1 lipca Węgry wprowadzają elektroniczny system opłat drogowych o nazwie HU-GO. Obejmie on 6513 km dróg krajowych i autostrad. Według szacunków średni koszt tranzytu przez ten kraj wzrośnie o 30% w porównaniu z rozliczeniami przy pomocy winiet.

System HU-GO zastąpi funkcjonujące do dziś e-winiety. Obowiązywać będzie pojazdy o masie powyżej 3,5 tony. Wyjątek stanowić będą autobusy i samochody dysponujące dziewięcioma siedzeniami, które nadal będą mogły wykupywać e-winiety. Rolę operatora systemu HU-GO obejmie spółka SMMC (State Motorway Management Company).

Nowe opłaty drogowe będzie można regulować za pomocą zakupionych wcześniej biletów lub za pośrednictwem urządzeń pokładowych. Ta druga metoda płatności, adresowana stałym użytkownikom węgierskich dróg, udostępniona zostanie w późniejszym terminie.

Wysokość myta zależna będzie od trzech czynników: przejechanych kilometrów, liczby osi w pojeździe oraz od klasy emisji zanieczyszczeń. Przejazdy drogami krajowymi będą średnio dwa razy tańsze niż podróż autostradami. Cena za kilometr waha się od 18,04 forintów dla pojazdu 2-osiowego o klasie Euro III, poruszającego się drogą krajową, aż do 130,06 forintów dla pojazdu 4 osiowego o klasie Euro I, poruszającego się po autostradzie.

Źródło: DKV

Komentarze  
Dorota Chłap
0 #1 Dorota Chłap 2013-06-27 14:32
Wierzyć się nie chce że srednio o 30 %, Jedzimy na stałe trasy gdzie kierowca kupował miesieczną winetę wegierską. Gdyby jej nie kupował obraca mi trasę w kierunku Rumuni i spowrotem do polski na 2 winietach gdzie koszt był raptem około 120 zł, Teraz kosz na tej samej trasie wynosi 412-520 w zależności od klasy samochodu, Jakaś masakra. Podaję stroę gdzie można sobie przeliczyć i nieźle się pogłówkować :) http://www.hu-go.hu/roadtolls?key=e0cab9a880afced1189e59d04cce372f
Cytować | Zgłoś administratorowi
Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.