- 1. Praktyczna wiedza dla drogowców
- (Drogi i mosty)
- Praktyczną i niezwykle przydatną publikację dla branży drogowej przygotowała spółka ORLEN Asfalt Sp. z o. o. Książkę „Mieszanki i nawierzchnie z ORBITON HiMA” można bezpłatnie zamówić lub pobrać na stronie ...
- Utworzone: 15 maj 2020
- 2. Obwodnica Częstochowy już z nawierzchnią
- (Drogi i mosty)
- ... 276 255 m2 nawierzchni z mieszanki mineralno-asfaltowej. Daje to w sumie 567 329 m2 nawierzchni – co odpowiada powierzchni 80 pełnowymiarowych boisk piłkarskich. Na chwilę obecną wykonano 50 procent ...
- Utworzone: 25 listopad 2019
- 3. Rondo na Płaskiej w Toruniu
- (Inżynieria ruchu)
- ... ulicy Płaskiej została podzielona na etapy. W 2016 roku przebudowany został odcinek od wjazdu do Energotermu do skrzyżowania z ul. Twardą. Jezdnia z trylinki ustąpiła miejsca nawierzchni z mieszanki asfaltowej. ...
- Utworzone: 29 październik 2019
- 4. W czerwcu wymiana szyn na rondzie Matecznego
- (Mobilność)
- ... z mieszanki metali. Na końcu całość zostanie wyszlifowana. Prace na ważnym komunikacyjnie odcinku rozpoczną się w okresie świąt Bożego Ciała, czyli wtedy, gdy natężenie ruchu na rondzie zmaleje od kilku ...
- Utworzone: 27 maj 2019
- 5. 2019 rok z nowymi metodami oceny hałasu
- (Prawo)
- ... betonu asfaltowego i mieszanki grysowo-mastyksowej w wieku od 2 do 7 lat, sucha nawierzchnia, opony bez kolców. Jest jeszcze dyfrakcja i sprzyjające lub neutralne warunki rozprzestrzeniania się fal. ...
- Utworzone: 26 luty 2018
- 6. Co powinniśmy wiedzieć o hałaśliwości nawierzchni?
- (Ochrona środowiska)
- ... zamarzania wody w porach nawierzchni. Zdaniem prelegenta, w naszym klimacie lepiej sprawdzają się rozwiązania pośrednie, gdy zawartość wolnych przestrzeni jest mniejsza, poniżej 10%.To są takie mieszanki, ...
- Utworzone: 15 styczeń 2018
- 7. Drogi samorządowe: czas na jednowarstwową rewolucję
- (Drogi i mosty)
- ... 5 do 10 cm z mieszanki mineralno-asfaltowej, która zastępuje dwie tradycyjne warstwy - podbudowę oraz warstwę ścieralną - łącząc w sobie ich funkcje. Elastyczność i ekologia Wśród licznych zalet mieszanki, ...
- Utworzone: 30 listopad 2017
- 8. Będzie remont DW 266 przy węźle autostradowym
- (Drogi i mosty)
- ... Zostanie tam ułożony tak zwany mikrodywanik. Technologia ta opiera się na układaniu cienkiej (do 2 cm) warstwy mieszanki asfaltowej z wyselekcjonowanym kruszywem. Sprawdza się ona na trasach, które ...
- Utworzone: 13 kwiecień 2017
- 9. Remixing Plus na polskich drogach - Technika wykonawcza (IV)
- (Drogi i mosty)
- ... temperatury istniejącej mieszanki. Zastosowanie Remixing Plus wykluczają opady deszczu czy śniegu. Zasady doboru nowej mieszanki mineralno-asfaltowej, przeznaczonej do wymieszania ze starą oraz na tak ...
- Utworzone: 10 styczeń 2017
- 10. Remixing Plus na polskich drogach - Sprzęt (II)
- (Drogi i mosty)
- ... to oczywiście walców, które poruszają się w obydwu kierunkach i ich praca jest zakończona dopiero po osiągnięciu wymaganego zagęszczenia warstw mieszanki mineralno-asfaltowej. fot. 2.3. ...
