5 czerwca rozpoczęły się konsultacje społeczne projektu warszawskiej uchwały krajobrazowej, która wprowadzi ład i uporządkuje przestrzeń stolicy.
- Zapraszam mieszkańców do aktywnego udziału i zapoznania się z projektem uchwały, wprowadzającej ścisłe regulacje dotyczące reklam, szyldów, małej architektury i ogrodzeń. Dzięki temu dokumentowi ograniczymy panującą dziś anarchię reklamową i poprawimy wygląd naszego miasta. Czekamy na Państwa opinie i uwagi. Razem zmienimy Warszawę – mówi Hanna Gronkiewicz-Waltz, prezydent m.st. Warszawy.
Odbyła się już debata na temat projektu uchwały, a zostaną także zorganizowane warsztaty dotyczące małej architektury i ogrodzeń (8 czerwca), szyldów (12 czerwca) i reklam (21 czerwca).
Konsultacje społeczne potrwają do 14 lipca br. Po ich zakończeniu projekt warszawskiej uchwały krajobrazowej zostanie ponownie przeanalizowany, a następnie, po uzgodnieniach i wyłożeniu publicznym, trafi pod obrady Rady m.st. Warszawy.
Co się zmieni?
Projekt warszawskiej uchwały krajobrazowej zakłada m.in. że szyldy będzie można umieszczać tylko w strefie parteru budynków (z nielicznymi wyjątkami), w taki sposób, by nie przesłaniały cennych detali architektonicznych.
Nośniki reklamowe będą mogły być stosowane jedynie wzdłuż konkretnie wyznaczonych ciągów komunikacyjnych. Ograniczona zostanie możliwość sytuowania wyświetlaczy i ekranów reklamowych. Nośniki na budynkach i budowlach będą mogły być umieszczane tylko w ściśle określonych sytuacjach.
W projekcie uchwały znajdą się również zapisy dotyczące palety materiałów, z których będzie można wykonywać obiekty małej architektury takie jak ławki, słupki i kosze na śmieci.
Zostaną wprowadzone regulacje dotyczące grodzenia. Zapisy określą dopuszczalną wysokość i ażurowość ogrodzeń, wskażą materiały, z jakich powinny być wykonane. Uchwała wykluczy możliwość grodzenia otwartych osiedli z okresu PRL, oraz przegradzania przez współczesne kompleksy mieszkaniowe ciągów pieszych (wyznaczonych w planach miejscowych lub znajdujących się pomiędzy przestrzeniami publicznymi).
Do 2015 roku samorządy miały bardzo ograniczone możliwości walki z nielegalnymi i szpecącymi reklamami. Sytuację zmieniło dopiero uchwalenie Ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku ze wzmocnieniem narzędzi ochrony krajobrazu, czyli tzw. „ustawy krajobrazowej”. Dokument ten wprowadził istotne zmiany w szeregu ustaw, dając samorządom narzędzia do skuteczniejszej ochrony przestrzeni, m.in. poprzez możliwość uchwalania lokalnych przepisów dotyczących reklamy zewnętrznej, nakładania opłat za umieszczanie nośników reklamowych widocznych w przestrzeni publicznej i karania inwestorów nieprzestrzegających tych przepisów.
Źródło: UM Warszawa