Wariant przebiegu drogi ekspresowej S74 na odcinku Przełom/Mniów – węzeł Kielce Zachód został wybrany. Na wiosek GDDKiA Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla odcinka o długości 16,4 km.
W ramach opracowanego studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego i raportu oddziaływania na środowisko, w wyniku konsultacji społecznych i opinii Regionalnej Rady Ochrony Przyrody zgłoszone zostały cztery warianty z dwoma podwariantami przebiegu trasy. Na mocy decyzji RDOŚ wybrany został wariant rekomendowany stanowiący połączenie wariantu IIA1 na odcinku Przełom/Mniów – Porzecze i wariantu II na odcinku Porzecze – węzeł Kielce Zachód.
Przedmiotem przedsięwzięcia jest budowa dwujezdniowej drogi ekspresowej S74 o łącznej długości ok. 16,35 km, przebiegającej przez teren gminy: Mniów, Miedziana Góra i Strawczyn.
Droga na odcinku ok. 400 m począwszy od miejscowości Przełom przebiega istniejącym śladem drogi krajowej nr 74, następnie odbija w kierunku południowo-zachodnim i po nowym śladzie biegnie do węzła Kielce Zachód, wybudowanego w ramach obwodnicy Kielc.
W ramach inwestycji przewidziano:
- budowę 2 węzłów drogowych (węzeł „Mniów” na połączeniu S74 z istniejącą drogą krajową nr 74, węzeł „Bugaj” na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 748),
- budowę Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP II) w miejscu istniejącej stacji paliw w miejscowości Przełom,
- przebudowę linii wysokiego napięcia,
- budowę ekranów akustycznych,
- budowę przejść dla zwierząt,
- budowę dróg dojazdowych obsługujących ruch lokalny,
- przebudowę urządzeń infrastruktury technicznej kolidującej z drogą.
- przebudowę dróg wojewódzkich, powiatowych i gminnych krzyżujących się z planowaną drogą
- budowę obiektów inżynierskich (2 mostów i 6 wiaduktów w ciągu drogi S74 oraz 6 wiaduktów nad drogą ekspresową).
Kolejny etap prac przygotowawczych do realizacji inwestycji to opracowanie koncepcji programowej dla wybranego wariantu.
Źródło: GDDKiA O/Kielce