Prawo

GAMBIT 2010 - wnioskiVIII Międzynarodowe Seminarium GAMBIT (Gdańsk, 22-23 kwietnia 2010 r.) poświęcone problematyce „Bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce u progu nowej polityki transportowej Unii Europejskiej na lata 2011-2020”, obradowało pod patronatem Ministra Infrastruktury Cezarego Grabarczyka. W imieniu uczestników Seminarium GAMBIT prof. Ryszard Krystek przekazał ministrowi wnioski, jakie zostały sformułowane podczas tego spotkania. Poniżej publikujemy pismo skierowane do Cezarego Grabarczyka.

Konwent Dyrektorów ZDW – wnioski i wystąpieniaKonwent Dyrektorów Zarządów Dróg Wojewódzkich obradował w dniach 10-13 maja 2010 r. (Rudki, województwo świętokrzyskie).

Niejednoznaczna obligatoryjność polskich normKażdy kto choć raz poważniej zetknął się z inwestycją drogową doskonale wie, jak niejasne i co gorsza niespójne jest polskie prawo. Ten problem w dużej mierze dotyczy procedur związanych z przygotowaniem dokumentacji projektowej, które są zawsze pierwszym etapem realizacji inwestycji. Od jakości projektu zależy jak dobra będzie inwestycja. Z dobrego projektu można zbudować dobrą drogę. Ze złej dokumentacji będzie to niemożliwe.

„Projektowanie rond – doświadczenia i nowe tendencje” – wnioski z konferencjiAutorzy referatów przy współudziale pozostałych uczestników konferencji „Projektowanie rond – doświadczenia i nowe tendencje” (Kraków, 26-27 kwietnia 2010 r.) sformułowali wnioski odpowiadające następującym, głównym nurtom konferencji:

  • doświadczenia z dotychczasowej praktyki, badań i prac studialnych dotyczących projektowania i funkcjonowania rond,
  • najczęściej popełniane błędy przy wyborze typu skrzyżowania i przy projektowaniu geometrycznym rond,
  • ronda nowej generacji,
  • niezbędne zmiany uzupełnienia i zmiany przepisów regulujących zasady projektowania i eksploatacji rond oraz potrzeba opracowania nowej redakcji Wytycznych.

Bariera dla drogowych barierWe wdrażaniu norm istotne są dwie daty. Pierwsza wskazuje, od kiedy dana norma jest dostępna w naszym kraju, druga wyznacza koniec okresu harmonizacji, a więc termin, w którym muszą być wycofane wszystkie sprzeczne z nią przepisy. W przypadku drogowych barier ochronnych jesteśmy w okresie pomiędzy terminem dostępności normy PN-EN 1317 a czasem końcowym harmonizacji, przypadającym na 1 stycznia 2011 roku.

- Niestety stało się tak, że dla większości wyrobów w zakresie barier uzyskane aprobaty Instytutu Badawczego Dróg i Mostów wygasły 31 grudnia 2009 roku. Tych aprobat IBDiM nie przedłużał, w związku z tym większość producentów barier znalazła się w takiej sytuacji, w której nie może już produkować swoich wyrobów – mówi Jadwiga Wrzesińska, Inżynier Materiałowy – Technolog, sprawujący nadzory na kontraktach drogowych.

Zarządzenie w sprawie barier ochronnych podpisaneGeneralny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad Lech Witecki podpisał 23 kwietnia br. zarządzenie w sprawie wytycznych stosowania barier ochronnych na drogach krajowych. Celem zarządzenia jest zapewnienie ochrony i bezpieczeństwa ruchu drogowego na drogach oraz w ich bezpośrednim sąsiedztwie jak również ujednolicenie zasad stosowania drogowych barier ochronnych. Wytyczne będą stosowane do dróg krajowych oraz innych, których budowa lub przebudowa jest realizowana przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad.

Wytyczne zawierają zasady stosowania drogowych barier ochronnych na drogach krajowych oraz na odcinkach dróg do zabezpieczenia miejsc zagrożonych przy budowie lub przebudowie dróg krajowych oraz odcinków dróg, które nie są drogami krajowymi, ale których budowa lub przebudowa są realizowane przez GDDKiA. Dokument ten określa metody sprawdzania konieczności zastosowania barier ochronnych w zależności od miejsc zagrożeń i od parametrów ruchu drogowego oraz wyznacza sposób ustalania cech funkcjonalnych barier i ich usytuowania na drodze.