Unia Europejska inwestuje ponad 3,5 mln euro w przygotowanie europejskiej motoryzacji do wykorzystania wodoru. Efektem specjalnego projektu będzie sieć infrastrukturalna dla pojazdów zasilanych ogniwami paliwowymi. A to z kolei przełoży się na ograniczenie emisji spalin do atmosfery.

Upowszechnienie samochodów na ogniwa paliwowe, czyli pojazdów bezemisyjnych zasilanych wodorem, zależy od wyposażenia głównych dróg europejskich w infrastrukturę pozwalającą na uzupełnianie tego paliwa. Dlatego ta pionierska inwestycja zostanie wykonana w ramach europejskiej sieci TEN-T i z udziałem środków z unijnego budżetu. Project HIT-2-Corridors (2013-EU-92077-S) jest drugą częścią większego projektu (HIT - Wodór dla Infrastruktury Transportu). Łączny jego koszt sięga 6 778 524 euro, w tym wkład UE to 3 389 262 euro (50% wartości). Beneficjentem środków jest konsorcjum wykonawcze, które tworzą: SWECO AB, AGA Gas AB, Oy Woikoski AB, Riga City Council Traffic Department (Wydział Ruchu Drogowego Urzędu Miasta Ryga), Ministry of Infrastructure and Environment The Netherlands (Ministerstwo Infrastruktury i Środowiska, Holandia), Hydrogen Sweden, Instytut Transportu Samochodowego w Warszawie, WaterstofNet vzw., Hydrogen Fuel Cells and Electromobility in European Regions (HyER).

Celem projektu jest stworzenie europejskiej sieci infrastrukturalnej służącej wykorzystywaniu wodoru w transporcie oraz umożliwienie w ten sposób odbywania długodystansowych podróży samochodami na ogniwa paliwowe. W wyniku projektu powstaną krajowe plany wdrożeniowe dla Belgii, Finlandii i Polski oraz regionalny plan dla Rygi (Łotwa). Natomiast w Finlandii i Szwecji zostaną uruchomione i przetestowane trzy stacje paliwa wodorowego. Wyniki projektu będą analizowane i upowszechniane w Europie, w tym przez zorganizowanie przejazdów promocyjnych samochodami zasilanymi wodorem.

Projekt wybrano do unijnego dofinansowania w ramach corocznego zaproszenia do składania aplikacji w programie TEN-T (2013). Wniosek złożono w priorytecie „Dekarbonizacja/zastępowanie ropy naftowej lub ograniczanie kosztów środowiskowych”. Jego realizacja będzie monitorowana przez Innovation and Networks Executive Agency (INEA - Agencja Wykonawcza ds. Innowacyjności i Sieci utworzona przez Komisję Europejską). Projekt ma zostać ukończony do grudnia 2015 r.

AS

Źródło: KE/INEA

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.