W trakcie spotkania, jakie miało miejsce w dniach 26-28 września br., Konwent Dyrektorów Zarządów Dróg Wojewódzkich przeprowadził analizę sytuacji w drogownictwie w poszczególnych województwach. Szczególną uwagę zwrócono na aspekty prawne i finansowe realizacji zadań inwestycyjnych. Po przeprowadzeniu dyskusji z udziałem zaproszonych gości reprezentujących wydziały architektury urzędów wojewódzkich i regionalnych dyrekcji ochrony środowiska podtrzymano stanowisko o konieczności daleko idących zmian prawnych w obszarze związanym z przygotowaniem inwestycji.
W trakcie Konwentu przeprowadzono dyskusję dotyczącą modeli zarządzania drogami w różnych województwach w Polsce. Po dogłębnej analizie stwierdzono, że różnorodność zarządów jest czymś normalnym, prawidłowym oraz stanowi jeden z elementów decydujących o sukcesach w realizacji zadań, zwłaszcza tych z Regionalnych Programów Operacyjnych.
Po przeanalizowaniu zasad naliczania korekt w wyniku kontroli realizacji zadań z Regionalnych Programów Operacyjnych postanowiono dalej bacznie obserwować to zjawisko i na bieżąco wyciągać wnioski oraz sugerować Zarządom Województw zmiany mające na celu ochronę środków wydawanych na drogi.
Zdaniem Konwentu koniecznym wydaje się przeanalizowanie i usprawnienie zasad współpracy pomiędzy administracją państwową a samorządową w kontekście przygotowania procesów inwestycyjnych, aby nie dopuścić do błędów, które uwidoczniły się w bieżącym okresie planowania.
Przeprowadzono również dyskusję dotyczącą wypracowania założeń do wystąpienia Konwentu Marszałków w sprawie powołanie Grupy Specjalistów, która ma przygotować i przeprowadzić negocjacje z Ministrem Transportu w sprawie programu finansowania i rozbudowy dróg samorządowych zniszczonych w związku z budową autostrad i dróg ekspresowych. Dyrektor ZDW Kraków - Grzegorz Stech został wskazany na przewodniczącego Zespołu oraz zobowiązany do wystąpienia do wszystkich ZDW z prośbą o zebranie materiałów i przygotowanie informacji dotyczącej skali zniszczeń na drogach samorządowych, w oparciu o które zostaną podjęte następne kroki zgodnie z postanowieniem Konwentu Marszałków.
Nierozwiązany zostaje problem zabezpieczenia środków na budowę rozjazdów z autostrad i dróg ekspresowych. Postanowiono ponownie zwrócić się do Konwentu Marszałków z prośbą o zabezpieczenie w budżecie państwa (począwszy od 2014 r.) środków na budowę połączeń istniejącej sieci drogowej z autostradami i drogami ekspresowymi. Decyzje ustalające lokalizację autostrady nie rozwiązały problemu przyłączenia istniejącej sieci drogowej do węzłów autostradowych, zgodnie z zasadami hierarchii sieci drogowej, wprowadzając ruch z autostrady w przekrój dróg nie przystosowanych technicznie i funkcjonalnie do przenoszenia ruchu w takim natężeniu i w tej skali obciążeń. Konieczne jest zatem uwzględnienie w planowanych zadaniach inwestycyjnych połączeń autostrad z układem dróg sieci krajowej i wojewódzkiej.
Przedyskutowano problematykę związaną z opracowaniem jednolitych wytycznych dla ZDW. Aktualnie przez dyrektora ZDW Katowice - Zbigniewa Tabora opracowany jest zestaw wytycznych technicznych dot. warstw konstrukcyjnych nawierzchni drogowych. Natomiast pod kierunkiem Bogdana Tarnawskiego zakończono prace nad wytycznymi dotyczącymi stosowania barier drogowych. Postanowiono wykorzystać powyższe opracowanie na możliwie szeroką skalę dla wszystkich dróg wojewódzkich.
W październiku 2011 r. ZDW Kraków zorganizował ogólnopolskie warsztaty, na których opracowane zostały założenia do wytycznych stosowania bezpiecznych konstrukcji przy drogach wojewódzkich. Prace nad tymi wytycznymi dobiegają końca. Trwają prace dla przygotowania Wytycznych – Instrukcja audytu BRD dla dróg wojewódzkich oraz Instrukcji oceny BRD. Nad nimi pracuje zespół pod przewodnictwem prof. M. Tracza.
Konwent Dyrektorów postanowił podjąć współpracę w celu bliższego zapoznania pracowników z osiągnięciami ZDW Kraków w budowaniu inteligentnego systemem zarządzania ruchem i drogami. Docelowo sensownym byłoby rozpowszechnienie tego systemu w całej Polsce.
Ponadto dyrektor Grzegorz Stech przedstawił podstawowe informacje związane z problemami przepisów w ochronie przed hałasem komunikacyjnym i planowanymi zmianami w tej sprawie. Z zadowoleniem, ale i uwagami przyjęto projekt rozporządzenia w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu.