Malownicze, z widokiem na Bałtyk, w pobliżu wydm i przez piękne sosnowe lasy. Zachodniopomorski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Koszalinie ogłosił przetarg na wykonanie blisko 8 km szlaku Velo Baltica. To IV etap inwestycji, który obejmie gminy Międzyzdroje, Dziwnów, Rewal i Trzebiatów, a prace mają się zakończyć w przyszłym roku.
- Konsekwentnie ogłaszamy kolejne przetargi, które tak jak sobie założyliśmy przed kilkoma laty, pozwolą zbudować prawdziwą sieć tras rowerowych. Nie jest to proste, gdyż mamy do czynienia z niełatwą administracją Wód Polskich i Lasów Państwowych, Wolińskiego Parku Narodowego czy Urzędu Morskiego. Planów nam nie brakuje, podobnie jak głosów sympatii płynących od miłośników turystyki na dwóch kółkach i to nie tylko z naszego regionu Trzymajcie za nas kciuki – podsumował marszałek Olgierd Geblewicz.
To będzie kilka istotnych odcinków na trasie Velo Baltica. W gminie Międzyzdroje powstanie 2,5 km drogi rowerowej prowadzącej do granicy Świnoujścia. Trasa zostanie wykonana z kruszywa łamanego. Kolejne inwestycje obejmą również gminę Dziwnów. Obecnie droga leśna od Łukęcina w kierunku Pobierowa o długości ok. 1 km posiada szereg ubytków. Trasa zostanie wyremontowana i uzupełniona kruszywem. W Gminie Rewal zaplanowano remont ok. 450m drogi leśnej prowadzącej do Pobierowa. Zbudowana ma być licząca blisko 1 km bitumiczna ścieżka rowerowa przez Pobierowo i Pustkowo, a także licząca 2 km asfaltowa trasa z Rewala do Niechorza z oświetleniem. Inwestycje mają także pozwolić na remont ok. 50m odcinka z płyt betonowych w okolicach Pogorzelicy. W gminie Trzebiatów powstanie trasy przy drodze leśnej od punktu widokowego na plaży w kierunku Mrzeżyna o długości ok. 720 m. Na tym odcinku nie trzeba już będzie jechać po bruku, gdyż zostanie on wykonany z kruszywa z lepiszczem ekologicznym. Ponadto cała, licząca 40 km trasa od Łukęcina do Dźwirzyna zostanie oznakowana.
Velo Baltica
Szlak rowerowy wzdłuż Bałtyku, na Pomorzu Zachodnim liczy ok. 240 km. Najprościej go opisać dzieląc na 5 etapów. Pierwszy prowadzi ze Świnoujścia do Łukęcina, a obecnie znaczna jego część jest projektowana lub czeka na wykonawcę. Drugi etap, z Łukęcina do Ustronia Morskiego, dzięki inwestycjom w latach ubiegłych w większości jest gotowy i poza niewielkimi fragmentami wymaga oznakowania. Dalej, dzięki oddaniu inwestycji Pleśna – Mielno, z Ustronia Morskiego dotrzemy już do Darłowa, a także dalej do granicy województwa w pobliżu Jarosławca. W przyszłym roku ten fragment szlaku powinien zostać w całości ukończony. Jeszcze pod koniec 2019 roku wybrano wykonawców dla stworzenia półkilometrowego odcinka w Bukowie Morskim, oznakowania odcinków Gleźnówko – Dąbki oraz Darłowo – Wicie, a także zbudowania w Darłowie brakującej trasy wzdłuż ulic Mickiewicza i Sowińskiego (0,8 km) oraz ul Morskiej ( 0,25 km). W przyszłym roku także w gminie Postomino powstaną dwa nowe odcinki Velo Baltica, biegnące po nieczynnej linii kolejowej na wysokości miejscowości Marszewo i Złakowo. Aktualne mapy przebiegu trasy można pobrać ze strony http://velobaltica.pl
Realizowany przez Województwo Zachodniopomorskie projekt Sieci Tras Rowerowych Pomorza Zachodniego, to prawdziwa rowerowa rewolucja, która docelowo będzie liczyła 1100 km szlaków. Nowobudowane odcinki łączą się ze ścieżkami rowerowymi, które zostały zbudowane, bądź są budowane przez lokalne samorządy. Postęp wszystkich prac można śledzić na specjalnej mapce pod adresem: www.trasyrowerowe.wzp.pl
Źródło: UMWZ