- Utworzone: 05 styczeń 2017
- 11. Remixing Plus na polskich drogach - Geneza (I)
- (Drogi i mosty)
- ... technologią naprawy dróg wykonywaną na miejscu, opierającą się o recykling na gorąco istniejącej warstwy ścieralnej z mieszanki mineralno-asfaltowej. Proces technologiczny polega na ogrzaniu, spulchnieniu ...
- Utworzone: 04 styczeń 2017
- 12. Rozpoczął się remont DK 12 w Zwoleniu
- (Drogi i mosty)
- ... siatki stalowej, wykonanie warstwy wiążącej z betonu asfaltowego WMS grubości 6 cm, wykonanie warstwy ścieralnej z mieszanki mastyksowo-grysowej SMA grubości 4 cm. Wykonawca, firma FB Serwis Warszawa, ...
- Utworzone: 24 październik 2016
- 13. Elbląg: nowa nawierzchnia w trzy dni
- (Drogi i mosty)
- ... konkretne mieszanki mineralno - asfaltowe dla poszczególnych warstw konstrukcji jezdni z wykorzystaniem specjalnych siatek przeciwspękaniowych, które dodatkowo wzmocnią nawierzchnię odnawianych ...
- Utworzone: 13 wrzesień 2016
- 14. Weekendowe naprawy dróg w Elblągu
- (Drogi i mosty)
- ... Warszawskiej, który opracował diagnozę stanu technicznego wybranych odcinków dróg i zaproponował konkretne mieszanki mineralno-asfaltowe dla poszczególnych warstw konstrukcji ...
- Utworzone: 26 sierpień 2016
- 15. Inwestycje na zachodniopomorskich drogach
- (Drogi i mosty)
- ... warstwy SAMI, czyli elastycznej membrany, która oddziela warstwy podłoża od warstw wierzchnich. Membrana tworzy wytrzymałe na ścinanie połączenie pomiędzy warstwą podbudowy i nakładką z mieszanki ...
- Utworzone: 30 czerwiec 2016
- 16. Rowerem przez Łódź i okolice
- (Mobilność)
- ... - Drogi rowerowe w Łodzi wykonaliśmy z mieszanki mineralno-bitumicznej asfaltowej, która zapewnia równą nawierzchnię oraz zwiększa komfort i bezpieczeństwo rowerzystów – wyjaśnia ...
- Utworzone: 24 maj 2016
- 17. Pozimowe naprawy nawierzchni
- (Drogi i mosty)
- ... a także naprawę połamanych krawędzi jezdni. Na bieżąco można je „łatać” wykorzystując mieszanki mineralno-asfaltowe wytwarzane i wbudowywane „na zimno”, które są jednak raczej nietrwałe. Gdy temperatura ...
- Utworzone: 19 marzec 2015
- 18. Drogi jasne i jaśniejsze
- (Drogi i mosty)
- ... nie ma definicji nawierzchni jasnych i rozjaśnianych. Istnieją one natomiast w drogownictwie francuskim. We Francji więc przyjęto, że nawierzchnie jasne to mieszanki mineralno-asfaltowe wykonane na bazie ...
- Utworzone: 23 luty 2015
- 19. Długowieczne nawierzchnie asfaltowe
- (Drogi i mosty)
- ... o zoptymalizowanie mieszanki, a więc wybranie najlepszych asfaltów, tak by uzyskać rozwiązanie najlepsze pod względem zarówno jakości, jak też ekonomii. W ramach tych badań wyselekcjonowano jeden rodzaj ...
- Utworzone: 15 grudzień 2014
- 20. Obwodnica Gdowa z eksperymentalną cichą nawierzchnią
- (Drogi i mosty)
- ... do warstw wiążącej i ścieralnej obwodnicy Gdowa było zatem w naszych warunkach całkowicie nowym wyzwaniem. Wymagało przeprowadzenia szeregu badań laboratoryjnych. Do mieszanki w warstwie wiążącej wykorzystano ...
