Jak informowaliśmy w listopadzie 2013 roku, podczas testowych przejazdów nowych pociągów Pendolino akredytowane laboratorium EKKOM Sp. z o.o. prowadziło pomiary poziomu hałasu powstającego przy ich przejeździe (więcej...). Wyniki pomiarów zostały zaprezentowane przez EKKOM Sp. z o.o. w czasie IX Seminarium: Wpływ hałasu i drgań wywołanych eksploatacją transportu szynowego na budynki i ludzi w budynkach – diagnostyka i zapobieganie "WIBROSZYN - 2014", które odbyło się w dniach 11 i 12 września 2014 r. na Politechnice Krakowskiej (więcej...)

Autorzy referatu "Pomiary i analizy akustyczne od przejazdów pociągów z dużą prędkością na przykładzie jazd testowych pociągu Pendolino po Centralnej Magistrali Kolejowej": dr inż. Janusz Bohatkiewicz, mgr inż. Sebastian Biernacki i mgr inż. Maciej Hałucha, zaprezentowali wyniki pomiarów hałasu nowego pociągu, którego wprowadzenie na polskie tory wzbudza niemałe emocje.

Celem pomiarów i analiz było zbadanie hałasu pochodzącego od ruchu szybkobieżnych pociągów Pendolino. Badanie odbyło się w trakcie przejazdów pociągu Pendolino EMU250 podczas testów prędkościowych nowych składów w listopadzie i grudniu 2013 r. Pomiary zostały zrealizowane w terenie, przy Centralnej Magistrali Kolejowej (CMK), na trzech odcinkach testowych i na każdym zlokalizowano po trzy punkty pomiarowe. Do ich wykonania posłużyły precyzyjne mierniki dźwięku klasy 1. Szczególne znaczenie miały wyniki pomiarów podczas przejazdów pociągu z  prędkościami powyżej 250 km/h, gdyż przedtem żaden pociąg nie poruszał się tak szybko po polskich torach. Pomiary i analizy akustyczne zostały wykonane na podstawie metodyki opisanej w Polskiej Normie PN-EN ISO 3095:2005 (U) „Kolejnictwo. Akustyka. Pomiar hałasu emitowanego przez pojazdy szynowe”.  

Hałas powstający w trakcie ruchu pociągów generowany jest przede wszystkim przez interakcję kół i szyn. Jest to tzw. „hałas toczenia”, który dominuje przy prędkościach niższych niż 250 km/h. Natomiast przy wyższych prędkościach coraz bardziej znaczący zaczyna być hałas aerodynamiczny związany z oporem powietrza. Powstaje on w trakcie ruchu pociągów z dużymi prędkościami, z którymi poruszał się również pociąg Pendolino w trakcie testów. Przejazdom tym (z prędkością ponad 200 km/h) towarzyszy charakterystyczny „świst”, który jest powodowany przez nieregularny przepływ powietrza i nie pojawia się przy niższych prędkościach. Można również wyróżnić hałas jaki powstaje wskutek ruszania i zatrzymywania się pociągów, który ma mniejszy wpływ na otoczenie i nie był przedmiotem przeprowadzonych badań. Na poziom hałasu jaki powoduje przejazd pociągów ma również wpływ stan techniczny taboru i torowisk. Czynnikiem decydującym jest jednak prędkość: hałas, jaki powstaje podczas przejazdu każdego pociągu, narasta wraz ze wzrostem prędkości.

Oprócz pomiarów wykonano porównanie poziomów dźwięku generowanych przy przejazdach pociągu Pendolino oraz pociągów pasażerskich dalekobieżnych InterCity i pasażerskich regionalnych InterREGIO. W tym celu zmierzono również hałas pochodzący od tych pociągów, kiedy kursowały zgodnie z rozkładem jazdy po CMK. Wyniki przedstawiono za pomocą ekspozycyjnego poziomu dźwięku TEL A wyrażonego w decybelach.

Porównanie poziomów hałasu generowanego przez Pendolino i inne rodzaje pociągów

 

 

 

 

 

 

Analizy już na pierwszy rzut oka wskazują na mniejszą uciążliwość hałasową Pendolino: przy tych samych prędkościach przejazdowych hałas pociągu Pendolino jest mniejszy niż przy przejazdach typowych pociągów pasażerskich. Różnica ta wynosi około 1.8 dB w stosunku do pociągów pasażerskich dalekobieżnych InterCity i jest to już słyszalna różnica. W porównaniu do pociągów pasażerskich regionalnych InterREGIO, Pendolino powoduje hałas mniejszy aż o około 4.6 dB, co stanowi już różnicę wyraźnie odczuwalną przez człowieka. W dodatku z badań wynika, że średni hałas, mierzony w całym spektrum poziom dźwięku, jest niższy przy przejeździe Pendolino z prędkością 200 km/h (92.5 dB) niż przy przejeździe pociągu InterCity z prędkością 160 km/h (93.6 dB). Z jednej strony decyduje o tym konstrukcja pociągu Pendolino EMU250, który ma kształt bardziej opływowy i powoduje mniejszy opór powietrza niż tradycyjne pociągi. Drugim czynnikiem jest krótszy czas przejazdu przez teren narażony na hałas, dzięki czemu osoby mieszkające blisko linii kolejowych krócej odczuwają uciążliwość.

Podsumowując: rezultaty badań wskazują, że pociągi typu Pendolino generują mniejszy hałas niż pociągi pasażerskie innych typów, które powszechnie obsługują przewozy pasażerskie w Polsce. Przy tej samej prędkości pociąg Pendolino jest cichszy niż typowy dalekobieżny InterCity i powoduje znacznie mniejszy hałas niż powszechny na polskich torach pociąg regionalny InterREGIO. Pendolino powoduje mniejszy hałas nawet kiedy porusza się szybciej niż InterCity. Wyniki badań pozwalają stwierdzić, że wprowadzenie do eksploatacji składów Pendolino powinno skutkować zmniejszeniem hałasu i poprawą warunków życia w otoczeniu tras kolejowych, po których będą jeździć.

Redakcja Edroga.pl

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.