Prawo

Nowe wymagania techniczne cz. IIZarządzeniem Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, podpisanym 19 listopada br., obowiązują uaktualnione WT-1 i WT-2 oraz wprowadzone jako kolejne tego rodzaju dokumenty WT-4 i WT-5. Wacław Michalski, dyrektor Departamentu Technologii GDDKiA, mówi o zagadnieniach, jakie wiążą się z wytycznymi i kolejnymi dokumentami, które muszą powstać, by został unormowany system przepisów technicznych.

- WT-4 Wymagania Techniczne „Mieszanki niezwiązane do dróg krajowych” i WT-5 Wymagania Techniczne „Mieszanki związane spoiwem hydraulicznym do dróg krajowych” to dokumenty, na które środowisko drogowe czekało już od zeszłego roku. Czy spełniają one ich oczekiwania?

Nowe wytyczne techniczne cz. IZarządzeniem Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, podpisanym 19 listopada br., obowiązują uaktualnione WT-1 i WT-2 oraz wprowadzone jako kolejne tego rodzaju dokumenty WT-4 i WT-5. Sposób wdrażania przepisów technicznych budzi wiele kontrowersji w środowiskach drogowych. Pierwsze wynikają bezpośrednio z zawartych w nich zapisów. Drugie wiążą się z ich formalnym usankcjonowaniem tylko dla dróg krajowych. Ale czy wyłącznie? WT nie są dokumentami z mocy przepisów obligatoryjnymi dla wszystkich dróg publicznych. Jednak mogą być stosowane na zasadzie swego rodzaju umownego porozumienia pomiędzy inwestorem samorządowym a wykonawcą, jako dokumenty regulujące realizacje na pozostałych sieciach dróg w kraju – zapewnia Wacław Michalski, dyrektor Departamentu Technologii GDDKiA. W wywiadzie dla portalu mówi on o istocie dokumentów WT oraz o kolejnych zamierzeniach w zakresie tworzenia drogowych przepisów technicznych.

Odstępstwa od przepisów techniczno-budowlanych cz. IIPrzepisy techniczno-budowlane stanowią normy prawa do obligatoryjnego stosowania. Dlatego też ich treść powinna być przejrzysta i przystępna w taki sposób, aby wykluczyć możliwość ich interpretowania. Przepisy te określają warunki techniczne i na podstawie delegacji zawartej w art. 7 ustawy Prawo budowlane są wydawane w drodze rozporządzeń. Najczęściej przepisy techniczno-budowlane mają charakter szczegółowy.

Odstępstwa od przepisów techniczno-budowlanych cz. INa przestrzeni kilku ostatnich lat można zauważyć znaczny wzrost napływających do organów administracji architektoniczno-budowlanej, wniosków inwestorów o udzielenie zgody na odstępstwo od przepisów techniczno-budowlanych. Do przeanalizowania tego zjawiska weźmy pod uwagę uczestników procesu budowlanego zajmujących się projektowaniem, budową, a także będących organami administracji publicznej w sprawach: budynków, dróg i drogowych obiektów inżynierskich, linii kolejowych.

Wnioski Forum Dróg MiejskichZdaniem samorządowych drogowców konieczne jest sformułowanie kierunków polityki transportowej państwa (decyzja Rady Ministrów lub parlamentu) z uwzględnieniem wszystkich poziomów oraz specyfiki dróg miejskich (ulic, placów itd.) i pozamiejskich.

W ich opinii kluczowe jest przyjęcie nowej ustawy o drogach publicznych – obecnie obowiązująca pochodzi z roku 1985 i pomimo licznych aktualizacji nie odpowiada potrzebom drugiej dekady XXI wieku. Za konieczne uważają też poddanie funkcjonowania dróg wszystkich szczebli działalności regulacyjnej. Funkcje takiego regulatora mógłby pełnić specjalnie powołany urząd lub minister właściwy do spraw transportu.

Wzrost stawki VAT a zmiana umowyPodwyższenie podatku VAT o 1 procent budzi niepokój inwestorów o koszty inwestycji. Urząd Zamówień Publicznych uspokaja, że nie spowoduje to automatycznej zmiany wynagrodzenia należnego wykonawcy. Jednak zawarty już kontrakt można renegocjować.

W przygotowanej opinii UZP wyjaśnia, że przepisy ustawy z 5 lipca 2001 r. o cenach (z art. 3 ust. 1 pkt 1 ) nie dają podstawy do uznania, że z jego mocy nabywca towaru lub usługi jest obowiązany zapłacić sprzedawcy cenę wyższą, powstałą w wyniku zmiany stawki podatku VAT. Zastosowanie mają klauzule umowne w sprawie zmian wynagrodzenia bez konieczności zmiany umowy (klauzule waloryzacyjne), które zostały uwzględnione już na etapie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, bądź aneks do umowy. Cenę można też zmienić na podstawie sądowego orzeczenia.