Urząd Zamówień Publicznych przygotował projekt wzorcowej umowy w sprawie udzielenia zamówienia publicznego na roboty budowlane dotyczące obiektów liniowych. Na jakich zasadniczych założeniach został oparty projekt tej umowy? Jakie efekty przyniesie stosowanie wzorcowej umowy? O tym rozmawiamy z Rafałem Jędrzejewskim – dyrektorem Departamentu Prawnego w Urzędzie Zamówień Publicznych.
- Środowiska drogowców od dawna zwracały uwagę na dyskryminującą wykonawców nierówność praw i obowiązków w umowach zawieranych z zamawiającym. Co zatem dało impuls i jakie problemy wpłynęły na decyzję o przygotowaniu wzorcowej umowy w sprawie udzielenia zamówienia publicznego na roboty budowlane?
- Zacznę od wskazania podstawy prawnej opracowania takiego dokumentu. Ustawa Prawo zamówień publicznych przyznaje Prezesowi Urzędu Zamówień Publicznych kompetencję w zakresie przygotowania i upowszechniania m.in. przykładowych wzorów umów w sprawach zamówienia publicznego. Powyższe zadanie przewiduje przepis art. 154 pkt 10 Prawa zamówień publicznych, w oparciu o który zostały podjęte w Urzędzie Zamówień Publicznych prace zmierzające do przygotowania wzorcowej umowy w sprawie udzielenie zamówienia publicznego na roboty budowlane dotyczące obiektów liniowych.
Wychodzimy z założenia, iż nie tylko przepisy proceduralne wpływają na kształt systemu zamówień publicznych, ale również niezwykle istotną rolę odgrywają postanowienia umowne, w oparciu o które są realizowane zamówienie publiczne. Warunki umowy o zamówienie publiczne są kształtowane w postępowaniu w sprawie jego udzielenia oraz stanowią załącznik do specyfikacji istotnych warunków zamówienia w postaci istotnych dla stron postanowień, które zostaną wprowadzone do treści zawieranej umowy, ogólnych warunków umowy lub wzorca umowy. Wymienione dokumenty określają nie tylko prawa i obwiązki zamawiających i wykonawców realizujących kontrakty publiczne, ale również sposób ustalenia wysokości wynagrodzenia wykonawcy i terminów jego płatności, zakres odpowiedzialności stron umowy, sankcje z tytułu niewykonania lub nienależytego jej wykonania, w tym wysokość kar umownych, okoliczności wypowiedzenia, rozwiązania lub odstąpienia od umowy oraz sposoby rozstrzygania ewentualnych sporów. Z tego powodu projektowane zapisy umów mają fundamentalne znaczenie dla decyzji wykonawców dotyczące złożenia ofert oraz przedstawionych w nich warunków realizacji zamówień publicznych. W konsekwencji rzutują one na konkurencyjne, transparentne i prawidłowe udzielanie zamówień publicznych oraz efektywne, oszczędne i celowe wydatkowanie środków publicznych.
Z analiz umów o zamówienia publiczne, z którymi mieliśmy okazję zapoznać się w ramach wykonywania zadań Urzędu Zamówień Publicznych dotyczących wydawania opinii i przeprowadzania kontroli, wynika, iż jest potrzebne większe zrównoważenie praw i obowiązków uczestników systemu zamówień publicznych właśnie w postanowieniach umowy. Jesteśmy przekonani, iż stosowanie wzorcowej umowy uwzględniającej powyższe założenie powinno przyczynić się do ograniczenia obserwowanych problemów w zamówieniach publicznych.
Urząd Zamówień Publicznych podejmuje działania zmierzające do eliminowania wszystkich utrudnień w zakresie udzielania i realizacji zamówień publicznych, zaobserwowanych w ramach nadzoru nad rynkiem zamówień publicznych lub sygnalizowanych przez zamawiających lub wykonawców. Efektem tego były m.in. nowelizacje ustawy Prawo zamówień publicznych, wśród których należy przede wszystkim wspomnieć o zmianach dotyczących dopuszczalności zmiany umowy o zamówienie publiczne, potwierdzenia dopuszczalności udzielania zaliczek na poczet realizacji zamówień publicznych oraz szybszego zwracania wadiów i zabezpieczeń należytego wykonania umowy. W naszych opiniach oraz szkoleniach wyjaśniamy zasady stosowania klauzul zmiany umowy w trybie art. 144 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych. Przez kilka ostatnich lat wydawaliśmy liczne opinie dotyczące klauzul indeksacji i waloryzacji oraz warunków dopuszczalności podwyższenia wynagrodzenia wykonawcy zamówienia publicznego w związku ze zmianami prawa i wskaźników gospodarczych, m.in. w zakresie wzrostu: stawek podatku od towarów i usług, płacy minimalnej, cen paliw, robocizny oraz materiałów budowlanych. Warto również przypomnieć, iż w 2009 r. Urząd sformułował opinię, w której została wyjaśniona kwestia dopuszczalności oraz sposobu zapłaty wykonawcy wynagrodzenia za wykonanie robót budowlanych, które są niezbędne do realizacji projektu budowlanego, lecz nie zostały uwzględnione w przedmiarze.
- poprz.
- nast. »»