Spis treści

VI. Ocena oddziaływania na obszar Natura 2000

Ocenę oddziaływania na środowisko dla obszaru Natura 2000 w przypadku przedsięwzięć z grupy I lub II wykonuje się na etapie postępowania w sprawie DoŚU przedsięwzięcia.

1. Dla przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na obszar Natura 2000, ale nie należących do kategorii mogących znacząco oddziaływać na środowisko, procedura oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko jest prowadzona na etapie wydawania jakiejkolwiek wymaganej dla danego przedsięwzięcia. Wówczas organ właściwy musi rozważyć przed wydaniem tej decyzji, czy przedsięwzięcie może potencjalnie znacząco oddziaływać na obszar Natura 2000. Decyzjami tymi m.in. są:

  • kolejne decyzje inwestycyjne przed których uzyskaniem konieczna jest DoŚU,
  • koncesje górnicze i inne wchodzące w zakres tych wymienionych powyżej,
  • pozwolenia wodnoprawne,
  • zezwolenie na usunięcie drzew i inne.

Ustawa nie zamyka katalogu w/w decyzji ze względu na ich ilość i tym samym ryzyko pominięcia którejś z nich.

2. Ocenę oddziaływania przedsięwzięcia na obszar Natura 2000 w sprawie wydania powyższych decyzji przeprowadza regionalny dyrektor ochrony środowiska.

3. Jeżeli organ właściwy do wydania decyzji stwierdzi, że dane przedsięwzięcie może potencjalnie znacząco oddziaływać na obszar Natura 2000, wzywa wnioskodawcę do przedłożenia regionalnemu dyrektorowi ochrony środowiska podstawowych informacji o tym przedsięwzięciu, zawierających: kartę informacyjną i inne dane (Rozdz. 5 art. 98 ust. 3).

4. Po zapoznaniu się z dokumentami regionalny dyrektor ochrony środowiska stwierdza (w odniesieniu do oddziaływania przedsięwzięcia na obszar Natura 2000, w szczególności w odniesieniu do integralności i spójności tych obszarów, oraz biorąc pod uwagę skumulowane oddziaływanie przedsięwzięcia z innymi przedsięwzięciami) w drodze postanowienia obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na obszar Natura 2000 bądź jego brak.

5. W przypadku stwierdzenia o występowaniu oddziaływania na obszar Natura 2000 regionalny dyrektor ochrony środowiska nakłada obowiązek przedłożenia (w 2 egz. wraz z wpisem elektronicznym) raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na obszar Natura 2000 oraz określa zakres raportu. Zakres ten powinien być ograniczony do określenia oddziaływania na obszar Natura 2000.

6. Postawienie o obowiązku oceny wydaje się w terminie 14 dni, a zażalenia przysługuje wyłącznie na postanowienie stwierdzające obowiązek przeprowadzenia oceny.

7. Nie przewiduje się tutaj żadnych opinii innych organów, gdyż postępowanie uzgadniające oraz ocenę prowadzi organ właściwy w sprawach Natura 2000.

8. Inne elementy postępowania w sprawie oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, jak udział społeczeństwa oraz uwzględnienie wyników procedury oceny w decyzji końcowej, są prowadzone tak, jak dla pozostałych przedsięwzięć, z tym że postępowanie z udziałem społeczeństwa ma być prowadzone przez organ właściwy do wydania decyzji „podstawowej” dla danego przedsięwzięcia.

9. Postępowanie uzgadniające regionalny dyrektor ochrony środowiska wydaje w terminie 45 dni od dnia otrzymania raportu. Postanowienie wiąże organ właściwy do wydania decyzji w postępowaniu głównym. W decyzji w postępowaniu głównym właściwy organ może nałożyć obowiązki dotyczące

  • zapobiegania, ograniczania oraz monitorowania oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, a także wykonania kompensacji przyrodniczej,
  • ograniczania transgranicznego oddziaływania na środowisko w odniesieniu do przedsięwzięć, dla których przeprowadzono postępowanie dotyczące transgranicznego oddziaływania na środowisko,
  • w przypadku decyzji budowlanych może nałożyć obowiązek przedstawienia analizy porealizayjnej, określając jej zakres i termin.

10. Jeżeli z oceny oddziaływania przedsięwzięcia na obszar Natura 2000 wynika, że przedsięwzięcie może znacząco negatywnie oddziaływać na ten obszar i jeżeli nie zachodzą przesłanki, o których mowa w art. 34 ustawy o ochronie przyrody (nadrzędny interes publiczny), regionalny dyrektor ochrony środowiska odmawia uzgodnienia warunków realizacji przedsięwzięcia.

11. Jeżeli przedsięwzięcia, dla którego została wydana DoŚU lub kolejne decyzje inwestycyjne może znacząco oddziaływać na obszar Natura 2000, wyznaczony po dniu wydania tych decyzji, wówczas uprawniony podmiot powinien złożyć w terminie roku od dnia wyznaczenia tego obszaru) wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach w zakresie oddziaływania na obszar Natura 2000. Przepisy ustawy o wydawaniu DoŚU stosuje się odpowiednio, z wyłączeniem obowiązku opiniowania przez organ Państwowej Inspekcji Sanitarnej.

Magda Kwintal

BEiPBK „EKKOM”

Oddział Warszawa

Komentarze  
Gość
0 #1 Gość 2010-01-06 11:42
Czy w takim razie postępowanie główne jest "postepowaniem z udziałem społeczeństwa", czy tylko to postępowanie w RDOŚ. Jest to kwestia dość istotna bo jeżeli przyjąć że postępowanie w RDOŚiu jest jak gdybu częścią składową całego postępowania głównego należałoby organizację społeczną dopuścić do udziału na prawach strony do postępowania głównego co wiązałoby się z możliwością jej odwołania jako strony od tego postępowania (co jest dość idiotyczne albowiem organ główny nie ma wpływu na postanowienie uzgadniające RDOSiu i on jest w przypadku uchylenia tej decyzji poszkodowany) ???
Cytować | Zgłoś administratorowi
Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.