- Utworzone: 02 grudzień 2014
- 21. Zarządzenia GDDKiA nr 46 i 47
- (Archiwum1)
- ... dokumentacji projektowej oraz specyfikacji technicznej wykonywania i odbioru robót budowlanych wprowadza do stosowania na drogach krajowych Wymagania Techniczne WT-2:2014 część I Mieszanki mineralno-asfaltowe. ...
- Utworzone: 10 październik 2014
- 22. Francja: prośrodowiskowa eksploatacja autostrad cz. III
- (Ochrona środowiska)
- ... jest poszukiwanie innowacyjnych proekologicznych rozwiązań. Już w latach 80. spółka SANEF stosowała nawierzchnie drenujące. Natomiast w latach 2005-2007 zaczęła na dużą skalę stosować mieszanki mineralno-asfaltowe ...
- Utworzone: 05 czerwiec 2014
- 23. Innowacyjna technologa nawierzchni długowiecznych
- (Drogi i mosty)
- ... Do warstwy pośredniej, wiążącej, stosuje się zaś materiał odporny na koleinowanie: mieszanki asfaltowe z wysokim modułem sztywności, od niedawna stosowane przy budowie autostrad. - Posiadamy najnowocześniejsze ...
- Utworzone: 27 styczeń 2014
- 24. Asfalt ze zwiększoną zawartością miału gumowego
- (Drogi i mosty)
- ... parametrów powstałej mieszanki w tzw. procesie technologicznym „na mokro”. Ta metoda wytwarzania w końcowym etapie daje najbardziej efektywne właściwości eksploatacyjne nawierzchni, czyli odporność na ...
- Utworzone: 13 sierpień 2013
- 25. Umowa na budowę obwodnicy Mroczy podpisana
- (Archiwum1)
- ... 4 cm, a następnie ułożenie warstwy wiążącej z betonu asfaltowego i warstwy ścieralnej z mieszanki SMA (mieszanka mineralno asfaltowa o dużej szczelności i odporności na koleiny) – mówi Przemysław Dąbrowski, ...
- Utworzone: 17 czerwiec 2013
- 26. Wytyczne Techniczne ZDW w Katowicach przykładem samorządowego wdrożenia Norm Europejskich
- (Prawo)
- ... nawierzchni, wyjątkiem są nietypowe przypadki. 4. WT ZDW są gotowymi SST do zastosowania, nie wymagają korekt do konkretnych przypadków. 5. Struktura WT ZDW wydziela wymagania wobec materiałów i mieszanki ...
- Utworzone: 11 czerwiec 2013
- 27. 75 km wyremontowanych dróg w województwie pomorskim
- (Archiwum1)
- ... umów opiewała na ponad 32 mln zł netto. Zrealizowane prace polegały na remoncie i odnowie dróg krajowych przy użyciu betonu asfaltowego lub mieszanki mastyksowo-grysowej SMA. Roboty zostały wykonane ...
- Utworzone: 22 styczeń 2013
- 28. Problem spękań niskotemperaturowych cz. II
- (Drogi i mosty)
- ... albo asfaltu modyfikowanego polimerami, wyprodukowanemu na bazie asfaltu miękkiego, można uzyskać mieszanki odporne na deformacje trwałe oraz zachowujące sprężystość w niskich temperaturach. Tomasz Latawiec ...
- Utworzone: 23 kwiecień 2012
- 29. Problem spękań niskotemperaturowych cz. I
- (Drogi i mosty)
- ... i zwiększona odporność na zmęczenie. Taka idea w żaden sposób nie wymusza stosowania twardych asfaltów. Cel powinien być realizowany poprzez odpowiednie uziarnienie mieszanki mineralno-asfaltowej („szkielet ...
- Utworzone: 20 kwiecień 2012
- 30. Dlaczego pęka beton asfaltowy o wysokim module sztywności? Cz. II
- (Drogi i mosty)
- ... wiążącą, która z definicji jest z mieszanki o mniejszej zawartości asfaltu i jest bardziej podatna na oddziaływania niskiej temperatury. Inny przypadek odnosi się do pęknięć na odcinku A2 w 2004 roku, ...
