Resort infrastruktury opublikował projekt rozporządzenia w sprawie warunków lokalizacji w pasie drogowym dróg publicznych stacjonarnych urządzeń rejestrujących, sposobu ich oznakowania i sposobu dokonywania pomiarów przez urządzenia rejestrujące oraz w sprawie szczegółowych warunków wykonywania przez strażników gminnych (miejskich) czynności z zakresu kontroli ruchu drogowego, a także projekt zmian rozporządzenia w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach. Termin konsultacji społecznych projektów upłynął 2 lutego.
W uzasadnieniu projektu rozporządzenia w sprawie warunków lokalizacji w pasie drogowym dróg publicznych stacjonarnych urządzeń rejestrujących, sposobu ich oznakowania i sposobu dokonywania pomiarów przez te urządzenia oraz w sprawie szczegółowych warunków wykonywania przez strażników gminnych (miejskich) czynności z zakresu kontroli ruchu drogowego zaznaczono, że planowane w nim przepisy wiążą się tworzeniem systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym. Potrzeba wprowadzenia tych przepisów to wynik wejścia w życie ustawy z 29 października 2010 r. o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 225, poz. 1466). Celem projektowanych zmian jest wprowadzenie przepisów określających:

- warunki lokalizacji w pasie drogowym dróg publicznych stacjonarnych urządzeń rejestrujących oraz obudów na te urządzenia, z uwzględnieniem zasady, że instalowana i używana jest obudowa wraz z urządzeniem rejestrującym;
- sposób oznakowania stacjonarnych urządzeń rejestrujących oraz obudów na te urządzenia, z uwzględnieniem oddziaływania prewencyjnego poprzez zapewnienie odpowiedniej widoczności;
- sposób dokonywania pomiarów przez urządzenia rejestrujące, z uwzględnieniem progów prędkości dostosowanych do obowiązującego na drodze ograniczenia prędkości, oraz przetwarzania przez te urządzenia zarejestrowanych danych, a także biorąc pod uwagę możliwość błędu kierowcy do 10 km/h włącznie w utrzymaniu dopuszczalnej prędkości;
- szczegółowe warunki wykonywania przez strażników gminnych (miejskich) czynności z zakresu kontroli ruchu drogowego, o których mowa w art. 129b ust. 4, w tym obowiązku oznakowania miejsc prowadzenia kontroli.

Drugi z kolei projekt opublikowany przez resort infrastruktury to rozporządzenie zmieniające rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach (Dz.U. Nr 220, poz. 2181, z późn. zm.). Dotychczasowe rozporządzenie  nie zawiera przepisów określających wymagania techniczne oraz zasady umieszczania znaku pionowego D-51 „automatyczna kontrola prędkości”. W przepisach rozporządzenia Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji z 23 września 2008 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie znaków i sygnałów drogowych (Dz.U. Nr 179, poz. 1104) określony został tylko wzór znaku drogowego D-51 „automatyczna kontrola prędkości”. Jak podkreślono w uzasadnieniu projektu, taki stan prawny stwarza potrzebę wprowadzenia przepisów regulujących warunki techniczne oraz zasady stosowania znaków drogowych informujących o miejscu, w którym dokonywany jest pomiar prędkości przez urządzenia rejestrujące. Równocześnie w uzasadnieniu zaznaczono, że  wejście w życie ustawy z 29 października 2010 r. o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 225, poz. 1466), tworzącej system automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym, wymaga wprowadzenia przepisów określających zasady oznakowania miejsc wykonywania pomiarów prędkości przez urządzenia rejestrujące. Celem projektowanych zmian jest więc wprowadzenie do przepisów załącznika nr 1 wzoru znaku pionowego D-51 „automatyczna kontrola prędkości”, informującego kierujących pojazdami o lokalizacji urządzeń działających samoczynnie, kontrolujących i rejestrujących prędkość ruchu pojazdów, a także określenie zasad umieszczania znaku D-51 na drogach publicznych, jak i wymagań technicznych wobec tego znaku. Umieszczenie w projekcie rozporządzenia przepisów, określających zasady dla znaku D-51 pozwoli na zachowanie spójności z przepisami rozporządzenia Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji z 31 lipca 2002 r. w sprawie znaków i sygnałów drogowych (Dz.U. Nr 170, poz. 1393, z późn. zm.).

Projekty rozporządzeń na stronie internetowej MI:

projekt rozporządzenia w sprawie warunków lokalizacji w pasie drogowym dróg publicznych stacjonarnych urządzeń rejestrujących, sposobu ich oznakowania i sposobu dokonywania pomiarów przez urządzenia rejestrujące oraz w sprawie szczegółowych warunków wykonywania przez strażników gminnych (miejskich) czynności z zakresu kontroli ruchu drogowego

projekt zmian rozporządzenia w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach

***

W trybie konsultacji społecznych Stowarzyszenie Klub Inżynierii Ruchu przesłało do resortu infrastruktury obszerne, szczegółowe opinie do projektowanych przepisów, jakie przygotowali członkowie tej organizacji. W ogólnym podsumowaniu zebranych głosów S-KLIR negatywnie zaopiniował całokształt zmian w prawodawstwie - poczynając od wprowadzonych w ustawie Prawo o ruchu drogowym, po projekty aktów wykonawczych. Zarząd Stowarzyszenia w swoim stanowisku (przekazanym również do redakcji portalu edroga.pl) ubolewa nad tym, że zmiany te nie służą ograniczaniu łamania przepisów, w tym tych najistotniejszych dla bezpieczeństwa czyli związanych z zachowaniem bezpiecznej prędkości.   

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.