Prawo

Zmiany w przepisach z zakresu drogownictwa (IV) Nowe przepisy techniczneRealizując program drogowy nie można także pominąć tak istotnej kwestii jak przepisy techniczne, zgodnie z którymi projektuje się poszczególne rozwiązania.

Aktualnie projektanci wykonując projekty budowlane wykorzystują w swojej pracy w szczególności rozwiązania:

1) przewidziane przepisami rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 30 maja 2000 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogowe obiekty inżynierskie i ich usytuowanie (Dz.U. Nr 63, poz. 735);
2) przewidziane przepisami rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz.U. Nr 43, poz. 430);
3) przewidziane przepisami rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 16 stycznia 2002 r. w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących autostrad płatnych (Dz.U. Nr 12, poz. 116);
4) wynikające z właściwych Polskich Norm;
5) wynikające z odpowiednich Norm Europejskich.

Zmiany w przepisach z zakresu drogownictwa (III) Drogi na PodlasiuTworząc, a następnie realizując inwestycyjny program drogowy należy dokonać analizy funkcjonalno-użytkowej przyszłej sieci drogowej oraz ocenić jej wpływ na środowisko naturalne, także tej sieci, która została określona w przepisach rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych (Dz.U. z 2004 r. Nr 128, z późn. zm.). Szczególną uwagę należy tutaj zwrócić na sieć przecinającą szczególnie cenne przyrodniczo obszary podlegające ochronie na mocy odpowiednich dyrektyw UE. Takim obszarem jest niewątpliwie teren północno-wschodniej Polski, przez który miała przebiegać droga ekspresowa S8 oraz S19.

Zmiany w przepisach z zakresu drogownictwa (II) KFD i opłata paliwowaWprowadzony nowelizacją ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym nowy mechanizm finansowania inwestycji z zakresu dróg krajowych z wykorzystaniem środków KFD wymusza szczególną troskę o zapewnienie stabilnych i stałych źródeł zasilania funduszu.

Zmiany w przepisach z zakresu drogownictwa (I) Program funkcjonalno-użytkowyKażda z dziedzin polskiego prawa podlega ustawicznym zmianom. Analogiczna sytuacja występuje także w drogownictwie. Większość zmian, jaka się dokonuje w tym obszarze wynika z prób usprawnienia procesu inwestycyjnego i uczynienia go spójnym i przejrzystym dla każdej ze stron. Ponadto na zakres zmian prawnych istotny wpływ mają też odpowiednie uregulowania unijne, które są następnie implementowane do polskiego porządku prawnego.

Kationowe emulsje asfaltowe pomiędzy WT a NAW 2007 roku Komisja ds. emulsji asfaltowych, działająca w ramach Polskiego Stowarzyszenia Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych, powołała zespół, który zajął się przetłumaczeniem 15 europejskich norm dotyczących kationowych emulsji asfaltowych. Ten zespół opracował też wymagania techniczne (WT).

Niedoskonałości procesu tworzenia dokumentów aplikacyjnych do PN-ENDlaczego mamy takie trudności z opracowaniami Norm Europejskich? Kto jest właścicielem krajowych dokumentów aplikacyjnych (dalej „KDA”)?  Czy jest nim branża je stosująca? Kto ma zarządzać procesem tworzenia KDA,  akceptować  i kierować te dokumenty do stosowania? A kto wnosić zastrzeżenia wskazując, że muszą zostać poprawione? I wreszcie: kto ma prawo zmieniać zapisy takiego dokumentu? To są pytania, jakie zadał dr inż. Krzysztof Błażejowski z ORLEN Asfalt Sp. z o.o. podczas XXIII Seminarium Technicznego Polskiego Stowarzyszenia Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych „Wymagania techniczne w teorii i praktyce cdn.” (Jachranka k/ Warszawy, 27-29 października 2010 r.).