Spis treści


Usprawnienie postępowań

 

Obecnie rozpatrywana nowelizacja przepisów zamówień publicznych również uwzględnia zmiany służące usprawnieniu procedur postępowań. Projekt m.in. zakłada wprowadzenie zmian w przepisie art. 38 ustawy. W obecnym brzmieniu przepis ten zezwala na zadawanie pytań przez wykonawców dotyczących specyfikacji istotnych warunków zamówienia nie później niż na 6 dni przed upływem terminu składania ofert lub w przypadku istnienia pilnej potrzeby udzielenia zamówienia w przetargu ograniczonym i negocjacjach z ogłoszeniem – nie później niż na 4 dni przed upływem terminu składania ofert. Jednak obecnie obowiązujący przepis powoduje, że liczne pytania są zadawane przez wykonawców tuż przed upływem terminu składania ofert. Uniemożliwia to terminowe udzielenie odpowiedzi, zatem zamawiający są zmuszani do przedłużania terminów składania ofert, co skutkuje przedłużaniem procesu udzielania zamówienia publicznego.

W projektowanym brzmieniu przepisu art. 38 zawarto szczegółowe określenie zasad zwracania się przez wykonawców z wnioskami o udzielenie wyjaśnień treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia oraz udzielania wyjaśnień przez zamawiających. Zmiana dotyczy terminu, do upływu którego wykonawca będzie uprawniony do wystąpienia o wyjaśnienia. Ponadto powiązano otrzymanie odpowiedzi na pytania z obowiązkiem wniesienia wadium.

W nowym przepisie proponuje się, aby wykonawcy mogli składać wnioski o wyjaśnienia do końca dnia, w którym upływa połowa wyznaczonego terminu składania ofert. Jednocześnie przedłużenie terminu składania ofert nie będzie powodowało przedłużenia terminu składania wniosków o wyjaśnienie treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Wykonawca zadający pytania będzie zobowiązany do wniesienia wadium przed upływem terminu wniesienia wniosku o wyjaśnienia. Zamawiający będzie zobowiązany do niezwłocznego udzielania wyjaśnień, nie później jednak niż w terminach określonych w tym przepisie, tak aby wykonawcy mieli odpowiedni czas na uwzględnienie wyjaśnień przy formułowaniu treści oferty, tj. zasadniczo nie później niż na 6 dni, ewentualnie na 4 dni w przetargu ograniczonym oraz negocjacjach z ogłoszeniem, jeżeli zachodzi pilna potrzeba udzielenia zamówienia, albo na 2 dni, jeżeli wartość zamówienia jest mniejsza od tzw. „progów unijnych” – przed upływem terminu składania ofert.

W przypadku złożenia przez wykonawcę wniosku po upływie terminu, zamawiający będzie mógł udzielić wyjaśnień albo pozostawić wniosek bez rozpoznania. Na podobnych zasadach będą rozpatrywane wnioski złożone przez wykonawcę dotyczące wyjaśnienia udzielonych już przez zamawiającego odpowiedzi. W sytuacji gdy wykonawca nie wniesie wadium przed upływem terminu składania wniosków o wyjaśnienie treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia, zamawiający będzie pozostawiał wniosek bez rozpoznania.
Proponowana zmiana ma szczególnie istotne znaczenie dla przyśpieszenia postępowań na duże zamówienia infrastrukturalne, jak budowy autostrad, mostów, linii komunikacyjnych itp.

Wkrótce jeszcze jedna nowela

W połowie czerwca br. do Rady Ministrów wpłynął jeszcze jeden projekt nowelizacji ustawy Prawo zamówień publicznych. W tej chwili jest on w konsultacjach międzyresortowych. Ta nowelizacja ma na celu implementację do prawa krajowego postanowień dyrektywy 2007/66/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 11 grudnia 2007 r. zmieniającej dyrektywy Rady 89/665/EWG i 92/13/EWG w zakresie poprawy skuteczności procedur odwoławczych w dziedzinie udzielania zamówień publicznych (Dz. Urz. UE L 335 z 20.12.2007 r. s. 31). Termin jej wdrożenia upływa 20 grudnia 2009 r.

W tym więc terminie konieczne jest przeniesienie do polskiego prawa uregulowań przewidzianych w tzw. dyrektywie odwoławczej dotyczących zapewnienia wykonawcom prawa do korzystania z efektywnego systemu środków ochrony prawnej, skutecznego mechanizmu sankcjonowania przypadków naruszeń przez zamawiających przepisów o zamówieniach publicznych poprzez określenie zasad i warunków unieważniania umów albo nakładania kar alternatywnych oraz uregulowania dopuszczalności ubiegania się przez wykonawców o odszkodowania z tytułu naruszenia ich praw w związku z udzielaniem zamówień publicznych.

System środków odwoławczych wymagany dyrektywą może jednak wydłużyć proces udzielania zamówień publicznych. Dlatego w tej nowelizacji są również proponowane rozwiązania, które ograniczą ten negatywny skutek, co jest szczególnie istotne w sytuacji pogorszenia się stanu gospodarki w kraju.

Agnieszka Serbeńska

 

 

Komentarze  
Gość
0 #1 Gość 2009-11-08 14:38
Pytanie pierwsze: czy w Polsce pod pojęciem zamówienia publiczne są tylko inwestycje duże?, wszak ustawa Pzp dotyczy wszystkich zamówień, nawet tych małych. Ta kolejna nowelizacja zwiększy jedynie korupcję i będzie żyło się lepiej.
Pytanie drugie: czy kiedykolwiek zapoznała się Pani z zamówieniami publicznymi ogłaszanymi w tzw. terenie?. Pewne wątki z filmu pt. RANCZO to jedynie namiastka tego z czym mamy do czynienia na co dzień. Jakość, ogromnej większości, dokumentacji przetargowej jest tragiczna (brak specyfikacji technicznych, lub umieszczanie tzw. "gotowców", brak stosownych projektów, pozwoleń na budowę itd.). Kolejnym mankamentem w dużej części SIWZ, jest bezzasadne żądanie od wykonawców wygórowanych warunków, np. inwestycja warta ok 500 tys. zł, płatności w cyklu 30 dniowym, żądanie zamawiającego; wykonawca musi posiadać środki finansowe lub zapewniony kredyt na kwotę nie mniejszą niż 500 tys. zł. W innych przypadkach zamawiający wprowadza zapis: rozliczenie nastąpi jedną fakturą końcową, płatność 30 dni (okres trwania inwestycji 7 miesięcy). Czyli sponsoring wymuszony na okres 8 miesięcy.
Pytanie trzecie: jak długo w tym niby demokratycznym i praworządnym kraju, poszczególne ekipy rządzące będą w świetle prawa ochraniały od odpowiedzialności urzędników odpowiedzialnych min. za prowadzenie procedury przetargowej zgodnie z obowiązującym (chociaż ułomnym) prawem?. Mam tu szczególnie na uwadze (cytat z artykułu) "dlatego w tej nowelizacji są również proponowane rozwiązania, które ograniczą ten negatywny skutek, co jest szczególnie istotne w sytuacji pogorszenia się stanu gospodarki w kraju". Niewątpliwie jest to kolejna próba ominięcia przepisów Unijnych, tworzenie tzw. "furtek". Mam tylko nadzieję że tak się nie stanie.
Cytować | Zgłoś administratorowi
Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.