25 marca wchodzą w życie dwie nowelizacje rozporządzeń Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 17 lutego 215 roku: w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz. U. poz. 329) oraz w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogowe obiekty inżynierskie i ich usytuowanie (Dz. U. poz. 331).
Nowelizacja rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie wynikała z konieczności umożliwienia stosowania rozwiązań zwiększających bezpieczeństwo ruchu oraz uproszczenia wymagań w wybranych obszarach projektowania drogowego.
Zmiany można podzielić na trzy grupy:
- stosowanie na drogach publicznych przekroju 2+1 z fizycznym rozdzieleniem przeciwnych kierunków ruchu oraz uregulowania kwestii projektowania dodatkowych pasów ruchu do wyprzedzania,
- kompleksowe unormowanie i uproszczenie kwestii projektowania konstrukcji nawierzchni jezdni,
- zmiany o charakterze porządkowym.
Rozporządzenie reguluje stosowanie przekroju 2+1 z trwałym rozdzieleniem kierunków ruchu jako alternatywy dla przekroju 1x2 oraz kwestie projektowania dodatkowych pasów ruchu do wyprzedzania. Najistotniejsza zmiana, którą wprowadza rozporządzenie, to możliwość rozdzielania pasów przezanczonych do ruchu w przeciwnych kierunkach za pomocą dwustronnej bariery ochronnej lub separatorów, trwale umieszczonych w nawierzchni. Specyfika ruchu na drodze o przekroju 2+1 warunkuje również lokalizowanie skrzyżowań i zjazdów, a także ruch pieszych i rowerzystów.
Wprowadzenie zmian przepisów w zakresie konstrukcji nawierzchni jezdni wynikało przede wszystkim z potrzeb stosowania nowych wymagań, a także technologii w procesie projektowania nawierzchni drogowych. Wprowadzono zmiany odnoszące się do sposobu przeprowadzania badań geotechnicznych i określania warunków gruntowo-wodnych podłoża nawierzchni. Zastosowano bardziej jednoznaczne zapisy dotyczące wymaganych trwałości nawierzchni.
Rozporządzenie reguluje także kwestie: obsługi terenów przyległych do pasa drogowego, warunków stosowania jezdni zbierająco-rozprowadzającej, czy wymagań dla liczby i szerokości jezdni i pasów ruchu. Zmiany wprowadzają także tzw. otwarcie katalogu klas, pozwalające zarządcom dróg niższych kategorii na budowę dróg o wyższych niż dotychczas parametrach technicznych. Rozporządzenie likwiduje również zbędne bariery i ograniczenia w stosowaniu pasów ruchu dla rowerów.
Zakres zmian rozporządzenia dotyczącego drogowych obiektów inżynierskich ogranicza się do uregulowania kwestii sytuowania barier ochronnych na drodze o przekroju 2+1 w przypadku przejścia przez obiekt inżynierski.
Dotychczasowe przepisy będą miały nadal zastosowanie dla inwestycji drogowych, dla których przed dniem wejścia w życie nowelizacji został złożony wniosek o wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę lub decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Podobnie będzie w przypadku odrębnego wniosku o zatwierdzenie projektu budowlanego, lub też gdy zostało dokonane zgłoszenie budowy lub wykonywania robót budowlanych, w przypadku gdy nie jest wymagana decyzja o pozwoleniu na budowę lub decyzja ZRID.
Źródło: MIR
Natomiast mam teraz taki mały problem w projektowaniu. Czy dobrze rozumiem, że:
1) dróg serwisowych teraz nie można włączyć do drogi głównej bezpośrednio
2) połączenia nie mogą być traktowane jako zjazdy, czyli odpada też włączenie w pobliżu skrzyżowania z drogą poprzeczną? (bo odległości między skrzyżowaniami nie zostaną zachowane)
I gdzie je teraz podłączać do sieci?