tiguan 02Tiguan dał się poznać jako solidny, komfortowy i elegancki SUV średniej wielkości. Dla tych, którzy mają apetyt na więcej, koncern z Wolfsburga przygotował droższą odmianę Allspace.

 

Zwiększono w niej rozstaw osi o 11 cm (do 279 cm), a nadwozie wydłużono o 21 cm (ma teraz 4,4 m). Różnica jest widoczna, to swego rodzaju emanacja siły. A skoro tak, to zdecydowanie warto “wrzucić” pod maskę coś specjalnego. Na dobrą sprawę wystarczyłby benzynowy, 1.4-litrowy motor spod znaku TSI, ale skoro na podorędziu dostępny jest również podwójnie doładowany diesel o momencie obrotowym 520 Nm, to czemu nie? Otrzymujemy wówczas absolutnie topową wersję tego modelu.

Po pierwsze, silnik i układ wydechowy przyjemnie “mruczą”, przypominając o swoim istnieniu jedynie przy mocniejszym wciśnięciu pedału gazu. Żadnych wibracji, pierwszorzędne wyważenie i automatyczna skrzynia DSG. Komfort użytkowania podwyższa funkcja Auto Hold. Po zatrzymaniu samochodu, gdy skrzynia pozostaje w trybie pracy D, wystarczy mocniej nacisnąć hamulec i… można zdjąć nogę z pedału. Elektronika zablokuje zaciski i pozostawi włączone światła stopu. Zwolnienie hamulców następuje samoczynnie po wciśnięciu gazu. To bardzo wygodne rozwiązanie zwiększające komfort użytkowania auta, szczególnie w mieście.

tiguan 01tiguan 03tiguan 04tiguan 05tiguan 06tiguan 07

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Po drugie, jak na DSG przystało, zmiany biegów (w sumie 7) są realizowane w sposób perfekcyjny. Jeżeli tylko zechcemy, samochód będzie wystrzeliwał jak z procy. Osiągi nie pozwalają na jakąkolwiek krytykę – z tym autem mogą mierzyć się tylko najmocniejsi. Dynamiczne sprinty spod świateł - czy jak kto woli - ze startu zatrzymanego, owszem, robią wrażenie, jednak jeszcze większe robi tempo, z jakim strzałka prędkościomierza pnie się w górę po przekroczeniu 100 km/h. Moc rozwijana jest bardzo płynnie, a jednocześnie bez żadnej zwłoki. Napęd 4x4 powoduje, że problemy z trakcją po prostu nie występują.

Po trzecie z kolei, zużycie paliwa nie jest przesadnie wysokie. Tzw. trasa kończy się wynikiem 8 l/100 km, zakorkowane miasto – 10 l/100 km. To dobry rezultat, nie zapominajmy przecież, że między przednimi kołami pracuje silnik o mocy 240 KM. W jej okiełznaniu pomaga nie tylko napęd na obie osie, ale także aktywne zawieszenie DCC, pozwalające wybrać jeden z trzech trybów pracy: Comfort, Normal i Sport. W pierwszym, jak nietrudno zgadnąć, jest po prostu miękko – nierówności nawierzchni niespecjalnie dają się pasażerom we znaki. Tryb Normal jest swego rodzaju złotym środkiem, natomiast Sport bardzo wyraźnie usztywnia zawieszenie – jeżeli nawierzchnia nie będzie równa jak stół, solidnie nas wytrzęsie.

tiguan 08tiguan 09tiguan 10tiguan 11tiguan 12tiguan 13tiguan 14tiguan 15

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Po czwarte wreszcie, w kabinie znajdziemy dobre materiały, solidne wykonanie i ogrom przestrzeni dla 5 osób (z tyłu opcjonalnie dostępne są 2 dodatkowe miejsca w bezpośrednim sąsiedztwie 700-litrowego bagażnika). Kierowcy bez wątpienia może spodobać się niemalże niczym nieograniczona wolność i swoboda podczas eksploracji rozbudowanych ustawień komputera pokładowego. Trzy mignięcia kierunkowskazów po lekkim dotknięciu dźwigienki czy może tradycyjne, jedno błyśnięcie? Natychmiastowa gotowość do działania systemu Auto Hold, tuż po włączeniu zapłonu? Proszę bardzo. Aktywowany manualnie czy domyślnie aktywny tempomat? Ręczne czy automatyczne zwalnianie elektrohydraulicznego hamulca podczas ruszania z miejsca? Żaden problem. Dużo można, nic nie trzeba.

Ceny rozpoczynają się od 118 030 zł za wersję 1.4 TSI, natomiast najwyżej pozycjonowane odmiany z dodatkowym wyposażeniem (jak prezentowana) mogą kosztować ponad 200 000 zł. Topowe wersje to swego rodzaju segment sub-premium, a więc w pewnym sensie nietypowy, bo łączący cechy klasy średniej i wyższej. Tradycyjnie już VW pozostawia swoim klientom niemal nieograniczoną swobodę podczas procesu "szycia auta na miarę". Elementy wyposażenia dodatkowego z długiej listy opcji pozwalają dostosować samochód do preferencji kupującego - zamówić można m.in. rozbudowany zestaw czujników i kamer asystujących przy parkowaniu, a także wiele innych, jak chociażby różne odmiany skórzanej tapicerki, podgrzewane fotele, dach panoramiczny czy dostęp bezkluczykowy.

tiguan 16tiguan 17tiguan 18tiguan 19tiguan 20tiguan 21tiguan 22tiguan 23

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Na uwagę zasługuje z pewnością aktywny tempomat, który odciąża kierowcę poprzez aktywne hamowanie i przyspieszanie. Gdy radar rozpozna inny pojazd poruszający się przed nami, ingeruje w układ napędowy i hamulcowy w taki sposób, aby utrzymać określony, zadany przez kierowcę odstęp, który zwykle zwiększa się w miarę wzrostu prędkości jazdy.

Z kolei wyświetlacz typu HUD prezentuje informacje na przedniej szybie. Podstawową zaletą takiego rozwiązania jest fakt, że nie trzeba akomodować wzroku i odrywać go od sytuacji na drodze, aby odczytać np. wskazania prędkościomierza lub systemu nawigacji. Mogłoby się wydawać, że wprawdzie czynność ta trwa przysłowiową sekundę, ale trzeba też pamiętać o tym, że podczas tej krótkiej chwili samochód poruszający się z prędkością 100 km/h pokonuje dystans prawie 28 metrów. W niesprzyjających okolicznościach może skończyć się to najechaniem na tył poprzedzającego pojazdu czy potrąceniem pieszego.

tiguan 24tiguan 25tiguan 26

 

 

 

 

 

 

Bardzo skuteczne są adaptacyjne lampy diodowe, które działają selektywnie. Priorytetem jest maksymalna możliwa iluminacja, światła drogowe (tzw. długie) mogą być włączone przez cały czas, a mimo to nie oślepiać pozostałych użytkowników ruchu, dzięki zastosowaniu elektroniki sterującej elementami wykonawczymi reflektorów. W rezultacie, nie są oświetlane fragmenty drogi, na których w danej chwili znajdują się inne pojazdy, a transformacja strumienia światła odbywa się na bieżąco w tzw. czasie rzeczywistym.

Tekst i zdjęcia: Jakub Sandecki

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.