Spis treści

Przykład 2: Odporność na rozdrabnianie kruszywa grubego
Jako podstawowe badanie odporności na rozdrabnianie kruszywa grubego przyjęto metodę Los Angeles, którą należy stosować wg PN-EN 1097-2, rozdział 5. Kategorie przedstawia tablica 2.

Tablica 1. Kategorie wskaźnika Los Angeles kruszywa grubego

Odporność na rozdrabnianie kruszywa grubego może być określana na podstawie odporności na uderzenie kruszywa grubego wg PN-EN 1097-2. Kategorię przyjęto jako NR, czyli – brak wymagań.

Podane dwie metody są stosowane w różnych krajach członkowskich CEN. Metoda Los Angeles jest powszechniej stosowana, w tym w Polsce. Metoda „odporności na uderzenie” jest stosowana w Niemczech. Obie metody zostały utrzymane w normie ze względu na poparcie różnych krajów i chęć pozostawienia metody dotychczas w nich stosowanej z jednej strony ze względu na chęć pozostawienia dotychczas stosowanego sprzętu laboratoryjnego i ograniczenie kosztów wdrożenia norm EN, jak też ze względu na doświadczenia własne wymagań powiązanych z daną metodą badania właściwości.

Przykład 3: Odporność na polerowanie kruszywa grubego stosowanego do warstw ścieralnych
Jako podstawowe badanie odporności na polerowanie kruszywa grubego, stosowanego do warstw ścieralnych, przyjęto polerowalność PSV, którą należy określać wg PN-EN 1097-8, a wynik podawać zgodnie z odpowiednią kategorią.

Tablica 2. Kategorie minimalnych wartości odporności na polerowanie

Nie przyjęto do stosowania w Polsce metody badania odporności na ścieranie powierzchniowe (ścieralność AAV) wg PN-EN 1097-8, załącznik A. Podobnie nie przyjęto badania odporności na ścieranie kruszywa grubego (wskaźnik mikro-Devala MDE) wg PN-EN 1097-1.

Podane metody badań dotyczą zbliżonych do siebie właściwości odporności mechanicznej na ścieranie kruszywa. Metody te zostały opracowane i są stosowane w różnych krajach: PSV w Wielkiej Brytanii oraz innych krajach UE, AAV tylko w Wielkiej Brytanii, mikro-Deval tylko we Francji. Spośród tych metod do stosowania w Polsce przyjęto jedynie metodę PSV, uznając pozostałe za zbyt kosztowne i mało przydatne w badaniach kruszyw krajowych stosowanych w Polsce.

4. Ułatwienie stosowania kruszyw lokalnych i alternatywnych

Dokument WT-1 Kruszywa w stosunku do wcześniejszych norm polskich dotyczących kruszywa stosowane w budownictwie drogowym wnosi następujące istotne zmiany:

  • umożliwia racjonalne wdrożenie normy PN-EN 13043 do budownictwa drogowego w Polsce z uwzględnieniem klasy drogi, kategorii obciążenia ruchem, przeznaczenia kruszywa w nawierzchni drogowej,
  • wybór kruszywa do zastosowania nie zależy od jego pochodzenia (np. rodzaju skały, regionu, bądź kamieniołomu), lecz od spełnienia wymagań,
  • skupia w jednym dokumencie wymagania wobec kruszyw mineralnych naturalnych (ze skał naturalnych) i mineralnych sztucznych (z surowców przemysłowych pochodzenia hutniczego, górniczego, budowlanego).

Dzięki wymienionym zmianom ułatwia się zastosowanie kruszyw lokalnych (np. kruszonych z otoczaków polodowcowych lub ze skał osadowych, wapiennych) lub kruszyw uzyskanych z żużli stalowniczych, pomiedziowych itp.

Dokument WT-Kruszywa zawiera wymagania wobec kruszyw stosowanych w mieszankach mineralno-asfaltowych do nawierzchni drogowych. Dokument ten w połączeniu w dokumentem WT-2 Nawierzchnie asfaltowe umożliwi wdrożenie norm europejskich PN-EN obejmujących wyroby podstawowe stosowane w budownictwie drogowym. Wymagania podane w tych dwóch dokumentach są ze sobą nierozłącznie powiązane.

Przykład 4: Nasiąkliwości jako wskaźnik mrozoodporności
Badanie nasiąkliwości w celu określenia wskaźnika mrozoodporności kruszywa należy wykonywać na surowcu do produkcji kruszywa wg PN-EN 1097-6, załącznik B. Wynik badania należy podawać zgodnie z kategorią wg tablicy.

Tablica 3. Kategorie maksymalnych wartości nasiąkliwości (PN-EN 1097-6, załącznik B)

W normie i WT wskazano, że jeśli nasiąkliwość kruszywa spełnia postawione wymaganie, to kruszywo należy uznać za mrozoodporne. Należy zwrócić uwagę, że wymaganie to nie odnosi się do żużla wielkopiecowego, z którego kruszywo jest z natury rzeczy bardziej porowate i nasiąkliwe, a jednocześnie spełnia wymaganie mrozoodporności. Rozdzielenie tych dwóch właściwości w ocenie kruszywa z żużli wielkopiecowych spowoduje zlikwiduje dotychczasowe nieporozumienia i ułatwi stosowanie kruszyw mineralnych sztucznych, w tym z żużla wielkopiecowego.

Przykład 5: Składniki wpływające na stałość objętości żużli wielkopiecowych i stalowniczych
W normie PN-EN 13043 i w WT-1 po raz pierwszy wspólnie umieszczono metody badań i wymagania wobec kruszyw mineralnych naturalnych i sztucznych (zwanych dotychczas odpadami przemysłowymi). Oznacza, to że jeśli materiały niezależnie od ich pochodzenia spełnią wymagania, to mogą być akceptowane i stosowane w budownictwie drogowym. W badaniach żużli wskazano natomiast szczególne badania wymagane w ich ocenie, aby spełnić wymaganie trwałości wykonanej nawierzchni drogowej.

Komentarze  
Gość
+1 #1 Gość 2010-10-25 22:34
:sad: Parodia! Co to ma być, a gdzie przykłady?
Cytować | Zgłoś administratorowi
Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.