Drukuj

drogi plastikoweW debacie: drogi asfaltowe - drogi betonowe pojawia się trzecia technologia: drogi z tworzyw sztucznych. Rotterdam rozważa budowę pierwszych odcinków testowych. Zdaniem producenta, drogi takie są bardziej wytrzymałe od swoich poprzedników, koszt budowy, remontu czy demontażu jest znacznie niższy. 

 

Miasto Rotterdam rozważa realizację planów budowy testowych odcinków dróg wykonanych w technologii wykorzystującej m.in. plastik pochodzący z recyklingu, m.in. zbieranego na oceanach. Miałby on być przetapiany i następnie formowany w taki sposób, by uzyskać odpowiednie parametry przyszłej drogi. Pomysł porównywany jest do budowy klocków Lego. Droga jest bowiem skonstruowana z części modułowych, a co za tym idzie, w przypadku konieczności dokonania np. koniecznego remontu, wystarczyłaby wymiana określonego modułu. Jednocześnie minimalizowane jest zaangażowanie, a zatem i koszty, ciężkiego sprzętu obecnego na budowie. Droga ta w swej podziemnej części posiadać będzie wnęki, w których możliwe będzie zamieszczenie części instalacji (np. sieci telekomunikacyjnej czy rur o mniejszej średnicy).siec
 Na obecnym etapie projektu trudno precyzyjnie podać ścisłe parametry techniczne, jakimi charakteryzowałaby się droga wykonana w tej technologii (m.in. brakuje danych dotyczących przyczepności takiej nawierzchni). Producent podaje jednak, że żywotność drogi będzie trzy razy dłuższa niż dotychczas stosowane drogi asfaltowe. Ma być ona wytrzymała na działanie soli drogowej czy też występowanie skrajnie niskich i wysokich temperatur (rozpiętość temperatur, w których droga taka będzie spełniała swoje funkcje to -40 do +80 stopni Celsjusza).