Drukuj

edroga99010 marca Parlament Europejski przyjął przepisy, które pozwolą na wydłużenie kabin ciężarówek, jeśli spowoduje to zwiększenie bezpieczeństwa na drogach oraz zmniejszenie zanieczyszczeń. Przepisy te zostały już nieformalnie uzgodnione w grudniu.

Zmiany do dyrektywy dotyczącej wagi i wymiarów (z 1996 roku) przyjęte przez Parlament pozwolą konstruktorom na używanie nowych projektów ciężarówek, które mogą spowodować zwiększenie wagi i długości ponad dotychczas obowiązujące limity, jeśli poprawi to wskaźniki bezpieczeństwa oraz wpływu na środowisko ciężarówki nowego projektu.

Bardziej wyprofilowana kabina zwiększyłaby pole widzenia kierowcy, ułatwiła dostrzeganie innych użytkowników dróg oraz zredukowała opór. Wyprofilowanie zmniejszyłoby także energię uderzenia w wypadku kolizji. Możliwość dodatkowego obciążenia (do 1 tony) pozwoliłaby na zastosowanie alternatywnych mechanizmów napędowych w celu zmniejszenia zanieczyszczeń. Aerodynamiczne skrzydła montowane z tyłu ciężarówki pozwoliłyby na zmniejszenie zużycia paliwa i ograniczenie emisji. Możliwość wydłużenia standardowych kontenerów ułatwiłaby przewóz towarów różnymi środkami transportu.

Zgodnie z nowymi zasadami, Komisja Europejska dokona przeglądu dyrektywy, trzy lata po wprowadzeniu przepisów przez państwa członkowskie.

Państwa członkowskie mają dwa lata, po wejściu dyrektywy w życie, na wprowadzenie nowych przepisów. Przepisy dotyczące nowego projektu kabiny wejdą w życie trzy lata po przyjęciu przepisów bezpieczeństwa dotyczących wprowadzania nowego typu ciężarówek na rynek. Komisja zamierza zaproponować takie "przepisy dotyczące homologacji typu" w 2016 roku.

Źródło: Parlament Europejski