Drukuj

edroga565Już niebawem rozpocznie się rozbudowa metropolitalnego systemu tras rowerowych w Warszawie i 34 gminach sąsiadujących ze stolicą. Pierwszy pakiet inwestycji to blisko 330 km za prawie 340 mln zł. Do 2023 roku ma powstać ponad ok. 1,1 tys. km tras rowerowych.    

W efekcie współpracy samorządu województwa mazowieckiego, miasta stołecznego Warszawy oraz podwarszawskich gmin wybrano w konkursie do realizacji 13 projektów, dzięki którym zostanie powiększona sieć dróg rowerowych. Planowane inwestycje to głównie budowa nowych, ale również modernizacja istniejących dróg rowerowych w Warszawie i 34 gminach sąsiadujących ze stolicą. Całkowity koszt niemal 330 km tras to prawie 340 mln zł. Samorządy dostaną na to ponad 241 mln zł dofinansowania z funduszy europejskich w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych, uwzględnionych w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Mazowieckiego 2014-2020. Niebawem zostaną zawarte umowy o dofinansowanie wybranych projektów.

Sieć dróg rowerowych metropolii warszawskiej utworzy korytarze transportowe zintegrowane z różnymi rodzajami transportu publicznego. Będzie to doskonała alternatywa dla mieszkańców codziennie dojeżdżających do pracy samochodem. Rower jako codzienny środek transportu to zmniejszenie emisji zanieczyszczeń powietrza i hałasu, a także poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego. Jednym z głównych kryteriów wyboru konkretnych projektów tras było to, czy tworzą spójne połączenia międzygminne oraz jak wpisują się w istniejącą już sieć. Drugim ważnym argumentem „za” była możliwość dojechania drogą rowerową do przystanku bądź zintegrowanego węzła przesiadkowego transportu publicznego. Trasy wybudowane w ramach ZIT zostaną jednolicie oznakowane. Charakterystyczne kolorowe rowery będą także elementem planowanych akcji informacyjno-promocyjnych zachęcających mieszkańców metropolii do korzystania z rowerów podczas codziennych dojazdów do pracy, szkoły czy na uczelnię.

To był pierwszy konkurs na budowę sieci dróg rowerowych w ramach metropolii, na kwiecień 2017 roku planowany jest kolejny nabór wniosków. W ramach realizacji spójnego systemu sieci tras rowerowych samorządy metropolii warszawskiej zaplanowały ok. 1,1 tys. km tras rowerowych.

W ciągu dziesięciu lat w Warszawie wybudowano i zmodernizowano 290 km infrastruktury rowerowej. Sieć rowerowa w stolicy ma już 490 kilometrów, w tym 382 km dróg dla rowerów, 59 km ciągów pieszo-rowerowych oraz 42 km pasów i kontrapasów rowerowych. Niemal 2/3 z nich ma nawierzchnię asfaltową. Jednoślady stały się bardzo popularnym środkiem transportu – ruch rowerowy w stolicy stanowi już 3,8 procent podróży niepieszych w ciągu doby (Warszawskie Badanie Ruchu 2015).

Źródło: UM Warszawa