Spis treści

W Niemczech istnieją cztery grupy pojazdów, które zależą od Europejskiego Standardu Emisji Spalin, tzn. pojazdy spełniające normę Euro 1 lub gorsze nie otrzymują plakietki, Euro 2 czerwoną plakietkę, Euro 3 żółtą i w końcu pojazdy z Euro 4 albo lepsze – zieloną plakietkę. Właściciele pojazdów z silnikiem Diesla mogą podnieść standard emisji spalin w swoim samochodzie poprzez instalację filtra cząstek stałych. Przykładowo: pojazd z silnikiem Diesla z żółtą plakietką, po wbudowaniu filtra cząstek stałych, otrzymuje zieloną plakietkę.  Posiadacz ewentualnie kierowca pojazdu, który nie jest dopuszczony do poruszania się w strefie ograniczonej emisji komunikacyjnej płaci karę w wysokości kilkudziesięciu euro. Dodatkowo dostaje jeden punkt karny w  Centralnym Rejestrze Ruchu we Flensburgu. Ten punkt jest znaczącą karą, ponieważ przy 18 punktach odbierane jest prawo jazdy.

Berlińska Strefa Ochrony Środowiska (UWZ) została wprowadzona w życie  1 stycznia 2008 r. Obejmuje ona powierzchnię 88 kilometrów kwadratowych w obrębie berlińskiej obwodnicy S-Bahn. Na tym obszarze mieszka około 1 miliona  z 3,4 mln mieszkańców Berlina. W pierwszym etapie strefy Niskiej Emisji  był zabroniony wjazd dla pojazdów bez plakietki. Zatem pojazdom z czerwoną, żółtą  i zieloną plakietką wolno było jeździć na obszarze strefy. Plakietki nie otrzymywały pojazdy z silnikiem Diesla klasy Euro 1-Standard lub gorsze oraz pojazdy z silnikiem o zapłonie iskrowym bez uregulowanego katalizatora. Uregulowaniami pierwszego stopnia w Berlinie było objętych około 7% całego taboru pojazdów. Po roku obowiązywania strefy zaobserwowano, że emisja pyłu zawieszonego z aut posiadających silnik Diesla zmniejszyła się o 24%, a tlenków azotu o 14%. To odpowiada 62 tonom pyłu i 960 tonom tlenków azotu w powietrzu.

Pierwszego stycznia 2010 r. weszły w życie zaostrzone przepisy, które dopuszczają tylko wjazd pojazdów spełniających normę EURO 4. Po roku obowiązywania nowych przepisów obliczono, że emisja pyłu zawieszonego pochodzącego z spalin aut  z silnikiem Diesla zmniejszyła się o ponad 50%, a emisja tlenków azotu o 20%. To z kolei odpowiada 170 tonom pyłu zawieszonego oraz 1500 tonom tlenków azotu. Obliczono, że po wprowadzeniu stref ograniczonej emisji liczba mieszkańców będących narażonych na szkodliwie działanie spalin zmniejszyła się o 1/4.

Poprzez wprowadzenie Strefy Niskiej Emisji i wysoki odsetek zmodernizowanego taboru, stężenia pyłu w powietrzu związane z ruchem drogowym zostały zmniejszone o 50% z 5,4 na 2,6 μm/m3. W roku 2010 było wyemitowane 164 ton pyłu mniej niż oczekiwano. Już w pierwszym roku Strefy Niskiej Emisji, kiedy tylko pojazdy z silnikiem Diesla bez plakietki zostały objęte wykluczeniem, odnotowano spadek emisji cząstek stałych związanych z ruchem samochodów o jedną czwartą. Stężenie PM10 w powietrzu spadło w 2010 r. o 10%, a liczba dni przekroczenia – w których wartość graniczna została przekroczona – zmniejszyła się o dziesięć. Emisje dwutlenku azotu w roku 2010 zmniejszyły się o 20%; niestety, pomimo zmniejszenia emisji NO2 europejski limit jest nadal przekraczany.

Oczywiście istniejące przekroczenia poziomów dopuszczalnych pyłu zawieszonego i dwutlenku azotu pokazuje, że sama strefa ograniczonej emisji komunikacyjnej nie wystarczy, lecz musi być wspomagana innymi działaniami. Szczególnie zalecane jest promowanie ruchu rowerowego i pieszego oraz transportu publicznego. Poza tym, kolejnym etapem powinno być wyposażenie maszyn budowlanych oraz lokomotyw z silnikiem Diesla w filtr cząstek stałych.

Źródło: Związek Województw RP http://www.zwrp.pl/

Komentarze  
Gość
0 #1 Gość 2012-05-12 13:34
A co z emisją hałasu? Czy pojazdy nie powinny być produkowane w sposób, aby ten poziom obniżać? Czy procedury dopuszczające nowe pojazdy do ruchu, ale na styku producent - użytkownik, nie powinny być pod tym względem monitorowane i korygowane? Albo te okropne motocykle, hałasujące ponad miarę - jak się będą miały do proponowanej strefy?
Cytować | Zgłoś administratorowi
Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.