Spis treści

IV. Ocena oddziaływania na środowisko na etapie decyzji budowlanych

1. OOŚ na etapie decyzji budowlanej przeprowadza się:

  • na wniosek podmiotu planującego podjęcie realizacji przedsięwzięcia (wówczas podmiot przedkłada wraz z wnioskiem o przeprowadzenie OOŚ raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko),
  • jeżeli w DoŚU stwierdzono konieczność przeprowadzenia procedury OOŚ,
  • jeżeli organ właściwy do wydania decyzji budowlanej stwierdzi w drodze postanowienia taką potrzebę (wówczas właściwy organ określa zakres raportu).

2. Raport sporządzany na etapie wydania decyzji budowlanej powinien zawierać wymagane informacje ze szczegółowością i dokładnością odpowiednio do posiadanych danych wynikających z projektu budowlanego i innych informacji uzyskanych po wydaniu DoŚU, jeżeli były one dla danego przedsięwzięcia wydane, oraz określać stopień i sposób uwzględnienia wymagań dotyczących ochrony środowiska, zawartych w tej decyzji.

3. Po otrzymaniu raportu organ właściwy do wydania decyzji budowlanej występuje do regionalnego dyrektora ochrony środowiska z wnioskiem o uzgodnienie warunków realizacji przedsięwzięcia (przedkłada wniosek o wydanie decyzji budowlanej, DoŚU oraz raport OOŚ).

4. Przed wydaniem postanowienia w sprawie uzgodnienia warunków realizacji przedsięwzięcia, regionalny dyrektor ochrony środowiska zwraca się do:

  • właściwego organu do wydania decyzji budowlanej o zapewnienie możliwości udziału społeczeństwa,
  • organu Państwowej Inspekcji Sanitarnej o wydanie opinii (termin wydania opinii 30 dni).

5. Organ właściwy do wydania decyzji budowlanej przekazuje regionalnemu dyrektorowi ochrony środowiska zgłoszone od społeczeństwa uwagi i wnioski oraz protokół z rozprawy administracyjnej otwartej dla społeczeństwa jeśli była ona przeprowadzona.

6. Regionalny dyrektor po rozpatrzeniu uwag i wniosków wydaje  postanowienie uzgadniające (w terminie 45 dni).

7. Wyżej wymienione postanowienie wymaga uzasadnienia (art. 93.2).

8. Właściwy organ wydaje decyzje budowlane uwzględniając warunki realizacji przedsięwzięcia określone w:

  • decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach,
  • postanowieniu regionalnego dyrektora ochrony środowiska.

9. W decyzji budowlanej właściwy organ może m.in.: nałożyć na wnioskodawcę obowiązek dotyczący zapobiegania, ograniczania oraz monitorowania oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, wykonania kompensacji przyrodniczej, przeciwdziałania skutkom awarii przemysłowych lub ograniczania transgranicznego oddziaływania na środowisko, a także - w przypadku pozwolenia na budowę - obowiązku sporządzenia analizy porealizacyjnej. Może także zmienić wymagania zawarte w DoŚU konieczne do uwzględnienia w projekcie budowlanym (art. 95. ust 2 pkt 4).

10. Organ właściwy może nałożyć na wnioskodawcę obowiązek przedstawienia analizy porealizacyjnej, w której dokonuje się porównania ustaleń zawartych w raporcie o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko i w decyzjach budowlanych, w szczególności ustaleń dotyczących przewidywanego charakteru i zakresu oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko oraz planowanych działań zapobiegawczych z rzeczywistym oddziaływaniem przedsięwzięcia na środowisko i działaniami podjętymi dla jego ograniczenia.

Komentarze  
Gość
0 #1 Gość 2010-01-06 11:42
Czy w takim razie postępowanie główne jest "postepowaniem z udziałem społeczeństwa", czy tylko to postępowanie w RDOŚ. Jest to kwestia dość istotna bo jeżeli przyjąć że postępowanie w RDOŚiu jest jak gdybu częścią składową całego postępowania głównego należałoby organizację społeczną dopuścić do udziału na prawach strony do postępowania głównego co wiązałoby się z możliwością jej odwołania jako strony od tego postępowania (co jest dość idiotyczne albowiem organ główny nie ma wpływu na postanowienie uzgadniające RDOSiu i on jest w przypadku uchylenia tej decyzji poszkodowany) ???
Cytować | Zgłoś administratorowi
Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.