Jak budować infrastrukturę komunikacyjną, by minimalizować dramatyczne skutki żywiołów? Czy obowiązujące regulacje prawne służą tworzeniu infrastruktury odpornej na siły natury? Tym zagadnieniom poświęcona była konferencja „Współczesne technologie w świetle zabezpieczenia infrastruktury drogowej przed klęskami żywiołowymi”
(Zakopane, 30 marca - 1 kwietnia br.), którą współorganizowali: Politechnika Krakowska, Polski Kongres Drogowy, Zarząd Województwa Małopolskiego, Związek Mostowców RP Oddział Małopolski.
Organizatorzy i uczestnicy zakopiańskiej konferencji wnioskują:
- Jest konieczne uproszczenie i ujednolicenie przepisów w drogownictwie związanych z klęskami żywiołowymi – dotyczy to głównie stanu przed i po klęsce żywiołowej, z wykorzystaniem podejścia opartego o nadrzędny interes publiczny.
- Jest konieczne minimalizowanie procedur związanych z uzyskiwaniem niezbędnych uzgodnień, pozwoleń i opinii w przypadku likwidacji skutków klęsk żywiołowych, mając na względzie priorytety społeczne i preferencje wynikające z ochrony środowiska.
- W przypadku klęsk żywiołowych na terenach Natura 2000 należy dążyć do jak najszybszego ustalenia planu ochrony takich obszarów w celu łatwiejszego dostosowania się do ich postanowień.
- Istniejące i dostępne w RZGW mapy zagrożenia powodziowego są użytecznym narzędziem planistycznym, które powinno być obligatoryjnie stosowane w celu unikania ryzyka szkód powodziowych przy projektowaniu nowych przedsięwzięć i remontów dróg.
- Przedsiębiorstwa wykonawcze dysponują szerokim asortymentem technologii i technik pozwalających ograniczyć ryzyko klęsk żywiołowych i usuwać ich skutki. Są to zarówno tanie jak i drogie technologie. Unikanie lub ograniczanie ryzyk klęsk żywiołowych jest podstawowym sposobem na zmniejszanie kosztów usuwania klęsk żywiołowych.
- Właściwe rozpoznanie przyczyn powstawania osuwisk jest kluczem do właściwego ich zabezpieczenia lub unikania.
- Należy unikać takich rozwiązań technicznych w budowlach liniowych, które mogą w przyszłości prowadzić do zwiększenia podatności na występowanie szkód powodziowych. W tym celu przydatna jest ocena stanu równowagi naturalnych cieków za pomocą metod charakteryzujących ich stan przed i po wykonaniu budowli liniowych.
- W dziedzinie zabezpieczenia przeciwpowodziowego istnieje potrzeba poszukiwania właściwych rozwiązań inżynierskich dostosowanych do postanowień prawa wodnego i ochrony środowiska.
- Istnieje potrzeba przeredagowania specustawy w taki sposób, żeby usuwanie skutków klęsk żywiołowych nie musiało być ograniczone do zwykłego odtworzenia stanu z przed powodzi. Powstanie szkody, która wykazała wadliwość rozwiązania technicznego zniszczonej budowli, powinno być podstawą do jej adekwatnej przebudowy, dostosowanej do potrzeb.