Sprawna realizacja inwestycji i zapewnienie jak najlepszej kondycji budżetu stolicy to główne powody, dla których Warszawa korzysta z preferencyjnych kredytów w Europejskim Banku Inwestycyjnym. Podpisano właśnie kolejną umowę z tą wspólnotową instytucją finansową. Tym razem chodzi o 1,5 mld zł na rozwój II linii metra.
– Warszawa jest miastem, które rozwija się niezwykle dynamicznie. Choć utrzymanie tego trendu nie jest łatwe, ze względu na stale rosnące obciążenia. Mimo to jesteśmy zdeterminowani by inwestować w jakość miejskiej infrastruktury. Między innymi chcemy by warszawianki i warszawiacy korzystali z nowoczesnej i przyjaznej środowisku komunikacji miejskiej, w tym z kolejnych odcinków metra. Dlatego też podjęliśmy decyzję o podpisaniu umowy kredytowej z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym, która przez kolejne lata będzie zabezpieczać finansowanie dalszej rozbudowany podziemnej kolei – mówi Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy.
– Z przyjemnością po raz kolejny wspieramy rozbudowę drugiej linii Warszawskiego metra, co pomaga rozwinąć zrównoważony system transportowy w dziewiątym największym mieście stołecznym w Europe pod względem liczby ludności – powiedział Vazil Hudák, wiceprzewodniczący Europejskiego Banku Inwestycyjnego odpowiedzialny za operacje w Polsce i innych krajach objętych polityką spójności. – Tak samo jak w skali krajowej wspieramy projekty inwestycyjne ułatwiające przejście z transportu drogowego na kolejowy, równie chętnie pomagamy w finansowaniu programów ułatwiających mieszkańcom Warszawy rezygnację z samochodów na rzecz transportu publicznego. Sprawi to, że miasto stanie się jeszcze bardziej dynamiczne i ekologiczne – dodał.
To już dziesiąta umowa, którą m.st. Warszawa podpisało z Europejskim Bankiem Inwestycyjny. Wspólnotowa instytucja finansowa dotychczas udzieliła stolicy kredytów na łączną kwotę ponad 4,041 mld zł. Wszystkie, z wyłączeniem ostatniej z 2014 r., zostały już rozliczone.
Umowa zakłada udostępnienie Warszawie kredytu w wysokości do 1,5 mld zł.
Środki z kredytu posłużą zabezpieczeniu finansowania dalszej rozbudowy II linii metra. Chodzi o przedłużenie linii metra M2 na zachód (9,3 km) od istniejącej stacji Rondo Daszyńskiego do nowej stacji techniczno-postojowej Karolin, a także na północny-wschód (7,1 km) od stacji Dworzec Wileński do stacji Bródno.
EBI wspiera rozwój Warszawy
Poza dotychczas podpisanymi umowami, Europejski Bank Inwestycyjny chce w dalszym ciągu wspierać rozwój i inwestycje stolicy. EBI wyraziło zainteresowanie kredytowaniem również działań w zakresie edukacji, kultury, dróg, budownictwa komunalnego, integracji społecznej, zieleni, a także sportu i rekreacji. Od początku 2019 r. odbyły się już dwa spotkania z przedstawicielami banku oraz misja techniczna.
Źródło: UM Warszawa