Budynki projektowane w strefie wpływów dynamicznych metra linii kolejowych
Przedstawiony poniżej przykład dotyczy zespołu budynków mieszkalnych (o VII, IX i XII kondygnacjach) projektowanych w strefie wpływów dynamicznych metra – rys. 7.
Rys. 7. Plan usytuowania budynków względem linii metra [5]
Przeprowadzono całodobowe pomiary drgań w miejscu przyszłego posadowienia budynków. Z zarejestrowanych przebiegów czasowych drgań wybrano najbardziej niekorzystne (rys. 8, 9, 10) i na ich podstawie określono prognozowane wymuszenie.
Rys. 8. Wymuszenie w kierunku x (składowa pozioma, prostopadła do osi tunelu metra) [5]
Rys. 9. Wymuszenie w kierunku y (składowa pozioma, równoległa do osi tunelu metra) [5]
Rys. 10. Wymuszenie w kierunku z (składowa pionowa) [5]
Sporządzono model obliczeniowy obiektu (rys. 11) i obliczono siły dynamiczne obciążające konstrukcje budynków oraz wprowadzono zmiany konstrukcyjne (w tym zmiany sztywności płyt stropowych) w celu uzyskania możliwych do zaakceptowania wyników prognozy wpływu drgań na ludzi w budynkach. Osiągnięty po tych zmianach prognozowany poziom wpływu drgań na ludzi przebywających na parterze obiektu przedstawiono na rys. 12.
Rys. 11. Model obliczeniowy analizowanej konstrukcji [5]
Rys. 12. Prognozowany wpływ drgań pionowych wywołanych przejazdami metra w tunelu na ludzi przebywających na parterze budynku [5]
Jakich argumentów użyć by miasto okazało się odpowiednią dokumentacją.
Prosze o pomoc w tym zakresie.Pozdrawiam Krzysztof