XXIII Konwent  Dyrektorów ZDWKonwent Dyrektorów Zarządów Dróg Wojewódzkich przeprowadzili analizę sytuacji w drogownictwie w poszczególnych województwach. Przede wszystkim uwagę zwrócono na aspekty prawne i finansowe realizacji zadań inwestycyjnych. Dyrektorzy między innymi podkreślają brak systemowego rozwiązania dotyczącego finansowania dróg publicznych ze środków budżetu państwa, zwłaszcza w zakresie bieżącego ich utrzymania.

Zwracają też uwagę, że system finansowania inwestycji drogowych ze środków Unii Europejskiej powoduje  bardzo duże dysproporcje w ilości środków rozdzielanych między drogi krajowe a regionalne (załącznik „Uwagi ogólne”). Konwent przeanalizował również problemy związane z niszczeniem dróg stanowiących dojazd do budów autostrad i dróg ekspresowych. Postanowiono po raz kolejny podjąć interwencje w tej sprawie.

Zarząd Dróg Wojewódzkich w Olsztynie, organizator XXIII posiedzenia Konwentu Dyrektorów ZDW (14-16 września 2011 r.), przygotował analizę i przedstawił wnioski dotyczące Generalnego Pomiaru Ruchu z 2010 roku.

Po przeanalizowaniu zmian w natężeniu ruchu w wyniku wprowadzeniu opłat na drogach krajowych, Konwent uznał celowym wnioskowanie o wprowadzenie funduszu dla dróg wojewódzkich rekompensujący koszty większego ich obciążenia.

Konwent ustalił ponadto, że koniecznym wydaje się przeanalizowanie i usprawnienie zasad współpracy pomiędzy administracją państwową a samorządową w kontekście przygotowania procesów inwestycyjnych. Upoważnił też Prezydium do wystąpienia do Konwentu Marszałków  i parlamentarzystów z prośbą o zabezpieczenie w budżecie państwa (począwszy od 2012 r.) środków na budowę połączeń istniejącej sieci drogowej z autostradami i drogami ekspresowymi (załącznik „Stanowisko”). Decyzje ustalające lokalizację autostrady nie rozwiązały problemu przyłączenia istniejącej sieci drogowej do węzłów autostradowych, zgodnie z zasadami hierarchii sieci drogowej, wprowadzając (wg planów budowy autostrady) ruch z autostrady w przekrój dróg nie przystosowanych technicznie i funkcjonalnie do przenoszenia ruchu w takim natężeniu i w tej skali obciążeń. Konieczne jest zatem uwzględnienie w planowanych zadaniach inwestycyjnych połączeń autostrad z układem dróg sieci krajowej i wojewódzkiej.

 

Uwagi ogólne (PDF)

 

Stanowisko (PDF)

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.