Warszawa jest bez wątpienia stolicą polskich inwestycji. Projektów jest tak wiele, że prowadzi je kilka różnych instytucji, pod czujnym okiem Biura Koordynacji Inwestycji i Remontów w Pasie Drogowym. Baza danych Biura tylko na 2015 rok zawiera prawie 900 zadań.
METRO
Budowa 6-km odcinka centralnego II linii metra już się zakończyła i pasażerowie mogą z niej korzystać. Natomiast w drugim kwartale roku prawdopodobnie zostanie rozstrzygnięty przetarg na rozbudowę tej linii o kolejne stacje w kierunku Woli (C-6, C-7, C-8) oraz Targówka (C-16, C-17 i C-18). Prace na tych dwóch, około 3-km odcinkach mają zakończyć się dopiero w 2019 roku. Wtedy II linia metra będzie liczyła 13,5 km długości i 13 stacji. W 2022 roku będzie ich już 18. Budowa metra to zdecydowanie największa warszawska inwestycja, dlatego wszystkie inne zadania w tym rejonie muszą zostać wykonane przed jej rozpoczęciem i wprowadzeniem nowej organizacji ruchu.
DROGI, RONDA i TUNELE
Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych zajmie się w tym roku 10 budowami i przebudowami.
Nazwa inwestycji | Długość odcinka | Zakres | Termin | Koszt |
budowa ulicy „Nowolazurowej” od ul. ks. J. Chrościckiego do Połczyńskiej | Ok. 950 metrów | Ulica będzie miała dwie jezdnie o dwóch pasach ruchu w każdym kierunku. ZMID przygotowuje także budowę odcinka łączącego ul. Połczyńską z istniejącą ul. Lazurową. | Do listopada 2015 roku | 78,7 mln zł |
budowa drugiej jezdni ul. Wołoskiej | Ok. 1200 metrów | Budowana jest druga jezdnia pomiędzy ul. Wiktorską a Bagażową, czyli na odcinku, gdzie pozostał ok. 1200 m fragment z jedną jezdnią o dwóch pasach ruchu. Powstaną także chodniki, drogi dla rowerów oraz zatoki przystankowe. W ramach inwestycji przebudowana zostanie także trasa tramwajowa na tym odcinku wraz z pętlą na ul. Woronicza. | Do marca 2016 roku | 82 mln zł |
budowa połączenia ulic Zwoleńskiej i Żegańskiej pod torami kolejowymi | Ok. 830 metrów | Wybudowany zostanie 80-metrowy tunel, zastępujący istniejący przejazd przez tory kolejowe, a także dwa podziemne przejścia dla pieszych - jedno pod torami kolejowymi, drugie w rejonie urzędudzielnicy Wawer. Powstaną dwa nowe ronda na skrzyżowaniu ulic Zwoleńskiej i Mrówczej oraz Żegańskiej i Dworcowej, natomiast rondo przy ul. B. Pożaryskiego zostanie przebudowane. Nowe odcinki ulic Zwoleńskiej i Żegańskiej będą usytuowane na północ od przejazdu przez tory kolejowe, natomiast istniejący fragment ul. Zwoleńskiej od Mrówczej do Patriotów oraz ul. Żegańskiej od Dworcowej do K. Szpotańskiego będą służyły jako drogi lokalne. Prace już trwają, prawdopodobnie w marcu wprowadzane będą pierwsze zmiany w ruchu drogowym – zamknięty zostanie odcinek ul. Zwoleńskiej od ul. Rogatkowej do Patriotów. | Do listopada 2016 roku | 87 mln zł |
przebudowa łącznic Trasy Łazienkowskiej | Pod koniec ubiegłego roku zakończyła się budowa wszystkich dziewięciu nowych łącznic – jednej na węźle z Wałem Miedzeszyńskim i ośmiu na węźle z Wisłostradą. Wszystkie zostały najpierw wyburzone, a następnie odbudowane. Pozostałe prace dotyczą odtworzenia chodników i zieleni oraz budowy dodatkowego pasa do skrętu w prawo z ul. Czerniakowskiej w Łazienkowską |
Do kwietnia 2015 roku | 31 mln zł | |
budowa al. Dzieci Polskich | 350 metrów | Nowa ulica powstanie na terenie Mazowieckiego Parku Krajobrazowego i będzie przedłużeniem wybudowanej trzy lata temu ul. Borkowskiej, czyli połączenia pomiędzy dzielnicami Wawer i Wesoła. Wybudowane zostanie 350 m nowej jezdni z chodnikami i drogą rowerową po północnej stronie. Inwestycja realizowana jest w formule „Projektuj i buduj”, wykonawca dostał 15 miesięcy na wykonanie projektu i prace budowlane. | Do listopada 2015 roku | 2,5 mln zł |
