Ograniczenie liczby znaków na drogach do niezbędnego minimum, standaryzacja oznakowywania oraz zapewnienie jego czytelności, przywrócenie zaufania kierowców do oznakowania oraz ujednolicenie oznakowania stosowanego w Polsce i w krajach UE – to zasadnicze przesłanki zmian do rozporządzenia w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach. Propozycje tych zmian przygotowała w ubiegłym roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Propozycje zmian w zakresie znaków pionowych to między innymi:
- rezygnacja ze znaków grupy wielkości „wielkie”,
- usunięcie zapisów na temat kształtu konstrukcji wsporczych,
- uściślenie koloru tła dla wybranej grupy znaków w zależności od charakteru organizacji ruchu (stała lub czasowa),
- ujednolicenie kolejności znaków w przypadku ich łączenia,
- zweryfikowanie wysokości umieszczania znaków C-9,C-10, C-11.
GDDKiA zaproponowała zapisy mające na celu ograniczenie liczby oznakowania (np. w zakresie znaku B-25 „zakaz wyprzedzania” „Nie należy stosować znaków B-25 jeżeli zakaz wyprzedzania wynika z odrębnych przepisów”) oraz zapisy służące poprawie płynności ruchu (wprowadzenie znaku D-56 „jazda na suwak”). Przygotowała również projekt zapisów, które uwiarygodnią oznakowanie (zaproponowano wprowadzenie tabliczki „chmurka” ustawianej pod znakiem B-33 „ograniczenie prędkości”, które obowiązuje jedynie przy mokrej nawierzchni). Ponadto przygotowane propozycje zmian zakładają uproszczenie informacji podawanych na znakach.
Propozycje zmian w zakresie znaków poziomych to między innymi:
- ograniczenie liczby znaków poziomych,
- zmiana szerokości linii krawędziowych oznakowania poziomego z 0,24 do 0,12 m na drogach jednojezdniowych,
- rezygnacja z linii podwójnej ciągłej P-4 i zastąpienie jej linią pojedynczą ciągłą M-2,
- rezygnacja z linii ostrzegawczej P-6 i zastąpienie jej linią przerywaną ostrzegawczą ze strzałką.
Propozycje zmian w zakresie sygnalizacji świetlnej mają głównie charakter porządkowy oraz doprecyzowują obowiązujące przepisy, a dotyczą między innymi:
- rozszerzenia zakresu projektu sygnalizacji oraz wprowadzenia konieczności weryfikacji prawidłowości jej działania,
- określenia maksymalnej średnicy soczewki sygnału ostrzegawczego, co ma na celu poprawę postrzegania tego sygnału i niesie za sobą poprawę bezpieczeństwa pieszych,
- doprecyzowania wymagań funkcjonalnych dla wyświetlaczy czasu pozostałego do zmiany fazy ruchu,
- dopuszczenia wydłużenia w uzasadnionych przypadkach sygnału żółtego do 4 s dla dopuszczalnej prędkości powyżej 60 km/h.
Do rozporządzenia dodano propozycję załącznika nr 5, który ureguluje kwestie dotyczące znaków zmiennej treści, traktowane dotychczas jako znaki pomocnicze. Opisano w nim podstawy i zakres stosowania oznakowania o zmiennej treści, uszczegółowiono charakterystykę techniczną znaków bazując na wymogach normy PN-EN 12966-1, wprowadzono określenia szczegółowe i parametry charakterystyki świetlnej znaków o zmiennej treści oraz dokonano usystematyzowania klasyfikacji znaków o zmiennej treści.
Propozycje zmian do rozporządzenia w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach przedstawił Norbert Wyrwich z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad podczas Konferencji „Wpływ przepisów technicznych i utrzymania dróg na bezpieczeństwo ruchu drogowego”. Konferencja odbyła się 18 lutego br. w Senacie RP. Zorganizowała ją Beata Bublewicz - przewodnicząca Parlamentarnego Zespołu ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. W załączonych nagraniach Norbert Wyrwich prezentuje założenia i przesłanki zmian proponowanych w rozporządzeniu.
{mp3}znaki-drogowe-beda-czytelne-i-jednoznaczne-a-wiec-wiarygodne-i{/mp3}
{mp3}znaki-drogowe-beda-czytelne-i-jednoznaczne-a-wiec-wiarygodne-ii{/mp3}