Na pierwszym tegorocznym posiedzeniu Sejmu odbyło się czytanie rządowego projektu nowelizacji Prawa o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw w zakresie wymiany między państwami członkowskimi Unii Europejskiej informacji dotyczących bezpieczeństwa ruchu drogowego i ułatwienia identyfikacji sprawców naruszenia prawa.

 

Celem regulacji jest zapewnienie automatycznego przekazywania i uzyskiwania od innych państw członkowskich UE zapytań i informacji, a następnie przekazywania krajowym podmiotom danych rejestracyjnych pojazdów oraz danych ich właścicieli, w przypadku popełnienia naruszeń związanych z bezpieczeństwem ruchu drogowego w innym państwie członkowskim niż państwo ich rejestracji, a wskutek tego ułatwienie identyfikacji sprawców tych naruszeń.

Ma to służyć poprawie bezpieczeństwa ruchu drogowego i zapewnieniu równego traktowania kierowców popełniających naruszenia, bez względu na narodowość. System transgranicznej wymiany informacji będzie wykorzystywany niezależnie od tego, czy mają one charakter karny czy administracyjny, zapewniając państwom członkowskim dostęp do danych rejestracyjnych pojazdów oraz danych właścicieli pojazdów z państwa rejestracji pojazdu.

Skuteczniejsza transgraniczna wymiana danych rejestracyjnych pojazdów może zwiększyć efekt prewencyjny i zachęcić do ostrożniejszej jazdy kierowców pojazdów zarejestrowanych w innych państwach członkowskich UE.

Wprowadzenie powyższych rozwiązań jest niezbędne ze względu na konieczność wdrożenia przepisów dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ułatwień w zakresie transgranicznej wymiany informacji dotyczących przestępstw lub wykroczeń związanych z bezpieczeństwem ruchu drogowego (tzw. dyrektywa cross border enforcement).

Projekt wprowadza zmiany w Prawie o ruchu drogowym i dostosowuje krajowe prawodawstwo do regulacji wprowadzonych przez dyrektywę w zakresie transgranicznej wymiany informacji dotyczących naruszeń związanych z bezpieczeństwem ruchu drogowego.

Ponadto projekt wprowadza zmiany w:

– ustawie z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2011 r. Nr 287, poz. 1687, z późn. zm.),

– ustawie z dnia 12 października 1990 r. o Straży Granicznej (Dz. U. z 2011 r. Nr 116, poz. 675, z późn. zm.)

– ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. o strażach gminnych (Dz. U. Nr 123, poz. 779, z późn. zm.),

– ustawie z dnia 24 sierpnia 2001 r. – Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia (Dz. U. z 2013 r. poz. 395 i 765),

– ustawie z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2012 r. poz. 1265, z późn. zm.),

– ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej (Dz. U. Nr 168, poz. 1323, z późn. zm.).

Projekt przewiduje utworzenie przy centralnej ewidencji pojazdów i prowadzenie przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych Krajowego Punktu Kontaktowego, którego zadaniem będzie wymiana informacji z krajowymi punktami kontaktowymi innych państw członkowskich UE, w zakresie danych dotyczących pojazdów oraz ich właścicieli. Zadaniem Krajowego Punktu Kontaktowego będzie również przekazywanie danych o pojazdach i ich właścicielach, uzyskanych od innych państw członkowskich Unii Europejskiej, uprawnionym krajowym podmiotom, posiadającym kompetencje w zakresie kontroli ruchu drogowego.

Ze względu na konieczność dostosowania zakresu danych przekazywanych przez Krajowy Punkt Kontaktowy do wymogów wynikających z wdrażanej dyrektywy 2011/82/UE, projekt przewiduje uzupełnienie przepisów regulujących zakres danych gromadzonych w centralnej ewidencji pojazdów o kategorię pojazdu.

Dane te będą przekazywane w odniesieniu do następujących naruszeń związanych z bezpieczeństwem ruchu drogowego:

1) niestosowaniem się do ograniczenia prędkości;

2) niedopełnieniem obowiązku korzystania z pasów bezpieczeństwa lub przewożenia dziecka w foteliku ochronnym lub innym urządzeniu do przewożenia dzieci;

3) niestosowaniem się do sygnałów świetlnych lub znaków nakazujących zatrzymanie pojazdu;

4) prowadzeniem pojazdu po użyciu alkoholu albo w stanie nietrzeźwości;

5) prowadzeniem pojazdu po użyciu lub pod wpływem środka odurzającego;

6) niedopełnieniem obowiązku używania w czasie jazdy kasków ochronnych;

7) wykorzystywaniem drogi lub poszczególnych jej części w sposób niezgodny z przeznaczeniem;

8) korzystaniem podczas jazdy z telefonu wymagającego trzymania słuchawki lub mikrofonu w ręku.

Podmiotami uprawnionymi do uzyskiwania informacji za pośrednictwem Krajowego Punktu Kontaktowego będzie Policja, Inspekcja Transportu, straże gminne (miejskie), organy Służby Celnej oraz Straż Graniczna.

Wymiana informacji między krajowymi punktami kontaktowymi państw członkowskich UE oraz uprawnionymi podmiotami będzie się odbywała w systemie teleinformatycznym z wykorzystaniem europejskiego systemu EUCARIS. EUCARIS jest obowiązkowym dla państw członkowskich systemem do wymiany danych rejestracyjnych pojazdów oraz danych dotyczących ich właścicieli.

W opinii MSW możliwe jest utworzenie Krajowego Punktu Kontaktowego przy centralnej ewidencji pojazdów, w terminie wejścia ustawy w życie. Minister właściwy do spraw wewnętrznych będzie przekazywał Komisji Europejskiej sprawozdanie z realizacji dyrektywy 2011/82/UE.

Ustawa wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. Z uwagi, że przewidziany przez dyrektywę 2011/82/UE termin wdrożenia systemu transgranicznej wymiany informacji upłynął 7 listopada 2013 r., niezbędne jest przyjęcie okresu vacatio legis, ustalającego możliwie krótki termin wejścia ustawy w życie.

IH

Źródło: Sejm RP

Komentarze  
Jotgie
0 #1 Jotgie 2014-01-14 23:29
Przekazywać dane za granicę to MY robimy już dawno! 4 lata temu zapłaciłem 10EU mandatu za przekroczenie prędkości o 98 km/h w Niemczech! Skąd mieli moje dane ze zdjęcia z fotoradaru?!
Cytować | Zgłoś administratorowi
Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.