fot. RenaultChoć główną funkcją przejścia dla pieszych jest umożliwienie bezpiecznego przedostania się na drugą stronę ulicy, to właśnie na pasach ginie najwięcej pieszych – w 2018 r. w takich okolicznościach śmierć poniosło aż 271 osób. Za najwięcej wypadków wśród pieszych są odpowiedzialni kierujący samochodami osobowymi, choć sprawcami takich zdarzeń bywają również motocykliści czy rowerzyści.

 

Piesi nie mogą czuć się bezpiecznie na przejściach. W 2018 r. na pasach zginęło aż 271 osób. Główną przyczyną potrąceń pieszych było nieustąpienie im pierwszeństwa na przejściu (62,2% potrąceń pieszych z winy kierujących).

Najczęściej winni potrąceń pieszych są kierowcy aut osobowych, którzy w 2018 r. spowodowali aż 4 008 takich wypadków. Polska należy również do europejskich krajów z najwyższym odsetkiem pieszych, którzy zginęli w wyniku potrącenia przez samochód – podobnie jak we Włoszech odsetek ten wynosi u nas 74%, a wyprzedza nas tylko Chorwacja (76%).

- Mam wrażenie, że przejścia dla pieszych są traktowane przez polskich kierowców jako przeszkoda na drodze. Widać to często po znacznych prędkościach i niechęci do zatrzymania. Kierowcy zachowują się tak, jakby ustąpienie pierwszeństwa pieszemu było opcjonalne, a ruch pieszy był mniej ważny od samochodowego. Umożliwianie pieszym przejścia przez jezdnię jest jednak nieodłącznym elementem prowadzenia samochodu i obowiązkiem kierowcy – mówi Adam Knietowski, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault. Kiedy zbliżamy się do przejść dla pieszych, powinniśmy uważnie obserwować przejście i jego okolicę oraz zredukować prędkość, aby móc swobodnie się zatrzymać, płynnie i nie zaskakując innych kierowców. Gdy zachowamy szczególną ostrożność, a prędkość jazdy dostosujemy do warunków, nie będziemy zaskoczeni zmianą sytuacji w okolicach przejścia dla pieszych, a tym samym damy radę odpowiednio zareagować nawet wtedy, gdy pieszy wejdzie na przejście nierozważnie i w ostatniej chwili – kontynuuje Adam Knietowski.

Uważać powinni jednak nie tylko kierowcy. Motocykliści byli w 2018 r. sprawcami 44 potrąceń pieszych, rowerzyści – 178 takich wypadków.

Źródło: informacja prasowa

Komentarze  
MariuszG
0 #1 MariuszG 2020-03-10 08:54
Po ostatnich częstszych informacjach w temacie pieszy-pojazd podczas przekraczania jezdni w miejscu do tego przeznaczonym i oznakowanym zacząłem zwracać uwagę na okoliczności z tym związane. Oprócz faktu, że niektóre przejścia są wciśnięte na siłę, to jest też element nerwowości kierowców, którzy równoważnie traktują wszystkie przejścia i na żadnych nie zwalniają. Kultura jazdy i oznakowanie na drogach nie zachęca do stosowania się do przepisów, deprecjacja znaków jest już tak daleka, że bez sukcesywnego poprawiania przez najbliższe dziesięciolecia nie da się poprawić statystyk BRD. Brak zaufania do znaków nie poprawia sytuacji.
Cytować | Zgłoś administratorowi
Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.