Decyzje KE w sprawie jakości powietrzaW grudniu ubiegłego roku Komisja Europejska podjęła decyzje w sprawie wniosków Bułgarii, Polski i Wielkiej Brytanii o wydłużenie czasu potrzebnego na dostosowanie się do unijnych przepisów dotyczących jakości powietrza. Wnioski dotyczyły czasowego zwolnienia w 97 strefach i aglomeracjach z unijnych norm jakości zanieczyszczenia powietrza niebezpiecznymi cząstkami pyłu, tzw. PM10. Decyzje KE dotyczyły także przesunięcia terminu osiągnięcia dopuszczalnych wartości dwutlenku azotu (NO2).

Komisja zaakceptowała czasowe zwolnienie Polski z przestrzegania norm zanieczyszczenia powietrza PM10 w 5 strefach, ale odrzuciła pozostałe wnioski.

- Zanieczyszczenie powietrza ma poważny wpływ na ludzkie zdrowie i dostosowanie się do standardów powinno być priorytetem. Unijna dyrektywa z 2008 roku przewidziała problemy niektórych państw członkowskich w spełnianiu standardów dla PM10 do 2005 roku i wprowadziła możliwość przedłużenia tego terminu. Jednak Komisja oczekuje dowodów, że podjęto wszelkie możliwe działania, aby spełnić te standardy w możliwie najkrótszym czasie – powiedział Stavros Dimas, unijny komisarz ds. środowiska.

Istnieją dwie obowiązujące wartości dopuszczalne dla PM10 oparte na dziennym i rocznym stężeniu, które weszły w życie 1 stycznia 2005 roku. Dwie dopuszczalne wartości dla dwutlenku azotu oparte na godzinnym i rocznym stężeniu weszły w życie 1 stycznia 2010 roku. Dyrektywa dotycząca jakości powietrza z 2008 roku dopuszcza, pod określonymi warunkami, przedłużenie terminu spełnienia norm dla PM10 do 11 czerwca 2011 roku oraz dla dwutlenku azotu i benzenu - najpóźniej do 2015 roku.

Komisja Europejska zdecydowała (EC/2009-12-11), że dla 5 stref jakości powietrza w Polsce warunki przesunięcia terminu zostały spełnione. Dla pozostałych stref w Polsce, Bułgarii i Wielkiej Brytanii warunki wymagane w dyrektywie nie zostały spełnione. W wielu przypadkach przyczyną odmowy było dostarczenie niewystarczających danych lub brak dowodów na to, że standardy zostaną osiągnięte, jeśli termin obowiązywania standardów zostanie przesunięty.

Przemysł, transport drogowy i ogrzewanie są głównymi źródłami emisji cząstek pyłu PM10. Dwutlenek azotu emitowany jest głównie przez samochody, wytwarzany jest też w wielu innych procesach spalania paliw. NO2 wywołuje choroby układu oddechowego i niszczy tkankę płuc. Przyczynia się do zachorowań na astmę, wywołuje choroby układu krążenia i raka płuc.

Ilona Hałucha

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.