Spis treści

Obliczenia symulacyjne przeprowadzono na modelu budynku S9, przyjmując jako kryterium skuteczności wibroizolacyjnej obniżenie poziomu wpływu drgań na ludzi w tym budynku poniżej progu odczuwalności drgań przez ludzi. Obliczenia przeprowadzono dla różnych wariantów rozwiązań, przyjmując maty wibroizolacyjne dwu różnych firm i zmieniając grubość i sztywność oraz właściwości tłumiące tych mat aż do uzyskania założonej skuteczności. W przypadku każdego wariantu rozwiązania obliczenia wykonywano dwuetapowo.

W I etapie obliczeń najpierw przyjęto i przetestowano (na podstawie wykonanych wcześniej pomiarów drgań) model przedstawiony schematycznie na rys. 4, a następnie wykorzystując ten model analizowano propagację drgań od tunelu do fundamentów budynku i określano prognozowane przebiegi czasowe drgań fundamentu budynku.

Uzyskane w I etapie przebiegi czasowe drgań przykładano jako wymuszenie do fundamentu w przestrzennym modelu budynku i analizowano wpływ prognozowanych drgań na ludzi przebywających na poszczególnych kondygnacjach, w szczególności na parterze, gdzie wpływ ten był największy.

Podstawą obliczeń symulacyjnych były dane materiałowe dostarczone przez producentów EBS i mat wibroizolacyjnych. Prognozowane efekty wpływu drgań na ludzi, otrzymane z obliczeń symulacyjnych w przypadku przyjętego do realizacji wariantu rozwiązania zamieszczono na rys. 5.

Rys. 4. Model do obliczeń propagacji drgań z tunelu do fundamentów budynku S9 [2]

Rys. 4. Model do obliczeń propagacji drgań z tunelu do fundamentów budynku S9 [2]

 Rys. 5. Prognozowany wpływ drgań na ludzi w budynku S9 w przypadku docelowo zaprojektowanej konstrukcji nawierzchni z wibroizolacją [2]

Rys. 5. Prognozowany wpływ drgań na ludzi w budynku S9 w przypadku docelowo zaprojektowanej konstrukcji nawierzchni z wibroizolacją [2]

Po wykonaniu nowej nawierzchni przeprowadzono w budynku S9 pomiary kontrolne. Najbardziej niekorzystne wyniki tych pomiarów podano na rys. 6

Rys. 6. Zarejestrowany podczas pomiarów kontrolnych w budynku S9 wpływ na ludzi drgań pionowych wywołanych przejazdem pociągu dalekobieżnego po torze 3 (nawierzchnia z EBS i matą wibroizolacyjną) [3]

 Rys. 6. Zarejestrowany podczas pomiarów kontrolnych w budynku S9 wpływ na ludzi drgań pionowych wywołanych przejazdem pociągu dalekobieżnego po torze 3 (nawierzchnia z EBS i matą wibroizolacyjną) [3]

Jak widać z przytoczonych rezultatów pomiary kontrolne potwierdziły skuteczność zastosowanych rozwiązań wibroizolacyjnych.

Komentarze  
Gość
0 #1 Gość 2010-04-08 21:01
Miasto chce wybudować drogę oddalony od mojej posesji 5m a Ja mam budynek nipodpiwniczony .
Jakich argumentów użyć by miasto okazało się odpowiednią dokumentacją.
Prosze o pomoc w tym zakresie.Pozdrawiam Krzysztof
Cytować | Zgłoś administratorowi
Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.