przebudowa skrzyżowania ulic Chełmżyńskiej i Strażackiej | W miejscu obecnego skrzyżowania powstanie skrzyżowanie o ruchu okrężnym. Takie rozwiązanie ma usprawnić ruch i zapewni wszystkie relacje skrętne. Inwestycja realizowana jest w formule „Projektuj i buduj”. | Do stycznia 2016 roku | 5,7 mln zł | |
budowa Trasy Świętokrzyskiej na odcinku od ul. Tysiąclecia do ul. Zabranieckiej | Planowana jest budowa dwóch jezdni po dwa pasy ruchu. W ramach inwestycji wybudowane zostanie nowe odwodnienie, chodniki i droga rowerowa. W grudniu ubiegłego roku ZMID ogłosił przetarg „Projektuj i buduj”. | 28 miesięcy | ||
przebudowa ul. Marsa i Żołnierskiej | Projekt zakłada budowęna ul. Marsa dwóch wiaduktów (dla obydwu kierunków ruchu) nad torami kolejowymi i estakady nad skrzyżowaniami z ul. Chełmżyńską i Żołnierską łączącej bezkolizyjnie ul. Marsa z drogą wojewódzką nr 631 w kierunku północnym. Ulica Żołnierska zostanie poszerzona do dwóch jezdni o dwóch pasach ruchu każda, a nad ul. Czwartaków będzie poprowadzona wiaduktem. Istniejący wiadukt nad torami kolejowymi w ciągu ul. Żołnierskiej zostanie przebudowany i poszerzony. Wobec niemożności pozyskania pod budowę dwóch estakad na skrzyżowaniu ul. Marsa i ul. Żołnierskiej części działki należącej obecnie do Instytutu Kardynała Wyszyńskiego, ZMID jeszcze w tym miesiącu ogłosi przetarg na realizację wariantu z jedną estakadą nad tym skrzyżowaniem | |||
budowa przejścia podziemnego pod torami kolejowymi przy stacji PKP Rembertów | Inwestycja polega na budowie przejścia podziemnego pod ul. Cyrulików przy stacji PKP Rembertów. Nowe przejście będzie połączone z istniejącym tunelem. Inwestycja realizowana jest w formule „Projektuj i buduj”. | Do grudnia 2015 roku | ||
przebudowa ul. Łodygowej | Planowana jest budowa dwóch jezdni po dwa pasy ruchu. W ramach inwestycji wybudowane zostanie nowe odwodnienie, chodniki i droga rowerowa. W tym roku zakończą się prace związane z przygotowaniem projektu. Pod koniec roku ZMID planuje ogłosić przetarg na budowę | 24 miesiące |
MOSTY
W tym roku będą również trwały prace przy wymianie konstrukcji Mostu Łazienkowskiego, który uległ uszkodzeniu w pożarze w połowie lutego br. Zdaniem ekspertów wymiana konstrukcji będzie tańsza niż jego remont. Ma też trwać krócej - od kilku do kilkunastu miesięcy. Szacowany koszt nowej konstrukcji to około 100-130 mln zł. Zakład Remontów i Konserwacji Dróg od końca lutego wykonuje prace rozbiórkowe.
W październiku GDDKiA zakończy przebudowę Trasy Armii Krajowej między węzłami Powązkowska i Modlińska, w tym Most Grota-Roweckiego, do parametrów drogi ekspresowej S8. Powstanie w ten sposób ciąg ekspresówek od granicy miasta na wschodzie do węzła Konotopa i autostrady A2. W grudniu natomiast zakończy się budowa nowego odcinka S8 w kierunku południowym, czyli zamiejskiego odcinka trasy Salomea-Wolica wraz z połączeniem z DK7 w rejonie Magdalenki.
TOROWISKA
Imponujące plany mają też Tramwaje Warszawskie. Prace obejmą m.in. przebudowę odcinków torowiska, platform przystankowych, przejazdów drogowych. Wszystko po to, aby tramwaje jeździły szybciej, a podróż była wygodniejsza. Przygotowano w sumie kilkanaście inwestycji i remontów:
Gdzie? | Kiedy? |
modernizacja torowiska na ul. Rakowieckiej (pomiędzy pętlą Kielecka a św. A. Boboli) |
28 lutego – 28 czerwca |
przebudowa torowiska tramwajowego na al. Solidarności odcinek ul. Jagiellońska - ul. Targowa |
29 czerwca – 30 sierpnia |
modernizacja torów na Pętli Czynszowa (na ul. Środkowej, Wileńskiej, Czynszowej) |
1 maja – 14 czerwca |
modernizacja torowiska na ul. Jagiellońskiej odcinek Rondo S. Starzyńskiego – ul. Ratuszowa, przebudowa przejazdu drogowego na ul. Golędzinowskiej | 4–28 czerwca |
modernizacja torowiska tramwajowego na ul. Powstańców Śląskich przy Wrocławskiej | 13-28 czerwca |
modernizacja torowiska wraz z przebudową peronów na ul. Wołoskiej (pomiędzy ul. Konstruktorską a Marynarską) |
29 czerwca – 30 sierpnia |
