W fazę uzgodnień międzyresortowych wszedł projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju w sprawie wzorów i sposobu prowadzenia w formie elektronicznej centralnych rejestrów osób posiadających uprawnienia budowlane oraz ukaranych z tytułu odpowiedzialności zawodowej w budownictwie. Projekt dostosowuje przepisy do ustawy z 9 maja 2014 r. o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych (Dz.U. z 2014 r. poz. 768).

 

Projekt rozporządzenia w sprawie wzorów i sposobu prowadzenia w formie elektronicznej centralnych rejestrów osób posiadających uprawnienia budowlane oraz ukaranych z tytułu odpowiedzialności zawodowej w budownictwie, stanowi wykonanie upoważnienia zawartego w art. 88a ust. 6 ustawy z 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz.U. z 2013 r. poz. 1409 z późn. zm.), zmienionego pośrednio przez art. 1 pkt 9 ustawy z 9 maja 2014 r. o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych (Dz.U. poz. 768). Ustawa ułatwiająca dostęp do zawodów regulowanych, nazywana deregulacyjną, będzie obowiązywać od 10 sierpnia 2014 r.

Zmiany w ustawie Prawo budowlane polegają m.in. na zaprzestaniu prowadzenia (od dnia wejścia w życie ustawy deregulacyjnej) przez Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego centralnego rejestru rzeczoznawców budowlanych. Kompetencje w zakresie prowadzenia list rzeczoznawców budowlanych przejmą Izba Architektów RP oraz Polska Izba Inżynierów Budownictwa. Dlatego niezbędne jest wydanie nowego rozporządzenia, uwzględniającego zmiany dokonane w art. 88a ust. 1 pkt 3 ustawy Prawo budowlane.

Obecnie kwestię wzorów i sposobu prowadzenia w formie elektronicznej centralnych rejestrów osób posiadających uprawnienia budowlane, rzeczoznawców budowlanych oraz ukaranych z tytułu odpowiedzialności zawodowej w budownictwie reguluje rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 11 lutego 2009 r. w sprawie wzorów i sposobu prowadzenia w formie elektronicznej centralnych rejestrów osób posiadających uprawnienia budowlane, rzeczoznawców budowlanych oraz ukaranych z tytułu odpowiedzialności zawodowej w budownictwie (Dz.U. Nr 23, poz. 136). Utraci ono moc 10 sierpnia 2014 r., a więc z dniem wejścia w życie ustawy de regulacyjnej. Z tym też dniem musi obowiązywać już nowe rozporządzenie.

Za przygotowaniem nowej regulacji przemówiły też argumenty wynikające z wieloletnich doświadczeń w zakresie funkcjonowania systemu centralnych rejestrów. Praktyka więc wskazała, które kwestie wymagają doprecyzowania, a także jakie zagadnienia należałoby dodatkowo uregulować w przepisach rozporządzenia.

W związku z powyższym dokonano niezbędnych zmian, w porównaniu z obecnie obowiązującym rozporządzeniem, przez m.in.:

1) doprecyzowanie (w § 3), iż centralne rejestry są prowadzone w postaci zbiorów danych, nie tylko zapisywanych (jak jest obecnie), ale również gromadzonych w formie elektronicznej oraz wskazanie, że zbiory te muszą posiadać zabezpieczenia przed dokonywaniem przez osoby nieuprawnione również zmian i uzupełnień;

2) określenie dokumentów dołączanych do wniosku o wpis do centralnego rejestru (§ 5), tj. ostatecznej decyzji o nadaniu uprawnień budowlanych oraz wypełnionego formularza, określonego w załączniku nr 4 do rozporządzenia oraz ostatecznej decyzji o ukaraniu w trybie odpowiedzialności zawodowej oraz wypełnionego formularza, określonego w załączniku nr 5 do rozporządzenia;

3) doprecyzowanie (w § 6) znaczenia właściwego organu przez wskazanie, że chodzi o właściwy organ samorządu zawodowego oraz wskazanie, że Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego dokonuje sprostowania dokonanego wpisu w centralnym rejestrze również na wniosek właściwego organu samorządu zawodowego;

4) wskazanie (w § 7), iż wpisowi do centralnego rejestru podlegają również zmiany i uzupełnienia nie tylko danych (jak jest obecnie) ale również informacji zamieszczonych w centralnych rejestrach, albowiem w ustawie Prawo budowlane dokonano rozróżnienia pomiędzy danymi (art. 88a ust. 2) a informacjami (art. 12 ust. 9 oraz art. 101 ust. 2);

5) wskazanie (w § 9), że akta rejestrowe, tj. dokumenty stanowiące podstawę wpisu do centralnych rejestrów, oraz inne dokumenty dotyczące postępowania rejestrowego nie tylko przechowuje się zgodnie z przepisami dotyczącymi klasyfikowania i kwalifikowania dokumentacji dla celów archiwalnych (jak jest obecnie), ale również gromadzi się je zgodnie z tymi przepisami.

W projekcie ponadto zaproponowano wprowadzenie przepisu przejściowego regulującego kwestię wniosków o wpis do rejestru złożonych przed dniem wejścia w życie nowego rozporządzenia. Uzasadnieniem dla wprowadzenia sześciomiesięcznego okresu karencji dla dokumentów będących podstawą wpisów jest fakt, że okręgowe izby samorządu zawodowego organizują egzaminy na uprawnienia budowlane dwa razy w roku, w różnych terminach. Dokumenty wymagane od osób, które chcą przystąpić od egzaminów gromadzone są z kilkumiesięcznym wyprzedzeniem i każda z izb okręgowych ustala inny termin na ich dostarczenie przez kandydata. Przepis pozwoli uniknąć sytuacji, w której osoby składające dokumenty w związku z postępowaniem kwalifikacyjnym prowadzonym w izbach samorządu zawodowego zgodnie z wymogami zawartymi w „starym” rozporządzeniu, byłyby narażone na dodatkowe koszty związane z ich uzupełnianiem i poprawianiem, w sytuacji gdy wpis będzie dokonywany w czasie obowiązywania już nowych przepisów.

Projekt rozporządzenia jest dostępny w formie elektronicznej w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju oraz Rządowego Centrum Legislacji.

Źródło: RCL 

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.