intertrafficNajwiększe na świecie targi drogowe Intertraffic, które w tym roku odbędą się w dniach 5-8 kwietnia w Amsterdamie, przyznają Nagrodę Innowacji w pięciu kategoriach: infrastruktura, zarządzanie ruchem, bezpieczeństwo, parkowanie oraz inteligentna mobilność. Międzynarodowe jury przeanalizowało produkty 91 potencjalnych kandydatów i wybrało 15 do ścisłej czołówki. Jeden z pięciu zwycięzców w poszczególnych kategoriach otrzyma Nagrodę Innowacji Intertraffic 2016. Ogłoszenie wyników i wręczenie nagród odbędzie się podczas ceremonii otwarcia, 5 kwietnia 2016 roku.

INFRASTRUKTURA
Quick-cube (Silca Traffic Systems Europe B.V., Holandia) to mobilna lampa drogowa. Może być wykorzystana w przypadku prowadzonych w nocy robot drogowych, dla poprawy bezpieczestwa lub do oświetlenia miejsca wypadku. Jej wymiary są na tyle małe, że na jednej przyczepie może zmieścić się nawet 30 sztuk. Quick-cube wykorzystuje lampy LED i może świecić bez zasilania około 60 godzin. Możliwe jest także dodanie paneli słonecznych. Ma 9-metrowy maszt, którego wysokość można dowolnie regulować.

ADD_C (Aisico Srl, Włochy) umożliwia automatyczną i nieinwazyjną ocenę stanu nawierzchni za pomocą pojazdów lub dronów. Nawierzchnia jest rejestrowana, a następnie, za pomocą specjalnego oprogramowania, są automatycznie rozpoznawane i klasyfikowane uszkodzenia. To duży postęp w procesie oceny stanu technicznego nawierzchni drogowych.

Smart Ultimate Lightening (HR Groep B.V., Holandia) to specjalna folia iluminacyjna, z wdrukowanymi czujnikami i możliwością magazynowania energii. Wykorzystywana jest na znakach drogowych, które dzięki właściwościom folii, są bardziej widoczne.

Członek jury, Colin Snowman, stwierdził, że produkty nominowane w tym roku nie tylko są bardziej wydajne i ekologiczne, ale umożliwiają odmienne sposoby zarządzania ruchem i infrastrukturą

ZARZĄDZANIE RUCHEM
Speedlane (Houston Radar, USA) to urządzenie, które zamontowane w pobliżu jezdni śledzi co dzieje się na pasie ruchu: typ pojazdów, oblicza zajętość pasa, odległości między pojazdami i ich średnią prędkość. Ponieważ może być łatwo i szybko montowane za pomocą taśmy, może być w danym miejscu wykorzystywane czasowo lub na stałe.

OnDynamic (APM PRO sp. z o.o., Polska), czyli Multimodalny System Monitoringu Ruchu Drogowego, to inteligentna architektura czujników i specjalistycznego oprogramowania, które gwarantują przetwarzanie dużej ilości różnorodnych i rozproszonych danych dotyczących ruchu drogowego. OnDynamic dostarcza danych w czasie rzeczywistym, 24/7 dni w tygodniu na temat: czasu przejazdu, średniej prędkości na odcinku, natężenia ruchu oraz aktualnych utrudnień w ruchu.

Ortana Meteos 251 (Ortana, Turcja) to urządzenie służące do identyfikacji warunków drogowych, w tym temperatury nawierzchni, zaleganie wody czy śniegu, oblodzenie itp. Jest bezinwazyjne i nie wymaga instalowania czujników w nawierzchni; wykorzystuje soczewki, lasery oraz podczerwień.

- Zarządzanie ruchem obfituje w innowacyjne rozwiązania – dodał Tom Stone, członek jury. – Produkty wykorzystują mnóstwo technologii, od czujników Bluetooth po kamery, w coraz bardziej przystępny sposób, a więc umożliwiający ich szerokie zastosowanie. Ilość sprzętu i oprogramowania, którą dysponują dziś zarządzający ruchem, jest większa niż kiedykolwiek wcześniej, co sprawia, że transport może być bardziej wydajny, z korzyścią dla całego społeczeństwa.

BEZPIECZEŃSTWO
Vehicle mounted VMS (EBO van Weel, Holandia) – znaki zmiennej treści zamontowane na pojeździe znacznie zwiększają bezpieczeństwo drogowców i kierowców podczas prowadzenia robót. Wciąż zdarzają się wypadki z udziałem robotników lub ich sprzętu, więc lepsze zabezpieczenie tych miejsc jest pożądane. Wszystkie funkcje mogą być włączane poprzez aplikację nawet z odległości 100 metrów, w bezpiecznej odległości od drogi.

WheelRight Tyre Condition Management (WheelRight Ltd, Wielka Brytania) – czujniki zamontowane w nawierzchni, które automatycznie mierzą ciśnienie w oponach, wagę pojazdu, głębokość bieżnika itp. podczas przejazdu samochodów. Rozwiązanie jest łatwe w użyciu, nie wymaga żadnego wyposażenia, natychmiast identyfikuje pojazd i raportuje o wszelkich nieprawidłowościach.

