Spis treści

Podstawy prawne

W skład zestawu aktów prawnych dotyczących wykonywania i rozpowszechniania map akustycznych wchodzą zarówno przepisy krajowe, jak i europejskie (przepisy UE). Realizacja map akustycznych wynika zatem z zapisów następujących aktów prawnych o charakterze podstawowym:

  • ustawy Prawo ochrony środowiska z 27 kwietnia 2001 r. (Dz.U. Nr 62 poz. 627 z późniejszymi zmianami) [3],
  • dyrektywy 2002/49/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 25 czerwca 2002 r. odnoszącej się do oceny i zarządzania poziomem hałasu w środowisku (Dz.U. L. Nr 189 z 18 lipca 2002 r.) [l ],
  • rozporządzenia Ministra Środowiska z października 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych ujętych na mapach akustycznych oraz ich układu i sposobu prezentacji (Dz.U. Nr 187, poz. 1340) [5].

W skład przepisów krajowych odnoszących się bezpośrednio lub pośrednio do map akustycznych dla linii kolejowych, wchodzą również rozporządzenia mające bezpośredni lub pośredni związek z zagadnieniami hałasu kolejowego i map akustycznych:

  • rozporządzenie Ministra Środowiska z 14 października 2002 r. w sprawie szczegółowych wymagań, jakim powinien odpowiadać program ochrony środowiska przed hałasem [6],
  • rozporządzenie Ministra Środowiska z 17 stycznia 2003 r. w sprawie rodzajów wyników pomiarów prowadzonych w związku z eksploatacją dróg, linii kolejowych, linii tramwajowych, lotnisk oraz portów, które powinny być przekazywane właściwym organom ochrony środowiska, oraz terminów i sposobów ich prezentacji [7],
  • rozporządzenie Ministra Środowiska z 2 października 2007 r. w sprawie wymagań w zakresie prowadzenia pomiarów poziomów w środowisku substancji lub energii przez zarządzającego drogą, linią kolejową, linią tramwajową, lotniskiem, portem [8],
  • rozporządzenie Ministra Środowiska z 14 grudnia 2006 r. w sprawie dróg, linii kolejowych i lotnisk, których eksploatacja może powodować negatywne oddziaływania akustyczne na znacznych obszarach, dla których jest wymagane sporządzenie map akustycznych, oraz sposobów określania granic terenów objętych tymi mapami [9],
  • rozporządzenie z 7 listopada 2007 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie
    ustalenia wartości wskaźnika hałasu LDWN [10],
  • rozporządzenie Ministra Środowiska z 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku [11].

Dane do wykonania map akustycznych

Etap pozyskania danych obejmuje zebranie różnych grup informacji, niezbędnych do wykonania map akustycznych oraz późniejszych zestawień danych i wyników (w tym zestawień tabelarycznych). Etap ten wyznacza przyszły kształt i zawartość baz danych - również danych, które zostaną wprowadzone w dalszych pracach do systemu GIS (geograficzny system informacji), w tym bazy danych GIS (jeśli są wykorzystywane)*. Etapy te tym samym muszą obejmować zakresem swych prac wizje terenowe, w ramach których należy wykonać szczegółową inwentaryzację parametrów technicznych (m.in. lokalizację ekranów akustycznych) oraz zebranie dokumentacji fotograficznej, jak również szczegółowe inwentaryzacje zabudowy zlokalizowanej w otoczeniu analizowanych odcinków linii kolejowych, w tym zebranie informacji o sposobie użytkowania poszczególnych budynków, liczbie znajdujących się w nich lokali mieszkalnych i parametrach technicznych (m.in. liczby kondygnacji).

W toku inwentaryzacji należy również pozyskać obszerną bazę adresową budynków podlegających ochronie akustycznej i wykorzystać ją do pozyskania danych demograficznych, czyli informacji o liczbie osób zamieszkujących analizowane budynki zarówno na pobyt stały, jak i czasowy. W trakcie prowadzonych prac należy także wykonać całodobowe pomiary hałasu, służące między innymi do kalibracji i sprawdzenia przyjętego modelu i założeń prognostycznych.

Podstawowe dane o odcinkach linii kolejowych

Dane o odcinkach linii kolejowych stanowią zestaw niezbędnych informacji obejmujących ich lokalizację i parametry techniczno-funkcjonalne. Zestawienie źródeł danych o odcinkach linii kolejowych do pozyskania oraz elementów danych niezbędnych do dalszego wykonania map akustycznych podano w tab. 1 (w zależności od wykorzystywanego modelu do prognozowania hałasu/programu komputerowego dane te mogą się nieznacznie różnić).

 Tablica 1. Zestawienie źródeł danych oraz elementów danych o odcinkach linii kolejowych objętych wykonaniem map akustycznych

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.