edroga319Hałas jest jednym z najbardziej uciążliwych czynników środowiskowych wpływających na obniżenie jakości życia oraz zdrowia mieszkańców Europy. Według danych Europejskiej Agencji Środowiskowej przynajmniej 110 mln Europejczyków cierpi z powodu hałasu drogowego, a jego poziom stale wzrasta.

Ten wzrost ma związek z rozwojem infrastruktury drogowej i rosnącą liczbą samochodów poruszających się po europejskich drogach. Wzrost ich liczby jest szczególnie odczuwalny w naszym kraju. Według danych GUS w 2012 r. dogoniliśmy Unię Europejską pod względem liczby samochodów na 1000 mieszkańców. Ten wskaźnik wyniósł wtedy 486, co oznacza, że statystycznie prawie co drugi Polak posiada samochód.   

- Hałas, jaki powstaje podczas ruchu drogowego generowany jest m.in. przez silnik i układ napędowy pojazdu, oddziaływanie opon z nawierzchnią drogi, opory aerodynamiczne wytwarzane przez krawędzie pojazdu oraz uderzające o siebie elementy samochodów, głównie ciężarowych i przewożonego ładunku. Parametrami decydującymi o poziomie hałasu są, przede wszystkim, natężenie ruchu, prędkość pojazdów oraz obecność samochodów ciężarowych i motocykli, czyli tzw. pojazdów hałaśliwych – mówi dr inż. Janusz Bohatkiewicz z Katedry Budowy Dróg i Mostów na Politechnice Lubelskiej. - Istotne znaczenie dla wielkości generowanego hałasu ma prędkość jazdy oraz rodzaj nawierzchni drogowej.

W zielonej księdze UE „Przyszła polityka zwalczania hałasu” podano, że około 20% ludności Europy musi znosić hałas na poziomie uznanym przez ekspertów w dziedzinie zdrowia za nie do zaakceptowania. Są to już takie natężenia dźwięków, które prowadzą do rozdrażnienia, zakłóceń snu i innych dolegliwości psychosomatycznych. Światowa Organizacja Zdrowia ocenia, że około 40% ludności w UE jest narażone na hałas związany z ruchem drogowym na poziomie przekraczającym 55 dB, a więcej niż 30% społeczeństwa musi znosić w godzinach nocnych hałas o natężeniu wyższym niż 55 dB.

Według opracowania Biura Analiz i Dokumentacji Kancelarii Senatu z 2012 r. szacuje się, że w Polsce narażonych na hałas jest 13 mln osób. Na tle uśrednionych wyników badań poziomu hałasu w Unii Europejskiej, odsetek osób narażonych na hałas w przedziałach: 65-74 dB w dzień i 60-69 dB w nocy w Polsce jest większy niż średnia dla Unii Europejskiej.

- Modernizacja konstrukcji pojazdów na przestrzeni ostatnich dziesięcioleci sprawiła, że hałas generowany i emitowany przez silnik i układ wydechowy został znacznie ograniczony – komentuje dr inż. Piotr Mioduszewski z Politechniki Gdańskiej. – Obecnie dla samochodów osobowych poruszających się z prędkością powyżej 40 km/h, a dla samochodów ciężarowych – 70 km/h, jedynym istotnym źródłem hałasu pojazdu są jego opony toczące się po drodze. Dla najnowszych pojazdów przytoczone prędkości są jeszcze znacznie niższe. W związku z tym dalsza redukcja hałasu drogowego może nastąpić jedynie poprzez zmniejszenie hałasu powstającego przy współpracy opony samochodowej z nawierzchnią drogową.

Redukcja poziomu hałasu o 3 dB jest już znaczną redukcją. Porównywalny efekt można osiągnąć podwajając dystans między odbiorcą hałasu i jego źródłem lub redukując ruch o 50%.

