Prawo
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad - zleceniodawca największych w Polsce kontraktów drogowych - zaostrza postępowania w zakresie egzekwowania jakości robót. Nasila kontrole, podnosi wymagania w odbiorach. Tymczasem firmy świadczące usługi inżynierskie podkreślają, że w obecnej sytuacji rynkowej drogownictwa nie są w stanie zapewnić należytej jakości. Ich sytuacja jest trudna i tracą kondycję ekonomiczną. Ten proces uwidacznia się szczególnie od dwóch lat i niestety, dalej się pogłębia. Jedną z istotnych kwestii jest ta, czy za ułamek właściwej ceny można wytworzyć pełnowartościowy produkt oraz jak iluzoryczne oszczędności na pracach projektowych i doradczych przekładają się na odpowiednie efekty realizacji inwestycji? „Profilaktyka czy leczenie skutków?” – pod takim tytułem w wystąpieniu na forum „Porozumienie dla jakości” (PKD, Warszawa 16-17 marca br.) analizy sytuacji dokonał Marek Adamek, prezes Arcadis Sp. z o.o. i prezes Związku Pracodawców Branży Usług Inżynierskich.*
- Szczegóły
- Redakcja - edroga.pl
Zgromadzenie Ogólne Związku Powiatów Polskich oczekuje, że w szybkim trybie administracja rządowa przystąpi do rozwiązania drogowych problemów, które wymienione zostały w przyjętym stanowisku podczas obrad jakie miały miejsce w Warszawie w dniach 24-25 marca br. Poniżej publikujemy treść stanowiska.
„Mimo rozwoju nowych środków komunikacji, drogi dalej stanowią i stanowić będą podstawowy element sieci komunikacyjnej. Zadaniem administracji publicznej, w tym administracji samorządowej, musi być zatem prawidłowe zarządzanie ich rozwojem i funkcjonowaniem. Niestety zarządzanie to napotyka na liczne problemy, które wymagają szybkiego rozwiązania.
- Szczegóły
- Redakcja - edroga.pl
Jakie trudnosci pojawiają się na naszych budowach. Dokąd zmierzamy w kolejnych zmianach przepisów i jak w tym świetle rysuje się rola inżyniera kontraktu. O tym mówi Piotr Pazdan, dyrektor zarządzający ECM Group Polska:
- Na budowie, w realizacji, potrzebujemy sprawnych narzędzi administracyjnych do tego, by kontrakty na roboty budowlane przebiegały bez zakłóceń. Chciałem się skupić na trybie wprowadzania zmian w kontraktach na roboty budowlane, bo to sprawia w tej chwili największe trudności na budowie.
- Szczegóły
- Redakcja - edroga.pl
By zrozumieć rolę Inżyniera Kontraktu należy odpowiedź na pytanie: po co on jest i co on ma robić? A na to pytanie odpowiada mgr inż. Andrzej Michałowski – EFCA, Międzynarodowy Rzeczoznawca, Mediator i Rozjemca FIDIC.
- Otóż, Inżynier Kontraktu nie jest „piątym kołem u wozu” w kontrakcie FIDIC, tylko „Project Managerem”, który w imieniu zamawiającego prowadzi kontrakt z wykonawcą. Skoro jest menadżerem kontraktu, to musi tym kontraktem zarządzać, a więc posiadać odpowiednią wiedzę i doświadczenie, narzędzia i zespół. U nas bardzo często ogranicza się Inżyniera do roli inspektora nadzoru i asystenta zamawiającego w uzgodnieniach i rozwiązywaniu problemów realizacyjnych kontraktu. Proszę zauważyć, że najczęściej Inżynier w Polsce nie współpracuje z wykonawcą, w relacjach z nim z reguły mówi: źle, nie, nie akceptuję. Jeżeli więc pojawia się problem, szczególnie techniczny, wykonawca jest pozostawiany sam sobie, najczęściej nie może liczyć na fachową pomoc Inżyniera. Jest to zupełne odwrócenie pojęć.
- Szczegóły
- Redakcja - edroga.pl
Projektowana zmiana ustawy Prawo zamówień publicznych zakłada wprowadzenie do tej regulacji dodatkowej przesłanki, na podstawie której podmioty ubiegające się o zamówienie publiczne będą obligatoryjnie wykluczane z procedury przetargowej. Przesłanka ta stanowi, że jeśli dany wykonawca w przeciągu ostatnich trzech lat od dnia ogłoszenia danego przetargu dopuści się po wcześniejszym udziale w przetargu odstąpienia od wykonania umowy bądź też nie wykona tej umowy z własnej winy, jeśli kwota niezrealizowanego kontraktu wynosi co najmniej 5%, to będzie wykluczany przez trzy lata z kolejnych przetargów ogłaszanych przez danego zamawiającego. Nad tą zmianą debatował wczoraj (23 lutego) Sejm, wysłuchując sprawozdania Komisji Gospodarki o poselskim projekcie nowelizacji.
- Szczegóły
- Redakcja - edroga.pl
Można z dużym prawdopodobieństwem oczekiwać, że w ciągu najbliższego roku pojawi się co najmniej kilka dużych przetargów na wdrożenie systemów ITS w różnych miastach Polski. Projekty te będą współfinansowane ze środków unijnych w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych oraz Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej. Ponadto w styczniu tego roku została zatwierdzona przez Ministerstwo Infrastruktury lista rankingowa projektów do współfinansowania w ramach konkursu 8.3 Rozwój Inteligentnych Systemów Transportowych w Programie Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko. Na liście podstawowej umieszono 11 projektów, a na rezerwowej – 3.
- Szczegóły
- Paweł Szaciłło