SaferTraffic Platform (Safer Place, Izreal) to platform oparta na technologii video, która wykrywa i ułatwia dochodzenie w przypadku wszelkich wykroczeń drogowych i parkingowych. Platforma jest wdrażana modułowo i łatwo instalowana w oparciu o istniejącą infrastrukturę.

- Oprócz poprawy bezpieczeństwa użytkowników dróg, wiele produktów chroni pracujących na drogach robotników czy ratowników – stwierdził Peter van der Knaap, przewodniczący jury. – To oznacza, że przede wszystkim chcemy zapobiegać poważnym incydentom. Ponadto, produkty są coraz bardziej inteligentne, wydajniejsze i skuteczniejsze.

PARKOWANIE
M4 Smart-Sensor System (Park Assist LLC, USA) – system oparty na czujnikach i kamerach, który umożliwia rejestrowanie przestrzeni parkingowej, zintegrowane z rozpoznawaniem tablic rejestracyjnych i śledzeniem obłożenia miejsc parkingowych.

MB multilayer parking (HR Groep B.V., Holandia) to po prostu wielowarstwowy stojak dla rowerów, różniący się od innych tym, że rowery układane są w pozycji poziomej. Stojaki są niższe od standardowych i zajmują mniej miejsca.

RingGo (Parkmobile Group, Holandia) to rozwiązanie, które wynajduje dla kierowcy miejsce parkingowe, doprowadza go do niego i pozwala od razu zapłacić. Produkt wykorzystuje unikalny algorytm, który łączy dostępne dane dotyczące miejsc parkingowych z informacjami przesyłanymi w czasie rzeczywistym z czujników w zatokach parkingowych.

- Dyskusja na temat parkingów przesuwa się wciąż w kierunku dostępności w obszarach miejskich i informowania klientów – twierdzi Peter Martens, członek jury. – Prawidłowe zarządzanie przestrzenią parkingową i informowanie klientów pozwala na redukcję korków w centrum i osiągnięcie celów środowiskowych. Polityka parkingowa skupia się obecnie na zbieraniu informacji o dostępności miejsc i udostępnianiu jej kierowcom, którzy dzięki temu mogą podejmować właściwe decyzje.

INTELIGENTNA MOBILNOŚĆ
ParkNow (Parkmobile Group, Holandia) – to urządzenie, zintegrowane z deską rozdzielczą samochodu, stworzone przy współpracy z BMW. Pozwala zarezerwować miejsce parkingowe i zapłacić za nie bez konieczności wychodzenia z samochodu.

InVipo (CROSS Zlín, a.s., Czechy) – inteligentna platforma integrujaca i wizualizująca dane, pośrednik między technologią a końcowym użytkownikiem. Skupia się na zbieraniu danych, monitoringu i integrowaniu projektów ITS w miastach.

Sitraffic SiBike (Siemens, Niemcy) – Aplikacja, która działa jak automatyczny „wirtualny przycisk”, dzięki któremu rowerzyście szybciej zapala się zielone światło lub trwa ono dłużej. Wystarczy, że z włączoną aplikacją w telefonie rowerzysta zbliża się do skrzyżowania ze światłami. Wszystko jest oparte na oprogramowaniu i nie wymaga żadnej infrastruktury drogowej.

- Produktów w kategorii „Inteligentna mobilność” jest coraz więcej i są coraz bardziej zautomatyzowane – stwierdził Ben Rutten, członek jury. – A ich połączenie z Internetem sprawia, że są wydajne i łatwe w użyciu.

***

ITA date logo
Targi Intertraffic w Amsterdamie są największą i najbardziej znaczącą wystawą innowacyjnych rozwiązań w dziedzinie zrównoważonej mobilności, produktów i usług dla infrastruktury, zarządzania ruchem, bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz parkowania. Organizatorzy spodziewają się przyjazdu około 27 tys. zwiedzających ze 125 krajów świata.

Intertraffic to nie tylko targi. Wydarzenie obfituje w interaktywne warsztaty, prezentacje, debaty. Wystawa skupiona jest przede wszystkim na innowacjach, zwłaszcza w Centrum Inteligentnej Mobilności oraz InnovationLAB. Intertraffic Amsterdam to także okazja do wymiany wiedzy specjalistów i przedsiębiorców z całego świata.

Źródło: Intertraffic.com

Tł. IH

Komentarze  
Paweł Piwowarczyk
+1 #1 Paweł Piwowarczyk 2016-02-02 15:51
Z ogromną satysfakcją informuję, że spółkaAPM PRO jest jedyną! firmą z Polski, której rozwiązanie nominowano do nagrody w konkursie Intertraffic Innovation Award.
Jest to dla nas duże wyróżnienie ale i zobowiązanie.
Cytować | Zgłoś administratorowi
Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.