Przeprowadzono obliczenia kosztów społecznych dla trzech scenariuszy:
1.Scenariusz A – przedłużenie umowy z Wykonawcą do końca 2009 roku. Scenariusz ten oznacza, że zakończenie realizacji inwestycji zostanie opóźnione o rok, a więc przez rok 2009 będą generowane dodatkowe:
- koszty eksploatacji pojazdów;
- koszty czasu użytkowania infrastruktury drogowej;
- koszty wypadków drogowych i ofiar;
- koszty wywołane zwiększoną emisją przez pojazdy dwutlenku węgla i substancji szkodliwych dla środowiska i zdrowia ludzi;
- koszty spowodowane przekroczenia dozwolonych poziomów hałasu na terenie miasta Wasilków;
- koszty obniżenia wartości działek budowlanych w Wasilkowie, ze względu na intensywny ruch tranzytowy.
2.Scenariusz B – przedłużenie umowy z Wykonawcą do końca 2010 roku. Scenariusz ten oznacza, że zakończenie realizacji inwestycji zostanie opóźnione o dwa lata, a więc przez rok 2009 i 2010 będą generowane dodatkowe koszty. Koszty społeczne tego wariantu stanowią sumę w/w kosztów dla lat 2009 i 2010.
3. Scenariusz C – nieprzedłużenia umowy z Wykonawcą na kontynuację robót. W scenariuszu tym założono, że opracowanie alternatywnej trasy i realizacja inwestycji obwodnicy Wasilkowa zajmie co najmniej 7 lat. Koszty społeczne tego wariantu stanowią sumę w/w kosztów dla lat 2009-2015. [3]
Prognoza natężenia ruchu na trasie Augustów - Suwałki oraz Wasilków - Sokółka
Prognoza wielkości natężenia ruchu przeprowadzona została w oparciu o Zasady prognozowania wskaźników wzrostu ruchu wewnętrznego na okres 2007-2037 na sieci drogowej do celów planistyczno projektowych. [6] Natężenie ruchu w poszczególnych latach, w rozbiciu na grupy pojazdów, obliczono na podstawie wskaźnika wzrostu natężenia ruchu. Wskaźnik ten został określony w zależności od wskaźników wzrostu PKB w kolejnych latach analizy oraz dla czterech kategorii pojazdów:
- samochody osobowe (SO),
- samochody dostawcze (SD),
- samochody ciężarowe bez przyczep i naczep (SCs),
- samochody ciężarowe z przyczepami i naczepami (SCc).
Ze względu na niewielki udział autobusów w średnio dobowym ruchu (SDR), na obszarach zamiejskich do celów analiz przyjęto wskaźnik wzrostu równy 1,0.
Koszty eksploatacji pojazdów – Augustów i Wasilków
Koszty eksploatacji pojazdów zostały obliczone na podstawie oszacowania wielkości pracy przewozowej w rozbiciu na pięć grup pojazdów: samochody osobowe (SO), samochody dostawcze (SD), samochody ciężarowe średnie (SCs), samochody ciężarowe ciężkie (SCc) oraz autobusy (A). Do ich obliczenia posłużono się wskaźnikiem jednostkowych kosztów eksploatacji grupy pojazdów samochodowy w funkcji prędkości podróży, ukształtowania terenu i stanu technicznego nawierzchni. Jednostkowe koszty eksploatacji dla ujętych w analizie grup pojazdów przyjęto z opracowania Niebieska księga. Infrastruktura drogowa.[2]
Dla wariantów bezinwestycyjnych jako średnią prędkość podróży przyjęto 80 km/h, stan nawierzchni zakwalifikowano jako zdegradowaną. Dla wariantów inwestycyjnego jako średnią prędkość podróży przyjęto: dla samochodów ciężarowych i autobusów – 90 km/h, dla samochodów osobowych 110 km/h, a stan nawierzchni jako nawierzchnię nową. [3, 4]
dr inż. Lech Magrel
Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Białymstoku
Spis literatury zawiera trzecia część opracowania.
- «« poprz.
- nast.