Prawo

Zamawiający będą mogli żądać wykazu wszystkich wykonanych robót budowlanych oraz wszystkich wykonanych (lub wykonywanych) głównych dostaw lub usług, a nie jak obecnie wykazów w zakresie niezbędnym do wykazania spełniania warunku wiedzy i doświadczenia. W konsekwencji wykonawcy będą musieli składać znacznie bardziej obszerne wykazy niż obecnie.

Ustawa z 12 października 2012 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o koncesji na roboty budowlane lub usługi (Dz.U. Nr 206, poz. 1591), wprowadziła nowy przepis art. 22 ust. 5 ustawy Pzp. Zgodnie z jego zapisami warunki udziału w postępowaniu oraz opis sposobu dokonania oceny ich spełniania mają na celu zweryfikowanie zdolności wykonawcy do należytego wykonania udzielanego zamówienia. Zamawiający może oceniać zdolność wykonawcy do należytego wykonania zamówienia w szczególności w odniesieniu do jego rzetelności, kwalifikacji, efektywności i doświadczenia (art. 22 ust. 5 zd. 2 ustawy Pzp). Urząd Zamówień Publicznych na swojej stronie internetowej opublikował dokument szczegółowo omawiający nowe zasady i tryb stosowania znowelizowanych przepisów. 

W trakcie konsultacji nad projektem wzorcowej umowy na roboty budowlane na obiekty liniowe jako istotne zgłaszane były również kwestie podwykonawstwa w zamówieniach publicznych, szczególnie w odniesieniu do zapewnienia terminowych płatności wynagrodzenia dla podwykonawców. – Zaawansowane są już prace nad projektem nowelizacji ustawy Prawo zamówień publicznych w zakresie dotyczącym podwykonawstwa.* Projekt ten w sposób kompleksowy ureguluje kwestie podwykonawstwa. Zgodnie z założeniem prezesa UZP w projekcie nowelizacji są uwzględnione te sprawy, które już zostały ujęte w postanowieniach projektu wzorcowej umowy – wyjaśnia Wioleta Bajda.

Urząd Zamówień Publicznych pracuje nad wzorcową umową na roboty budowlane na obiekty liniowe. Opracowanie tego dokumentu jest już zaawansowane. Podstawą prawną, która dała prezesowi UZP możliwość podjęcia takich prac, jest art. 154 pkt 10 ustawy Prawo zamówień publicznych. Zgodnie z tym przepisem prezes UZP upowszechnia przykładowe wzory umów w sprawach zamówień publicznych, regulaminów oraz innych dokumentów stosowanych przy udzielaniu zamówień. Służy to prawidłowemu stosowaniu przepisów oraz kształtowaniu dobrych praktyk w postępowaniach przetargowych.

Podejście zakładające strategiczne wykorzystanie zamówień publicznych opiera się na założeniu, że prawo zamówień publicznych - oprócz zapewnienia przejrzystości i równości traktowania – powinno być też narzędziem dla instytucji zamawiających, służącym realizacji takich polityk jak środowiskowa, społeczna, czy stymulująca innowacyjność. Uznano, że obecnie obowiązująca dyrektywa 2004/18/EC tego nie gwarantuje.

Komisja Europejska 20 grudnia 2011 r. przyjęła pakiet propozycji w zakresie trzech  dyrektyw, tj.  o zamówieniach publicznych (projekt zastąpienia dyrektywy 2004/18/EC), o zamówieniach w sektorach specjalnych (projekt zastąpienia dyrektywy 2004/17/EC) oraz o koncesjach. W 2012 roku w grupach roboczych Rady Unii Europejskiej oraz w Komisji Parlamentu Europejskiego ds. Rynku wewnętrznego toczyły się prace nad tymi projektami. – W efekcie tych prac 10 grudnia 2012 r. Rada UE przyjęła tzw. ogólne podejście, a więc można powiedzieć, że zaakceptowała propozycje dotyczące tych trzech dyrektyw – mówi Łukasz Różański z Dyrekcji Generalnej ds. Rynku wewnętrznego i usług Komisji Europejskiej.