od poniedziałki do piątku, w godzinach 7.00 - 15.30 do 14 grudnia 2019 roku.

Aplikacja Yanosik doprowadzi zainteresowanych sprawdzeniem świateł do najbliższej stacji biorącej udział w kampanii. Ponadto na stronie: http://yanosik.pl/dobre-swiatla/ znajduje się wykaz punktów umożliwiających bezpłatne badania.

Źródło: Biuro Ruchu Drogowego KGP, Instytut Transportu Samochodowego

Komentarze  
dominika
0 #1 dominika 2018-12-15 09:55
właściwie to swiatła można na każdej stacji spbie sprawdzić, ale dobrze ze sa takie akcje promujace jak yanosik robi z policją. Dobre oswietlenie to i jazda lepsza
Cytować | Zgłoś administratorowi
Andrzej
0 #2 Andrzej 2019-01-08 13:36
Jak zwykle z grubej rury. Zastanawiam sie kiedy "specjalisci" od ruchu drogowego naszej kochanej Poliscji wpadna na pomysl hasla "Twoje swiatla -bezieczenstwo innych uczestnikow ruchu". Wyjasniam w czym jest problem. Najpierw cytaty:"Ostrzeganie oraz jazda w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza

Art. 30. 1. Kierujący pojazdem jest obowiązany zachować szczególną ostrożność w czasie jazdy w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza, spowodowanej mgłą, opadami atmosferycznymi lub innymi przyczynami, a ponadto:
1) kierujący pojazdem silnikowym jest obowiązany:
a) włączyć światła mijania lub przeciwmgłowe przednie albo oba te światła jednocześnie" . I drugi cytat "
3. Kierujący pojazdem może używać tylnych świateł przeciwmgłowych, jeżeli zmniejszona przejrzystość powietrza ogranicza widoczność na odległość mniejszą niż 50 m. W razie poprawy widoczności kierujący pojazdem jest obowiązany niezwłocznie wyłączyć te światła. ". Domyslacie sie ze to sa zapisy Kodeksu Drogowego. Ustawodawca -a jakze- wyraznie okresla warunek uzywania swiatel przeciwmglowych tylnych na 50 m i chwala mu za to. Tylko ze "mu sie zapomnialo" (bo oczywiscie o idiotyzm posadzic og nie sposob) warunek uzywania swiatel przeciwmglowych przednich.Oczywiscie pisze jekes bzdety o "zmniejszonej przejrzystosci powietrza" ale jest to warunek tak niejasny i tak durny ze nie da sie ukarac kierowcy jadacego na przeciwmglowych w doslownie kazdych warunkach.KAZDYCH!! Bo to co dla Policjanta jest przejrzyste to dla kierowcy jest nieprzejrzyste.I kwita. Zaden sad tego nie podwazy. A teraz inna sprawa a mianowicie czy uzycie JEDNOCZESNIE przeciwmlowych i mijaniua jest zasadne. Oczywiscie ze tak. Pod warunkiem ze celem tej kombinacji jest oslepianie innych.Inaczej jest to BEZZASADNE!.Wykazali to juz dawno Szwedzi kiedy to na zlecenie rzadu instytut VTI wykazal w sposob naukowy ze ta kombinacja jest niebezpieczna. I Szwecja zabronila takiej kombinacji. Przy okazji rozwiazali problem "przejrzystosci powietrza" bo kierowca moze sobie wybrac albo mijania albo przeciwmgielne. Ale nasi nie dosc ze nie maja o tym zagadnieniu nawet zielonego pojecia to jeszcze gmatwaja tak prawo zeby bylo jeszcze bardziej durnowate. Pytanie: czy kombinacja mijania+przeciwmglowe jest przyczyna wypadkow a z pieszymi i rowerzystami szczegolnie? Smiem twierdzic na granicy pewnosci ze jest bo kierowcy sa nagminjie oslepiani i jada czasem "w czarna dziure". Jak dodac nieoswietlonego pieszego idacego sobie z przeswiadczeniem ze kierowca ma swiatla wiec jego obowiazkiej jest widziec pieszego to mamy to co mamy czyli smiertelne zniowo. I teraz pytanie: jak sie bronic? Otoz ja mam jedna metode: mam sumarycznie z przodu 550W.I w takiej sytuacji wlaczam wszystko .Tamten nic nie widzi? Jego problem. Ja na szczescie jeszcze w nikogo nie wjechalem bo wlasnie taka reakcja uratowala mnie kilkakrotnie przed wiezieniem.Stosuje dokladnie haslo "Twoje swiatla-Twoje bezpieczenstwo".
Cytować | Zgłoś administratorowi
Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.