Spis treści

Problemy w wykonawstwie drogowym

Zarząd Dróg Wojewódzkich, pełniąc funkcję zarządcy drogi dla dróg wojewódzkich, dla których zarządcą jest Zarząd Województwa, stosuje powszechnie obowiązujące przepisy prawa. Problem stanowi tu złożoność i rozproszenie przepisów dotyczących dróg publicznych w kilkudziesięciu pozycjach  (ustawy, rozporządzenia, warunki techniczne, wytyczne).

Napotykamy również na znaczne problemy interpretacyjne, ze względu na niejednoznaczność stosowanych pojęć (np. definicja zjazdu w ustawie o drogach publicznych1 oraz w rozporządzeniu w sprawie warunków technicznych2), jak i wzajemne sprzeczności zachodzące między przepisami.

Najistotniejsze dla rozwiązań projektowych rozporządzenie2, sprzed prawie 10 lat, zawiera wiele sprzecznych, niejasnych oraz nieprzystających do obecnych realiów przepisów (np. inne wymagania powinny dotyczyć inwestycji – nowych dróg, a inne, w przypadku przebudowy czy rozbudowy – dróg już istniejących). Warunki techniczne powinny jasno i wyraźnie określać wymagania dla wszystkich elementów pasa drogowego.

Zagadnieniem, które wymagałoby uporządkowania jest konieczność uproszczenia złożonych procedur (np. propozycja skrócenie postępowania w przypadku budowy zjazdu z drogi publicznej).

Jednocześnie należy wskazać, że – przy uwzględnieniu zasad ochrony środowiska , dotyczących procedur środowiskowych3, przepisów upoś4, a zwłaszcza rph5 – proces przygotowania robót budowlanych staje się coraz dłuższy; powyższe generuje również dodatkowe koszty.

Ponadto przygotowaniu i prowadzeniu inwestycji nie służą częste zmiany stanu prawnego, zwłaszcza specustawy drogowej6, udp1 (gdzie nie uwzględniono zmian ze specustawy drogowej6), czy też przepisów dotyczących procedur środowiskowych3, upoś4 wraz z rozporządzeniami wykonawczymi.

Przedstawiony powyższej zarys problemów, z którymi spotykamy się w wykonawstwie drogowym  ukazuje nam następującą prawidłowość: ustawodawca, w kolejnych regulacjach, skupia się wyłącznie na rozwiązywaniu nowych, bieżących problemów, co powoduje ogólny chaos zarówno przy przygotowaniu oraz realizacji inwestycji, jak i w bieżącym utrzymaniu dróg publicznych. Ponadto nowe regulacje są bardzo ogólne i niespójne, co pozostawia zbyt duży margines swobody interpretacyjnej.

W związku z powyższym konieczne jest usystematyzowanie spraw (np. w formie ustawy – Prawo o drogach publicznych) w zakresie przedstawionych problemów, z którymi zapewne stykają się również pozostali zarządcy dróg publicznych.

Przypisy:
1. Ustawa z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz.U. z 2007 r. Nr 19 poz. 115, tekst jednolity, ze zm.)
2. Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz.U. z 1999 r. Nr 43 poz. 430, ze zm.)
3. Ustawa z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2008 r. Nr 199 poz. 1227, ze zm.)
4. Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz.U. z 2008 r. Nr 25 poz. 150, tekst jednolity, ze zm.)
5. Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz.U. z 2007r. Nr 120 poz. 826)
6. Ustawa z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (Dz.U. z 2008 r. Nr 193 poz. 1194, tekst jednolity, ze zm.)

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.