zdjecie 2 1W Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju opracowano dwie nowelizacje rozporządzeń ułatwiających m.in. stosowanie przekroju 2+1 na drogach. Są to rozporządzenia z dnia 17 lutego 2015 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz. U. poz. 329) oraz zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogowe obiekty inżynierskie i ich usytuowanie (Dz. U. poz. 331) zostały opublikowane w Dzienniku Ustaw 10 marca 2015 r. Przepisy wejdą w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia.

Nowelizacja przepisów techniczno-budowlanych dla dróg publicznych i drogowych obiektów inżynierskich umożliwi stosowanie przekroju 2+1 z fizycznym rozdzieleniem przeciwnych kierunków ruchu poza terenem zabudowy, na istniejących lub nowoprojektowanych drogach klas G i GP (główna i główna ruchu przyspieszonego). Rozwiązanie to będzie można stosować także przy budowie dróg ekspresowych, jeżeli istniejące i prognozowane średniodobowe natężenie ruchu wynosi od 4 tys. do 22 tys. pojazdów. Ponadto, nowe przepisy regulują kwestie projektowania dodatkowych pasów ruchu do wyprzedzania.

Kolejna zmiana dotyczy kompleksowego unormowania i uproszczenia projektowania konstrukcji nawierzchni jezdni dróg publicznych. Ma ona na celu umożliwienie powszechnego stosowania na drogach publicznych najnowszych rozwiązań w projektowaniu tych konstrukcji, uwzględniających postęp techniczny i technologiczny.

Jednocześnie nowelizacja wprowadza zmiany o charakterze porządkowym i uszczegółowiającym obowiązujące przepisy techniczno-budowlane dotyczące m.in. szerokości pasów ruchu oraz parametrów i zasad stosowania dodatkowych jezdni służących obsłudze terenów przyległych do pasa drogowego. Zmiany wprowadzają także tzw. otwarcie katalogu klas, pozwalające zarządcom dróg niższych kategorii na budowę dróg o wyższych niż dotychczas parametrach technicznych.

Dotychczasowe przepisy będą miały nadal zastosowanie dla inwestycji drogowych, dla których przed dniem wejścia w życie nowelizacji został złożony wniosek o wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę lub decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Podobnie będzie w przypadku odrębnego wniosku o zatwierdzenie projektu budowlanego, lub też gdy zostało dokonane zgłoszenie budowy lub wykonywania robót budowlanych, w przypadku gdy nie jest wymagana decyzja o pozwoleniu na budowę lub decyzja ZRID.

***

W MIiR są prowadzone dalsze prace nad unowocześnieniem systemu przepisów techniczno-budowlanych w drogownictwie. W przygotowaniu jest kolejna nowelizacja przepisów w zakresie wymagań dla części drogi przeznaczonej do ruchu pieszych i rowerzystów, torowisk tramwajowych oraz bezpieczeństwa pożarowego. Jednocześnie dwa zespoły robocze pracują nad stworzeniem ram do zupełnie nowej struktury przepisów techniczno-budowlanych, która docelowo ma zastąpić obowiązujące regulacje.

Źródło: MIR

Komentarze  
Andrzej
-2 #1 Andrzej 2015-03-13 09:16
No coz..Komentowanie tego "wynalazku" wymaga sporej dozy cierpliwosci.Oczywiscie nie samego rozwiazania 2+1 bo ten jest genialny ale przepisow wymodzonych przez tzw poslkich naukowcow ktore maja byc "wytycznymi" do ich budowy.Wspomne tylko o tych najbardziej idiotycznych.Pierwsza sprawa to minimalna dlugosc pasa na wyprzedzanie ktora nasi geniusze wymodzili na 500m.Najlepsze jest to ze nie ma cywilizowanego kraju w ktorym ta dlugosc byla by mniejsza niz 800m a srednio wynosi to min 1000 m.A nasi sobia wymyslili 500m nie zadajac sobie trudu (wiem ze to trudne) zeby obliczyc jaka droge musi pokonac pojazd wyprzedzajcy z predkoscia dozwolona czyli 90km/h pojazd wyprzedzany-np ciezarowke-jadacy z predkoscia 80 km/h.Moze wtedy by im jednak wyszlo ze 500 m jest wrecz niebezpieczne.Pomijam juz absurdalnosc zapisow o klinie poczatkowym i koncowym czy odlegosciach miedzy klinem poczatkowym a nomen omen klinem poczatkowym.(par 29 pkt 2).Kompletny prawniczy belkot.Czlowiek ktory wypisywal te bezdety w zyciu nie widzial dobrze zaprojektowanej i zbudowanej drogi 2+1 pomijajac juz nie nie widzial jak wygladaja wytyczne do jej zaprojektowania.Ot wymyslil sobie cos tam i zdaje mu sie ze czas wystawiac piers po medale.Problem w tym ze te drogi maja byc w zalozeniu bezpieczne a beda w zalozeniu wrecz niebezpieczne.Dlaczego? Ano dlatego ze np "zapomnialo sie" temu wynalazcy zapisac ze pas separujacy MUSI!! zawierac fizyczna bariere.Bo tylko wtedy daje to gwarancje unikniecia zderzen czolowych.Jedynym krajem ktory wybudowal siec drog 2+1 jest Szwecja.I tam nie ma ani 1 m drogi 2+1 bez separatora a odcinki na wyprzedzanie nie sa krotsze nic 1200m (predkosc 90-110km/h).Wyniki BRD to ok 5 zabitych rocznie na 2500 km drog.I co? Ano to ze nasi wymyslili swoje kolo.Po co wzorowac sie na kim kto wymyslil kolo ktore jezdzi i jest wygodne i bezpieczne kiedy mozna wynalezc swoje wlasne.A ze koslawe, zcentrowane i grozi wypadkami? Niewazne.Wazne ze to polskie kolo..Wlasne i patriotyczne.No i nowatorskie.Z tym ze nie zawsze "nowatorskie" znaczy "dobre" bo bywa ze oznacza "kretynskie".Kwestia posiadanej wiedzy.
Cytować | Zgłoś administratorowi
Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.