Drukuj

DSC 9858W dniach 25-27 listopada odbyły się II Krakowskie Dni Nawierzchni, a dokładniej II Ogólnopolskie Seminarium Specjalistyczne "Wzmacnianie i remonty konstrukcji nawierzchni drogowych" oraz III Ogólnopolskie Forum Specjalistyczne "Drogowe nawierzchnie z mieszanek mineralno-asfaltowych oraz betonu cementowego". Były to XIV i XV wydarzenia z cyklu Konferencje Specjalistyczne nauka - praktyka - biznes.

- Tegoroczne Krakowskie Dni Drogowe poświęcono remontom, odnowom, a także nawierzchniom betonowym i asfaltowym - powiedział Wacław Michalski, dyrektor Departamentu Technologii GDDKiA. - Wstąpiliśmy z okres nowej perspektywy unijnej 2014-2023, w którym budżet państwa przeznaczy na drogi 107 mld zł. Trzeba je spożytkować racjonalnie, bez niepotrzebnych wydatków, a jednocześnie budować w coraz lepszej jakości.

Dyrektor Michalski stwierdził, że GDDKiA jest przygotowana do intensywnego i wnikliwego badania jakości nawierzchni w 16 akredytowanych laboratoriach zaopatrzonych w nowoczesny sprzęt i wykwalifikowaną załogę. Chodzi o to, aby drogi nie wymagały remontów przez upływem projektowanego okresu użytkowania.

Na konferencji skupiono się nie tylko na drogach krajowych. Uwaga skierowana została również na trasy wojewódzkie, powiatowe i gminne, stąd obecność szefa Konwentu Dyrektorów Zarządów Dróg Wojewódzkich Zbigniewa Tabora oraz Adama Czerwińskiego, szefa Krajowej Rady Zarządców Dróg Powiatowych.

- Nie mówmy o garancji jako okresie trwałości - zgodził się Zbigniew Tabor. - To jest tylko okres weryfikacji po odbiorach, czy konstrukcja została dobrze wykonana. Natomiast trwałość zakładamy znacznie wyższą. Nie ma żadnych przeciwwskazań, żebyśmy nie mieli budować, remontować, przebudowywać dróg, zakładając nawet 30-letnią trwałość. W Polsce istniją takie technologie, wykonawcy i jest wiedza jak to robić.

- Przypomnijmy, że 95 proc. wszystkich dróg publicznych stanowią drogi samorządowe - podkreślił Adam Czerwiński. - Około 1/3 to drogi powiatowe. Jesteśmy gotowi na technologie betonowe i asfaltowe i przede wszystkim jesteśmy otwarci na nowe rozwiąznia.

- Bardzo się cieszę, że po raz pierwszy w ramach naszych spotkań będziemy mówić o utrzymaniu bieżącym nawierzchni - stwierdził Jerzy Grzesik, radca prawny w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa. - Jest to niezwykle ważne, aby dbać o istniejące już drogi, a nie tylko budować kolejne.

Spór dotyczący nawierzchni asfaltowych i betonowych nie został podczas forum rozstrzygnięty. Każda ze stron przedstawiała swoje dane i wnioski, które, nie po raz pierwszy zresztą, diametralnie różniły się u zwolenników asfaltu i cementu.

- Mieliśmy już kilka okazji, żeby dyskutować o nawierzchniach i zawsze podkreślam: mają być jedne i drugie - powiedział prof. Jan Deja , dyrektor biura Stowarzyszenia Producentów Cementu. - Nie ma miejsca dla monokultury. Rywalizujmy.

- Obie technologie są dobre, ale nasze serce jest po stronie asfaltu i zawsze będziemy go bronić - dodał Zbigniew Krupa, pełnomocnik zarządu Polskiego Stowarzyszenia Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych. - Nie na zasadzie zwalczania drugiej strony, ale w rzetelnej dyskusji.

W debacie pojawił się temat raka betonu, który zdaniem branży cementowej nie powinien się powtórzyć, ponieważ już od kilkudziesięciu  lat znana jest przyczyna tego zjawiska: reaktywność alkaliczna kruszyw. Natomiast w opinii asfaltowców powtórzyć się może, nie ze względu na brak wiedzy, ale wadliwych zamówień publicznych i kryterium najniższej ceny, która wymusi na wykonawcy oszczędności np. na materiałach.

- Kryterium najniższej ceny to katastrofa - stwierdził prof. Dariusz Sybilski z Instytutu Badawczego Dróg i Mostów. - To na naszych drogach się pojawi. Za parę lat zobaczymy co to znaczy najniższa cena, czy to w betonie, czy w asfalcie.

Uczestnicy zgodzili się, że to nie wybór technologii asfaltowej czy betonowej jest najważniejszy, a jakość wykonania. Drogi powinny być bezpieczne i trwałe, a to z jakich będą wykonane materiałów jest mniej istotne.

 DSC8050

Podczas seminarium o wzmacnianiu nawierzchni wysłuchano dziewięciu referatów w trzech sesjach tematycznych: wytyczne, diagnostyka i wdrożenia. Natomiast na forum dotyczącym nawierzchni asfaltowych i cementowych w pięciu sesjach wygłoszono 21 prezentacji.

Ewelina Nawara, prezes Media Pro polskie media profesjonalne, organizator konferencji specjalistycznych, zaprosiła uczestników na kolejne wydarzenia z cyklu - Krakowskie Dni BRD oraz Forum Nawierzchnie Mostowe, które odbędą się w lutym i marcu 2016 roku.

Portal edroga.pl był patronem medialnym Krakowskich Dni Nawierzchni 2015.

Ilona Hałucha