Drukuj

Strabag, Skanska, Budimex budują najwięcej drógW tym tygodniu rząd wybrał wykonawcę 23 km autostrady A4 z Szarowa do Brzeska. O krok od podpisania kontraktu wartego 780 mln jest Polimex-Mostostal, który w przetargu wystartował w konsorcjum ze słowacką Doprastavą i czeskim Metrostavem.

Nawet jeśli Polimex dostanie umowę, i tak nie będzie miał szans na dogonienie liderów na polskim rynku budownictwa infrastrukturalnego. Najwięcej kontraktów drogowych zebrały trzy firmy: Strabag, Skanska oraz Budimex.

Strabag kontrolowany przez spółkę matkę z Austrii swoją pozycję zawdzięcza nie tylko wielkim budowom, ale także mniejszym kontraktom, m.in. na podwykonawstwo. Zaskoczenie konkurencji było spore, gdy firma po przegranej w przetargu zdecydowała się na współpracę przy przebudowie ulicy Toruńskiej do standardów trasy ekspresowej S8 w Warszawie. – Mamy potężną siatkę terenowych oddziałów we wszystkich województwach, którą budujemy od lat. Dzięki temu dysponujemy naprawdę sporym zapleczem wykonawczym i maszynowym – tłumaczy zaangażowanie w mniejsze prace Daruisz Słotwiński, dyrektor ds. rozwoju Strabaga.

Firmie po piętach depcze Skanska, silny jest także Budimex, będący pod kontrolą hiszpańskiego potentata w dziedzinie budownictwa infrastrukturalnego – Ferroviala, który posiada ponad połowę udziałów w spółce.

Co jest atutem wymienionych firm – zdaniem ekspertów? Na co narzekają największe firmy budowlane? Co może przynieść zmianę układu sił na rynku budowlanym?

Więcej: Dziennik Gazeta Prawna, Maciej Szczepaniuk,
20.11.2009 (227) – str.C2 Forsal