Ochrona środowiska

Pnącza na ekranach akustycznych cz. IIPróby nasadzenia roślinnością pnącą ekranów akustycznych dotyczyły naturalnie wszystkich  ich typów. Od początku pojawienia się w Polsce ekranów akustycznych stosowano te same rozwiązania, które na masową skalę były wykorzystywane w Europie. Dla naszej analizy istotnym elementem ekranów jest rodzaj powierzchni panela akustycznego, materiał z którego jest wykonany, jego kształt i właściwości. Biorąc te kryteria  pod  uwagę można ekrany akustyczne  podzielić i ocenić ich przydatność dla wzrostu roślin pnących.

Pnącza na ekranach akustycznych cz. IEkrany akustyczne, jako elementy urządzeń ochrony środowiska zaczęły pojawiać się w Polsce w połowie lat dziewięćdziesiątych ubiegłego stulecia. Obchodzimy właśnie nieoficjalny jubileusz 15-lecia ich istnienia. Można więc pokusić się o analizy różnych aspektów związanych z tym zagadnieniem.

Polski problem redukcji dwutlenku węgla„Transport europejski znajduje się obecnie na rozdrożu. Stare wyzwania są nadal aktualne, a ponadto pojawiają się nowe” – to jedno z istotnych przesłań tworzenia nowego projektu Białej Księgi w zakresie przygotowania europejskiego obszaru transportu na przyszłość. Wizja konkurencyjnego i zrównoważonego systemu transportu zakłada zapewnienie wzrostu sektora transportu i wspieranie mobilności przy jednoczesnym osiągnięciu celu obniżenia emisji z transportu o 60%. Biała Księga zawierać będzie plan utworzenia jednolitego europejskiego obszaru transportu uwzględniający dążenie do osiągnięcia konkurencyjnego i zasobooszczędnego systemu transportu.

Aspekty środowiskowe w praktyce budowy dróg (III) Analizy porealizacyjneZgodnie z wykładnią prawa analiza porealizacyjna powinna być opracowywana przede wszystkim dla inwestycji budzących szczególne kontrowersje. W praktyce obowiązek jej opracowania jest nakładany w każdym przypadku, w którym była przeprowadzona ocena oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko dla dróg [3].

Celem jej opracowania jest sprawdzenie zgodności przewidywań z faktycznym oddziaływaniem. Ponadto daje możliwość określenia i wdrożenia działań minimalizujących oddziaływanie i łagodzących skutki dla środowiska wynikające z funkcjonowania przedsięwzięcia.

Aspekty środowiskowe w praktyce budowy dróg (II) Realizacja inwestycjiPosiadanie wymaganych decyzji jest równoznaczne z zezwoleniem na realizację inwestycji. W trybie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej nabywany jest też potrzebny teren. Pozostaje sprawa wykonania obowiązków wynikających z decyzji i zastosowania zapisów w praktyce.

W wielu decyzjach o środowiskowych uwarunkowaniach czy też zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej spotyka się zapisy o potrzebie wykonywania nadzoru przyrodniczego: w odniesieniu do określonych grup zwierząt np. płazów lub bez precyzowania szczegółowych zadań [3]. Zakres obowiązków jest również przedmiotem zamówienia inwestora [4, 6]. Do niedawna takie osoby zajmowały się wyłącznie elementami przyrody ożywionej, a pozostałe sprawy z którymi spotykamy się na budowie takie jak np. pylenie, zasady wykonywania robót czy odpady nie były przedmiotem ich zainteresowania. W tej chwili znacząco rozszerza się spektrum działań tego nadzoru, obejmując pełny przegląd spraw środowiskowych. Stąd też nadzór ten powinien być określany, mianem stosownym do przyjętej roli i adekwatnym do nazewnictwa ustawowego, jako nadzór środowiskowy.

Aspekty środowiskowe w praktyce budowy dróg (I) Etap dokumentacjiObecny okres to czas realizacji ogromnego programu dla rozwoju infrastruktury, w tym sieci dróg w Polsce, finansowanego z funduszy Unii Europejskiej. Stanowi to nie tylko szansę dla zrównoważonego rozwoju kraju, ale także wyzwanie, aby sprostać potrzebom społecznym i obowiązującym wymogom przepisów prawa. W trakcie przygotowywania szeregu inwestycji zarządcy dróg musieli uporać się nie tylko z aspektami techniczno-finansowymi, ale także prawno-administracyjnymi, w których znaczącą a niekiedy pierwszoplanową rolę odegrały elementy środowiskowe.