Spis treści

Nowe przepisy techniczne dla barier drogowychNowe przepisy techniczne dla systemów drogowych barier ochronnych zmieniają całkowicie dotychczasowe podejście do metod ich projektowania i stosowania. W miejsce parametrów typowo produkcyjnych określających bariery, wprowadzono funkcjonalne, których podstawą wyznaczania są badania systemów prowadzone w różnych aspektach zachowania poziomu bezpieczeństwa.

Minister Infrastruktury podpisał cztery rozporządzenia zmieniające dotychczasowe: w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie, w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogowe obiekty inżynierskie i ich usytuowanie, w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach oraz w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących autostrad płatnych.

Rozporządzenia stanowią wykonanie delegacji zawartej w art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy z 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (Dz.U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118, z późn. zm.). Wprowadzone w ten sposób zmiany mają na celu wyeliminowanie zapisów, które są niezgodne lub też uniemożliwiają zastosowanie Polskiej Normy PN-EN 1317 „Systemy ograniczające drogę.” Norma ta została zatwierdzona przez Prezesa Polskiego Komitetu Normalizacyjnego 15 lipca 2009 r. Oznacza to, że aprobaty techniczne na te wyroby ważne były do końca zeszłego roku. Wydanie nowych przepisów technicznych niestety się opóźniło. Już podpisane przez Ministra Infrastruktury rozporządzenia czekają na ogłoszenie. Wejdą w życie po siedmiu dniach od ich opublikowania.

W nowych przepisach, na wniosek podmiotów zgłaszających uwagi w konsultacjach, wprowadzono zapisy przejściowe, zgodnie z którymi do realizacji inwestycji drogowych, dla których przed dniem wejścia w życie rozporządzeń, zostało rozstrzygnięte postępowanie przetargowe na projekt, wykonawstwo lub projekt i wykonawstwo, stosuje się przepisy dotychczasowe. Niezależnie od tego dopuszczono również, za zgodą inwestora, możliwość realizacji inwestycji zgodnie z nowymi przepisami

W rozporządzeniu w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie wprowadzono zapis w §129 dotyczący wymogu spełnienia przez bariery zapisów Polskiej Normy. Uzyskanie bowiem znaku „CE” lub „B” (zgodnie z ustawą z 16 kwietnia 2004 roku w sprawie wyrobów budowlanych - Dz.U. 2004 Nr 92 poz.881), jest niezbędnym warunkiem wprowadzenia bariery do obrotu.  Natomiast z ust. 3 usunięto rodzaje barier, aby zapewnić zgodność przepisów z Polską Normą, która nie określa ani konstrukcji bariery ani materiału, z którego ma ona być wykonana.

Z kolei zmiany w rozporządzeniu w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogowe obiekty inżynierskie i ich usytuowanie, eliminują zapisy, które są niezgodne lub też nie znajdują zastosowania w Polskiej Normie PN-EN 1317 „Systemy ograniczające drogę.” Zmiana w §259 ust. 2 pkt 1 otwiera (zamknięty w dotychczasowym brzmieniu rozporządzenia) katalog materiałów, z których mogły być wykonane bariery ochronne. To ma wyeliminować ograniczenia w stosowaniu barier wykonanych z nowoczesnych materiałów kompozytowych, hybrydowych itp.

Szczególne zmiany dotyczą paragrafów 260,261 i 262. Między innymi wycofują one pojęcia, które nie są stosowane w normie PN-EN 1317 oraz likwidują rozbieżności pomiędzy tą normą i sposobem określania przydatności do stosowania danej bariery (norma PN-EN 1317 określa przydatność bariery na podstawie jej parametrów funkcjonalnych).

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.