przebudowa węzła rozjazdowego na skrzyżowaniu Al. Jerozolimskich i pl. S. Starynkiewicza | 4-19 lipca |
modernizacja torowiska tramwajowego na odcinku Dworzec Wileński - Żerań Wschodni |
1 sierpnia – 4 października |
modernizacja węzła rozjazdowego na skrzyżowaniu ul. Grójeckiej i S. Banacha | 1-30 sierpnia |
modernizacja torowiska tramwajowego na ul. Dywizjonu 303 (pomiędzy wiaduktem PKP a ul. Marynin) oraz na odcinku Radiowa-Wrocławska | 3–25 października |
modernizacja torowiska tramwajowego na ul. Obozowej odcinek Płocka - al. Prymasa Tysiąclecia | 3-25 października |
modernizacja torowiska tramwajowego na skrzyżowaniu ul. Połczyńskiej i Powstańców Śląskich oraz na ul. Połczyńskiej odcinek ul. Powstańców Śląskich - Pętla Wola |
31 sierpnia – 2 października |
modernizację trasy tramwajowej na al. Jana Pawła II, odcinek ul. Elektoralna - Rondo ONZ |
28 września – 15 listopada |
ULICE, SYGNALIZACJE I OŚWIETLENIE
Zarząd Dróg Miejskich wyda w tym roku 33 mln zł na tzw. „frezowanki”, czyli szybkie weekendowe remonty dróg. Ze względu na zły stan nawierzchni do remontu zostały wytypowane: al. Jana Pawła II, ul. Niemcewicza, ul. Krzywickiego , ul. Lindleya, ul. Wołoska, ul. Handlowa, ul. Gołkowska, ul. Syta, ul. Tuzinowa, Trakt Brzeski, ul. Towarowa, ul. Okopowa, ul. Leszno. Wraz z końcem okresu zimowego dokonany zostanie przegląd, który może wpłynąć na ostateczny kształt listy z wytypowanymi arteriami.
Zarząd Dróg Miejskich szykuje się też do ogłoszenia przetargów na budowę sześciu nowych sygnalizacji świetlnych: Brazylijska-Saska, Patriotów 347, Ludwika Kondratowicza przy Szpitalu Bródnowskim, Józefa Ciszewskiego-Dereniowa, Trakt Brzeski-Fabryczna, Wawelska-Marii Skłodowskiej-Curie. Gotowe są projekty, które będą realizowane w tegorocznym sezonie budowlanym. Zaplanowano również cztery kompleksowe remonty sygnalizacji na: Belwederskiej pomiędzy Jurija Gagrina a Dolną, skrzyżowaniu Jana Sobieskiego i Bolesława, Żwirki i Wigury z Banacha oraz na przejściu dla pieszych przez Wawrzyńca Surowieckiego.
Blisko 20 mln zł ZDM przeznaczy na oświetlenie. Nowe lampy pojawią się przy chodnikach i jezdniach wzdłuż ulicy Korkowej, Klembowskiej, J. Rosoła, a remonty istniejącego oświetlenia poprawią widoczność m.in. na ul. Miodowej, J. Mehoffera, Karowej, Marymonckiej, Królewskiej, ks. J. Popiełuszki, Żelaznej, A. Mickiewicza, Obrzeźnej, Szwoleżerów, Trakt Brzeski i w al. Zielenieckiej. ZDM zamontuje także „doświetlacze” na 14 przejściach dla pieszych, m.in. na ul. Izbickiem, Warszawskiej, Cyrulików.
ŚCIEŻKI ROWEROWE
W tym roku wzbogaci się także sieć dróg rowerowych o kilkadziesiąt nowych kilometrów. Pasy rowerowe powstaną m.in. na ul. Dickensa (1,2 km), Raszyńskiej (0,5 km), Zakroczymskiej (0,6 km), Wóycickiego (6 km) i Wrocławskiej (1,3 km). Zaplanowano budowę dróg rowerowych wzdłuż al. Jana Pawła II, ul. Marszałkowskiej (0,4 km), Rzymowskiego (2,4 km), al. Stanów Zjednoczonych (Wał Miedzeszyński-Poligonowa - 0,7 km oraz Wał Miedzeszyński – Grenadierów - 2,4 km), Żwirki i Wigury (8,3 km). Miasto przeznaczy również ponad 4 mln zł na realizację projektów rowerowych zgłoszonych przez mieszkańców w ramach budżetu partycypacyjnego (powstanie blisko 28 km).
Warszawa jest na trzecim miejscu wśród najbardziej zakorkowanych polskich miast (według najnowszego raportu o korkach w 7 największych miastach Polski). Stołeczni kierowcy ponoszą też najwyższy koszt korków, 308 zł miesięcznie, w porównaniu z innymi miastami. Jednym z największych problemów komunikacyjnych Warszawy są wąskie gardła, których liczba, mimo przeprowadzania ogromnej liczby inwestycji, nie maleje, a rośnie. Stąd wniosek, że nie tylko o ilość tu chodzi, a także o jakość, więc decyzje o podejmowaniu kolejnych budów czy remontów muszą być poprzedzone solidną analizą kosztów i korzyści.
Ilona Hałucha
(na podstawie informacji z UM Warszawy, ZMID, ZDM, Tramwaje Warszawskie, ZTM)