Drukuj

WT szansą na usprawnienie budowy drógO bałaganie w przepisach technicznych, skutkującym wręcz absurdami, mówi się w zasadzie od lat dziewięćdziesiątych minionego stulecia. Chaos wynikający z przyjmowania norm europejskich oraz równocześnie obniżająca się jakość szczegółowych specyfikacji technicznych spowodowały między innymi ogromny wzrost cen materiałów. Jeszcze niedawno stanowiło to ogromne zagrożenie w realizacji drogowych kontraktów.

- Błędy w procesie przyjmowania europejskich norm zwiastowały tsunami w budownictwie drogowym. Nie wiem z czego wynikały bariery w tym procesie. Z braku wiedzy, czy z niechęci do podjęcia się tego trudnego zadania - zauważa Dariusz Słotwiński, prezes Stowarzyszenia Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych. Jego zdaniem, gdyby nie podjęto wprowadzania wytycznych technicznych w oparciu o europejskie normy, w tej chwili byłoby zablokowanych wiele projektów.

Dotychczas wymagania materiałowe stawiane w specyfikacjach technicznych były bardzo wygórowane. Groziło to powstaniem wąskiego gardła w transportach surowców na budowy dróg, bowiem dopuszczano tylko skały lite, z reguły bazalty z Dolnego Śląska. Pojawiło się więc ryzyko braku materiałów drogowych przy jednoczesnym nadmiarze innych rodzajów surowców w całym kraju.

Zrealizowanie rządowego programu budowy dróg i autostrad uwarunkowane jest wykorzystaniem wszystkich dostępnych kruszyw, a tym samym zależy od racjonalnego rozłożenia ich transportów na place budów – zauważa Dariusz Słotwiński.

{mp3}wt-szansa-na-usprawnienie-budowy-drog-i{/mp3}

- Skutkiem przyjmowania norm europejskich była likwidacja klas i gatunków materiałów kamiennych, narzucających wzajemnie powiązane, graniczne wartości liczbowe, zależne właśnie od klasy i gatunku. To zmusiło projektantów do samodzielnego wybierania poszczególnych cech kruszyw. Nie dysponowali oni żadnymi wytycznymi. Skutkiem tego była lawina błędów w szczegółowych specyfikacjach technicznych – zaznaczył Dariusz Słotwiński.

Dotychczas ukazały się „WT-1 Kruszywa do mieszanek mineralno-asfaltowych i powierzchniowych utrwaleń”, „WT -2 Nawierzchnie asfaltowe”, „WT-3 Kationowe emulsje asfaltowe”. Już zostały zaopiniowane i wkrótce się ukażą kolejne dwa rodzaje wytycznych – „WT-4 Mieszanki niezwiązane” i „WT-5 Mieszanki związane”.

Wytyczne są szansą wykorzystania krajowych źródeł materiałowych i rozwiązania problemu wymagań stawianych dla kruszyw – podkreśla Dariusz Słotwiński.

{mp3}wt-szansa-na-usprawnienie-budowy-drog-ii{/mp3}

Dotychczasowe przepisy powodowały, że na warstwy podbudów nie można było w ogóle używać materiałów lokalnych, w tym też żwirów kruszonych dostępnych powszechnie w Polsce. Obecnie żwiry łamane są dopuszczone w szerokim zakresie.

- Konsekwentne stosowanie wytycznych technicznych usprawni przygotowania dokumentacji przetargowych i proces przeprowadzania przetargów – podkreśla Dariusz Słotwiński. To również przyczyni się do obniżenia kosztów inwestycji drogowych. Między innymi dzięki dostawom materiałów z lokalnych źródeł i tym samym ograniczeniu transportów materiałów kamiennych na duże odległości. Dariusz Słotwiński zaznacza, że niebagatelne znaczenie ma też zobiektyzowanie, dzięki nowym dokumentom technicznym, procesu kontroli i oceny jakości robót.

Agnieszka Serbeńska

Zagadnienia związane z wytycznymi technicznymi – Dariusz Słotwiński, prezes PSWNA, prezentował podczas debaty na Targach INFRASTRUKTURA 2009, zorganizowanej przez magazyn AUTOSTRADY.