- Utworzone: 13 kwiecień 2012
- 31. Guma – drogowe perpetuum mobile
- (Drogi i mosty)
- ... na rozrywanie proste, na zginanie, na rozłupywanie, oraz modułu sprężystości, nasiąkliwości i mrozoodporności, koleinowania. – Te mieszanki uzyskiwały znacznie gorsze parametry – wspomina prof. Antoni ...
- Utworzone: 30 marzec 2012
- 32. Drogowe mieszanki z destruktem i trinidackim asfaltem
- (Drogi i mosty)
- ... procent urządzeń wyposażonych jest w dodatkowe równoległe bębny do ogrzewania dodawanego granulatu asfaltowego. Dzięki ich zastosowaniu udział tego surowca w masie mieszanki może sięgać ponad 90 procent. ...
- Utworzone: 13 luty 2012
- 33. Woda i mróz – czynniki niszczące nawierzchnie dróg cz. II
- (Drogi i mosty)
- ... tym zakresie. W tych pracach symulowano niszczące zjawiska nawierzchni wywoływane przez wodę. Wywoływano je w laboratoriach w sposób przyspieszony, by móc określać lub optymalizować skład mieszanki mineralno-asfaltowej, ...
- Utworzone: 08 luty 2012
- 34. Woda i mróz – czynniki niszczące nawierzchnie dróg cz. I
- (Drogi i mosty)
- ... mrozów rozsadza ją, ponieważ zamarzając zwiększa swoją objętość o 4-6 procent. Następuje rozluźnienie (spadek kohezji) mieszanki mineralno-asfaltowej, a koła przejeżdżających pojazdów wyrywają poszczególne ...
- Utworzone: 07 luty 2012
- 35. Amerykańskie mma z czynnikiem precyzyjnego zaufania
- (Drogi i mosty)
- ... mieszanki, mieszczące się między punktami granicznymi. Kolejno istotne są: proporcja pyłów do efektywnej zawartości asfaltu, zawartości wolnych przestrzeni w mma zagęszczonej w prasie żyratorowej po Ndesign ...
- Utworzone: 26 styczeń 2012
- 36. Destrukt asfaltowy: bogactwo niedostatecznie wykorzystane
- (Drogi i mosty)
- ... techniczne. Igor Ruttmar zauważa, że obniżenie dopuszczalnej jego zawartości w mm-a wynika ze strachu przed utratą jakości produkowanej mieszanki, co z kolei może spowodować zupełne zaprzestanie jego wykorzystania, ...
- Utworzone: 16 styczeń 2012
- 37. MMGA trwałe, ciche i przyjazne środowisku
- (Drogi i mosty)
- „Opracowanie i wdrożenie innowacyjnej, przyjaznej środowisku technologii modyfikacji asfaltów drogowych gumą” to projekt badawczy współfinansowany ze środków unijnych Programu Operacyjnego Innowacyjna ...
- Utworzone: 10 styczeń 2012
- 38. Dlaczego „znika” asfalt? Cz. II
- (Drogi i mosty)
- ... (powyżej KR4). Stosowano do niej kruszywo bazaltowe. Do badanej mieszanki zastosowano wypełniacz wapienny (mączka) oraz piasek łamany wapienny, a więc surowiec zawierający duże ilości węglanu wapnia. Z ...
- Utworzone: 25 listopad 2011
- 39. Dlaczego „znika” asfalt? Cz. I
- (Drogi i mosty)
- ... Co takiego dzieje się w procesie technologicznym, że „znika” asfalt? Czynnikami technologicznymi, które wpływają na nawierzchnię asfaltową w trakcie produkcji mieszanki i na jej późniejsze funkcjonowanie, ...
- Utworzone: 24 listopad 2011
- 40. Nawierzchnie długowieczne i odporne na deformacje cz. II
- (Drogi i mosty)
- W 1997 roku w IBDiM rozpoczęto prace nad zastosowaniem betonu asfaltowego o wysokim module sztywności BAWMS (obecnie ACWMS). Wzorowano się w nich na rozwiązaniach francuskich, przy tym jednak wzięto pod ...