Polskie Stowarzyszenie Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych (PSWNA) podaje, że trwają prace nad nowoczesnymi technologiami, które pozwalają na redukcję hałasu drogowego powstającego w wyniku oddziaływania opon pojazdu na powierzchnię drogi.  

- Wykonawcy nawierzchni asfaltowych są świadomi zagrożeń środowiskowych i społecznych wiążących się z narażeniem na nadmierny hałas komunikacyjny, stąd też z zainteresowaniem śledzą prace nad udoskonaleniem technologii „cichych nawierzchni” – komentuje Andrzej Wyszyński, prezes PSWNA. – Najcichsze drogi asfaltowe są cichsze średnio o 3-6 dB od najcichszych dróg betonowych, a różnorodność technologii asfaltowych stwarza możliwość budowania dróg o różnej hałaśliwości w zależności od potrzeb. Najnowsze technologie budowy nawierzchni asfaltowych, takie jak nawierzchnie porowate, cienkie dywaniki o nieciągłym i niewielkim uziarnieniu czy nawierzchnie poroelastyczne pozwalają na znaczne obniżenie poziomu hałasu.

Obecnie stosowane nawierzchnie porowate pozwalają na zmniejszenie hałaśliwości nawierzchni o 4-8 dB ze względu na zawartość wolnych przestrzeni stanowiących ponad 20% jej objętości. Testowane są również nawierzchnie poroelastyczne, charakteryzujące się mniejszą sztywnością dzięki zastosowaniu bardziej elastycznego materiału, przykładowo gumy pochodzącej ze zużytych opon, w których objętościowa zawartość wolnych przestrzeni wynosi 25-40%, a guma użyta do produkcji nawierzchni stanowi wagowo do 15-30% lepiszcza. Maksymalna potencjalna redukcja hałasu tej eksperymentalnej nawierzchni wynosi 12-14 dB.

Źródło: PSWNA

Komentarze  
ryan
-1 #1 ryan 2015-05-06 15:11
tak naprawdę kwestia hałasu nie jest tak jednoznaczna. przykładowo przy drogach szybkiego ruchu czy autostradach nie robi to jakiegoś problemu, bo są choćby ekrany. z resztą sama różnica też nie jest jakaś diametralna. a patrząc na inne zalety dróg betonowych, przede wszystkim trwałość, to jak najbardziej to jest do zaakceptowania
Cytować | Zgłoś administratorowi
Andrzej
0 #2 Andrzej 2015-05-07 14:44
Super.Tylko jak sie ma wspolczynnik tarcia na "cichej" i glosniej "nawierzchni"? Szczegolnie jak nawierzchnia jest mokra.Czy jest taki sam? Bo jak nie to oczywiscie zawala sie BRD kosztem srodowiska.A jak wyglada tez stabilnosc tych cichych nawierzchni?Bo jak ma sie nieciagle i niwielkie uziarnienie to nie bardzo pojmuje jak mozna osiagnac stabilna nawierzchnie .Szczegolnie w wyzszych temperaturach i ciezkich pojazdach.Czy ktos te kwestie bierze pod uwage? Bo moze soe okazac ze mamy super ciche drogi ale z super koleinami.Moze wyjsciem jest beton.Nie wiem.Nawierzchnie betonowe sa bardzo wymagajace technologicznie i nienaprawialne.Tzn naprawa to praktycznie wymiana calej plyty.W polskim kaprysnym klimacie moze to byc bardzo droga zabawa choc oczywiscie sa lobby ktore twierdza ze betonowki to och i ach.Same superlatywy.Tylko w krajach o zdecydowanie wyzszej kulturze drogownictwa zarzadzanego przez fachowcow a nie amatorow jakos nie widac wysypu betonowek.Owszem: gdzies sie cos pojawia ale zeby byl to wysyp? Pytanie dlaczego? Czyzby ich fachowcy byli gorsi on naszych amatorow?
Cytować | Zgłoś administratorowi
Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.