Zdecydowana poprawa bezpieczeństwa na drogach. Koniec z nieuczciwą konkurencją w transporcie drogowym. Pełna jawność i możliwość sprawdzenia czy dany przewoźnik ma prawo wyjeżdżać na drogi. A wszystko dzięki Krajowemu Rejestrowi Elektronicznemu Przedsiębiorców Transportu Drogowego (KREPTD).
O możliwościach jakie niesie ze sobą ten rejestr, a także nowych wymaganiach wobec samorządów, które będą odpowiedzialne za przekazywanie danych, debatowali w Starostwie Powiatowym w Poznaniu szefowie wydziałów komunikacji z całego kraju. W naradzie udział wzięli też przedstawiciele Głównego i Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego, a także eksperci z zakresu transportu publicznego.
- To nie przypadek, że spotykamy się w Starostwie Poznańskim, bo to właśnie na naszych jednostkach będzie ciążyć obowiązek wprowadzania danych do systemu – mówi Jan Grabkowski, starosta poznański. - Takie debaty mają nas przygotować do tego nowego zadania. Nie wystarczy bowiem zwiększyć zatrudnienie, co z pewnością nas czeka, ale trzeba przygotować się merytorycznie. Dlatego dyskutujemy w gronie fachowców – dodaje J. Grabkowski, starosta poznański.
System będzie połączony z rejestrami państw członkowskich Unii, dzięki czemu umożliwiona będzie wymiana danych w czasie rzeczywistym.
- Dane zgromadzone w rejestrze mają być podstawą do wszczynania przez starostę postępowania o utratę uprawnień dla podmiotu, który nie przestrzega przepisów o ruchu drogowym. A to z kolei skutkować będzie utratą dobrej reputacji. Naruszenia przepisów mogą dotyczyć na przykład czasu pracy, warunków wykonywania przewozu, zasad przewozów pasażerskich. To może prowadzić do pozbawienia uprawnień transportowych i to zarówno w kraju, jak i za granicą – wyjaśnia Piotr Milka, ekspert z zakresu prawa transportowego, współautor projektu ustawy o publicznym transporcie drogowym.
Rejestr ma się składać z trzech ewidencji:
- przedsiębiorców, którzy mają zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego;
- poważnych naruszeń przez przewoźników przepisów dotyczących obowiązków lub warunków przewozów drogowych;
- osób, które zostały uznane za niezdolne do prowadzenia przewozów transportowych do czasu przywrócenia dobrej reputacji;
Dane gromadzone w ewidencji przedsiębiorców, którzy posiadają zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego, będą jawne i publicznie dostępne, z wyjątkiem m.in. danych dotyczących daty i miejsca urodzenia oraz adresu zamieszkania przedsiębiorcy.
Rejestr prowadzony w systemie teleinformatycznym przez Głównego Inspektora Transportu Drogowego, ma zacząć funkcjonować do 30 listopada br. Obecnie trwają prace analityczne nad tym, jak go zinformatyzować i jakie dane do niego przekazywać. Jednocześnie trwają też prace nad budową procesu wymiany informacji.
- Dlatego tak niezwykle ważne w tej sytuacji jest uporządkowanie warunków współpracy w oparciu o narzędzia, którymi starostowie będą dysponować – dodaje Małgorzata Kaniewska, prezes Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Szefów Wydziałów Komunikacji, które było głównym organizatorem debaty w Starostwie Powiatowym w Poznaniu.
Źródło: Starostwo Powiatowe w Poznaniu