- Utworzone: 22 listopad 2011
- 41. Nawierzchnie długowieczne i odporne na deformacje cz. I
- (Drogi i mosty)
- ... niemodyfikowanych. W 1992 roku zaczęliśmy wprowadzać nowy typ mieszanki SMA – początkowo z plastomerem Vestoplast. Kontynuowaliśmy też badania nad mieszankami modyfikowanymi SBS. Nie było jednak po stronie ...
- Utworzone: 21 listopad 2011
- 42. Lepiszcza gumowo-asfaltowe w amerykańskim drogownictwie
- (Drogi i mosty)
- ... się bowiem z ryzykiem zwiększonej emisji oparów i dymu. W trakcie badań stwierdzono, że podczas produkcji zauważalna jest emisja nieprzyjemnego zapachu. Jednak ten zapach zanika po wbudowaniu mieszanki ...
- Utworzone: 07 listopad 2011
- 43. Drogi - drugie życie opon
- (Drogi i mosty)
- ... Warszawskiej. Modyfikując asfalt polimerem kształtuje się jego właściwości w zakresie temperatur eksploatacyjnych i technologicznych. Mieszanki z lepiszczami modyfikowanymi są odporniejsze na deformacje ...
- Utworzone: 04 listopad 2011
- 44. Technologie budowy dróg o zmniejszonej emisji gazów cz. II
- (Drogi i mosty)
- ... cieplarnianych w produkcji mieszanki mineralno-asfaltowej. Jak wykazują wyniki pomiarów w wielu krajach i firmach, obniżenie temperatury produkcji zmniejsza emisję gazów do atmosfery: NO2 -18%, SO2 - 18%, ...
- Utworzone: 05 październik 2011
- 45. Technologie budowy dróg o zmniejszonej emisji gazów cz. I
- (Drogi i mosty)
- ... chemiczne obniżające lepkość asfaltu. W dotychczas stosowanej powszechnie technologii temperatura mieszanki wynosi od 150 do 230°C. W ostatnich latach obserwuje się znaczny rozwój technologii produkcji ...
- Utworzone: 04 październik 2011
- 46. Drogownictwo dla ekologii
- (Ochrona środowiska)
- ... Natomiast mieszanki na ciepło lub mieszanki na półciepło (te o znacznie niższej temperaturze), posiadają te same właściwości mechaniczne co tradycyjne, produkowane w wyższych temperaturach. Drogownictwo ...
- Utworzone: 03 październik 2011
- 47. Badania MMA z dodatkami obniżającymi temperaturę
- (Drogi i mosty)
- ... (stabilność, odporność na działanie wody i mrozu, starzenie, koleinowanie). Zgodnie z założeniami programu badawczego testom poddano jeden typ mieszanki – beton asfaltowy do warstwy ścieralnej – produkowany ...
- Utworzone: 11 maj 2011
- 48. WMA – ekologia i rozsądek
- (Drogi i mosty)
- ... Rozwiązań tego problemu poszukuje nauka, na przykład w prowadzonym obecnie projekcie badawczym MMAC. „Przyjazne dla środowiska mieszanki mineralno-asfaltowe na ciepło jako nowoczesne rozwiązanie technologiczne ...
- Utworzone: 28 kwiecień 2011
- 49. Technologie mieszanek wytwarzanych na ciepło (WMA) cz. II
- (Drogi i mosty)
- ... Wielkość oszczędności zależy od wykorzystywanej metody, a waha się ona od 10 do 30 procent. Ponadto wykorzystując mieszanki niewymagające wysokich temperatur zmniejsza się emisję gazów cieplarnianych. ...
- Utworzone: 20 kwiecień 2011
- 50. Technologie mieszanek wytwarzanych na ciepło (WMA) cz. I
- (Drogi i mosty)
- ... zalety mieszanek na ciepło. Mieszanki na ciepło rozkłada się w temperaturach od 100 do 140 stopni C. Do ich wytworzenia stosuje się różne techniki. Między innymi polegają one na dodawaniu domieszek organicznych, ...
- Utworzone: 19 kwiecień 2011